صفحه‌های مجازی هنرمندان کارتونیست، در این روزها پر شده از طرح هایی که انزجار خود و جامعه جهانی را از فجایع یمن نشان می‌دهد و به این صورت همه جهان را متوجه جنایتی می‌کند که در گوشه جهان آرام و بی هیاهو در حال رخ دادن است.

انزجار از جامِ‌جنایی

به گزارش قدس آنلاین، تاریخ نشان داده زمانی که مسابقات بزرگ بین المللی برگزار می‌شود در بسیاری مواقع جنگ و یا درگیری‌های بزرگی هم رخ می‌دهد.  
در سال ۱۹۴۸ همزمان با بازی‌های المپیک، موجودیت اسرائیل اعلام شد، در مسابقات جام جهانی ۱۹۸۲ این رژیم به لبنان حمله کرده است. در سال ۱۹۹۲ در بازی‌های جام اروپا قتل عام مردم بوسنی رخ داد، در سال ۲۰۰۶ همزمان با بازی‌های جام جهانی فوتبال، جنگ علیه لبنان صورت پذیرفت.  
در سال ۲۰۰۸ همزمان با بازی‌های المپیک، روسیه به گرجستان حمله کرد. در سال ۲۰۱۰ همزمان با بازی‌های جام جهانی، غزه توسط اسرائیل محاصره شد، در سال ۲۰۱۲ همزمان با المپیک جنگ و درگیری علیه سوریه آغاز شد. در سال ۲۰۱۴ همزمان با جام جهانی فوتبال، گروه تروریستی داعش به عراق حمله کرد. آیا این همزمانی‌ها تصادفی است؟  

خیره به مستطیل سبز 
جام جهانی ۲۰۱۴ در اوج هیاهو و هیجان بازی‌های این جام در زمانی که همه چشم‌ها خیره به مستطیل سبز بود و دست‌ها برای توپ‌هایی که به دروازه می‌چسبید بالا و پایین می‌رفت درست زمانی که چهره‌ها برای برد و باخت ۳۲ کشور حاضر در جام اشکبار و یا شاد می‌شد، گوشه‌ای از دنیا در ناحیه‌ای نوار گونه، کنار دریای مدیترانه و در منطقه خاورمیانه، جایی به نام نوار مرزی غزه، جنایتی هولناک رخ داد.  
سر همه رسانه‌ها گرم بازی‌های جام جهانی بود و هیچ کس خبر نداشت اسرائیل در این منطقه در حال انجام چه کاری است. او مثل همیشه بازی خودش را می‌کرد البته نه با توپ و تور، که با بمب و ریختن موشک بر سر مردمان بی‌گناهی که دادشان به گوش‌های پر هیاهوی جهان نمی‌رسید.  
در همین ایام بود که گروهی از هنرمندان بیکار ننشستند و با هنرنمایی‌های خود توجه جهان را به اتفاق‌های هولناکی که در منطقه نوار غزه در حال رخ دادن بود، جلب کردند.  
در همان ایام نهضت مردمی پوستر انقلاب از همه هنرمندان و گرافیست‌ها طی فراخوانی طرح‌های گرافیست‌ها را با هدف توبیخ این جنایت و با عنوان «جام جنایی» دریافت کرد. این طرح‌ها کشیده و منتشر شد و در همان زمان توانست در میان مردم جریان سازی کند. اما امسال در آستانه بازی‌های جام جهانی هنرمندان طراح و گرافیست منتظر فراخوان ننشستند و در آستانه آغاز این بازی‌ها آثار خود را در فضاهای مجازی و صفحه‌های شخصی منتشر کردند و جنایت‌هایی را که اسرائیل و آمریکا در روزهای بازی‌های جام جهانی علیه مردم فلسطین و یمن مرتکب می‌شوند، محکوم کردند.  

■ افشاگری کارتونیست‌ها در ایام جام جهانی 
معمولاً در اتفاقاتی مثل جام جهانی فوتبال، رسانه‌ها بشدت در خدمت تبلیغ و ترویج این اتفاق هستند. فارغ از کارکردهای مثبت جام جهانی که نشاط، امید، وفاق و یکدلی میان مردم ایجاد می‌کند، اما معمولا از توجه مردم و رسانه‌ها به این مسابقات سوء استفاده هایی می‌شود و در سایه غفلت مردم، معمولاً جنایت‌های بزرگی انجام می‌شود.  
مسئول نهضت مردمی پوستر سازان انقلاب با بیان این مطالب، بصراحت می‌گوید: البته همه این‌ها یک روی قصه و نگاه خوشبینانه ما به اتفاق‌هایی است که معمولاً در روزهای برگزاری مسابقات جام جهانی در بخش هایی از جهان رخ می‌دهد. اگر بخواهیم موشکافانه با این مسئله‌ برخورد کنیم شاید به این نتیجه برسیم که جام جهانی‌ها برای دیده نشدن بعضی اتفاق‌ها طراحی می‌شوند.  
محمدرضا میری اعتقاد دارد بسیاری از هنرمندان هم مثل رسانه‌ها و مردم، سرگرم همین مسابقات و خوشی‌ها و ناخوشی‌هایش می‌شوند اما در مقابل هنرمندانی هستند که با هنرنمایی شان به افشاگری دست می‌زنند.  
این هنرمند می‌گوید: شاید هنرنمایی این هنرمندان به اندازه صدای تبلیغات جام جهانی نباشد اما آن‌ها ایستادگی می‌کنند و انگیزه شان را از دست نمی‌دهند و با هنرنمایی و انتشار آن در سطح جهان و دنیا از چهره جنایت هایی که در حق مردم یمن و فلسطین می‌شود پرده 
بر می‌دارند.  

■ کارتونیست‌های ایرانی همصدا با هنرمندان جهان
میری با بیان اینکه افشای جنایت‌های اسرائیل و آمریکا خاص ایران نیست و هنرمندان جهان بخصوص در دهه گذشته همسو با یکدیگر حرکت می‌کنند، می‌گوید: در دهه گذشته طراحان و گرافیست‌ها با توجه به تأثیرگذاری آنی که این هنر دارد و با توجه به اینکه این هنر از میان خواص به میان مردم آمده است، در بیداری جهان در ایام برگزاری جام جهانی نقش بسزایی داشته است. صفحه‌های مجازی هنرمندان کارتونیست، در این روزها پر شده از طرح هایی که انزجار خود و جامعه جهانی را از فجایع یمن نشان می‌دهد و به این صورت همه جهان را متوجه جنایتی می‌کند که در گوشه جهان آرام و بی هیاهو در حال رخ دادن است و گلوی گروهی از مردم 
بی‌گناه را می‌فشارد.  
او با بیان اینکه از زمانی که هنر پوستر و گرافیک به میان مردم آمد توانست به تعاریف هنرمندانه این هنر نزدیک شود، می‌گوید: در سال‌های اخیر هنر گرافیک و پوستر به میان مردم آمد و سفارشی کار کردن که آفت این هنر شده بود از بین رفت، همین مسئله‌ سبب شد حرکت‌های خودجوش مردمی میان هنرمندان این عرصه ایجاد شود و توجه به سکوت خبری و رسانه‌ای نسبت به رخدادهای جهانی در ایام جام جهانی نتیجه مردمی شدن این هنر است.  
حامد امامی، گرافیست مشهدی نیز درخصوص واکنش هنرمندان به جنایت‌های ایالات متحده و اسرائیل، زیر پوشش رسانه‌ای بازی‌های جام جهانی، گفت: اگرچه این نوع واکنش‌ها منحصر به کارتونیست‌ها و گرافیست‌ها نمی‌شود و در حوزه‌های دیگری مانند نثر و شعر هم مشاهده می‌شود اما آثار تجسمی بخصوص کارتون و گرافیک بیشترین تأثیر را در این مقاطع حساس و سرنوشت ساز دارد.

■ زبان تصویر بدون استعاره
این گرافیست مشهدی درباره چرایی تأثیرگذاری بیشتر آثار گرافیکی و کارتونی نسبت به سایر هنرهای تجسمی گفت: در خصوص اینکه چرا این نوع کارتون‌ها و تصویرسازی‌ها تأثیرگذاری بیشتری نسبت به سایر هنرهای غیرتجسمی دارد باید گفت که یک ویژگی کارتون و تصویرسازی، بین المللی بودن این هنر است. به این معنا که این هنر مانند هنرهای دیگر کلامی نیازی به ترجمه و توضیح ندارد و به محض کشیده شدن، پیامش را به مخاطب انتقال می‌دهد. درصورتی که در حوزه شعر و داستان اولین مانع، سختی‌های ترجمه و توزیع این آثار است.  
امامی افزود: شاید به همین دلیل است که کارتون به علت نداشتن متن نسبت به پوستر که به متن نیاز دارد تأثیرگذاری بیشتری در این روزها 
دارد.  

■ مخاطب هنرهای تجسمی مردم هستند
وی درخصوص علت دوم تأثیرگذاری بیشتر تصویر و کارتون نسبت به سایر هنرها گفت: یکی دیگر از علت‌های تأثیرگذاری بیشتر تصویر و کارتون نسبت به هنرهای تجسمی مانند نقاشی، مجسمه‌سازی و... این است که تصویر پیامش را مستقیم و بدون درگیر شدن در جهان استعاره و تمثیل می‌رساند. از طرفی مخاطبش عموم مردم هستند نه قشری خاص.  
امامی معتقد است امروزه تا حد زیادی هنرمندان بین المللی در خصوص جنگ افروزی‌ها و جنایت‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی و عربستان در منطقه اتحاد نظر دارند و نشانه‌اش هم حضور پرشور آنان در جشنواره هایی است که جمهوری اسلامی ایران برای روشنگری جنایت‌های دولت‌های استکباری می‌گذارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.