قزوین_ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین رسانه‌ها را رکن چهارم جامعه یاد و مطرح کرد: رسانه ها باید در حوزه‌های دینی به شکل جدی وارد شوند چراکه رسالت همه ما سنگین است و هر یک از ما باید خود را مسئول بدانیم. 

رسانه ها در حوزه‌های دینی به شکل جدی وارد شوند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حجت الاسلام علی نعمت اللهی ظهر روز پنج شنبه در نشست خبری با جمعی از رسانههای گروه استان قزوین در ادارهکل تبلیغات اسلامی این استان اظهار داشت: اول تیرماه یادآور ابتکار عمل بنیانگذار مبنی بر تأسیس یک نهاد فرهنگی و دینی بنام سازمان تبلیغات اسلامی برای خدمت در عرصه فرهنگی و دینی بوده و با توجه به شرایط ویژه قبل از انقلاب و با شروع فصل جدید انقلاب، باید نهادهایی تأسیس می شد که نسبت به برنامههای فرهنگی و دینی مدیریت مناسب فعالیتهایی را انجام دهند.

وی افزود: این بحث همواره از گذشته های دور مطرح بوده که میزان دخالت دولتها در فرهنگ چه میزان بوده و نظریه های مختلفی در این زمینه وجود دارد اما نقش دولتها در حوزه فرهنگ، به شکل ایجاد علایم و قوانین خاص است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین بیان کرد: اگر گذشته بشر را ورقم بزنیم درمی یابیم که فرهنگ به عنوان مهمترین دغدغه بشر در طول تاریخ بوده و شاکله جوامع بشری بر سه محور فرهنگ، اقتصاد و سیاست است و باید مشابه آن را در انسان مثال زد.

نعمت اللهی یادآور شد: معنی سیاست در جوامع سلیقه های مختلف است؛ وقتی صحبت از سیاست می شود به روح در بدن آدمی تشبیه و به تبع آن به عنوان روح در جامعه مطرح می شود و برخی جوامع تلفیق دین و سیاست را باور دارند و برخی جوامع تک بعدی و به جدایی دین از سیاست معتقد هستند. 

وی اضافه کرد: حوزه فرهنگ مهمتر از سایر حوزه ها است چراکه این حوزه اندیشه و تفکر انسان را در برمی گیرد؛ باید به حوزه اقتصاد هم اهمیت دهیم چراکه این حوزه نیز در حد خود مهم و تأثیرگذار است و به بدنه جامعه تشبیه شده و اگر دچار چالش شود حوزه های فرهنگ و سیاست را دچار چالش می کند. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین اضافه کرد: اقتصاد، سیاست و فرهنگ به هم وابسته است و در صورت کمبود هرکدام، بر دیگری تأثیر دارد.

نعمتاللهی خاطرنشان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۱۳۶۰ تأسیس و در حوزههای مختلف وارد شد که مأموریت اصلی  آن تبلیغ دین بود اما در حوزههای مختلف ورود پیدا کرد و در حوزههایی مانند حوزه هنری امروز به شکل کاملا مستقل عمل کرده و بسیار موفق است. 

وی مطرح کرد: سازمان تبلیغات اسلامی توانست در حوزه هنری دینی، سینمای دفاع مقدس، کتاب و داستان ورود پیدا کند و سازمان تبلیغات اسلامی از تشکلهای دینی تشکیل شده و مدیریت را بر این مجموعه ها حاکم کرده است؛ در حال حاضر قریب به ۹۰ خانه عالم وجود دارد و حدود ۷۰ نفر روحانی در طرح هجرت شرکت دارند. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین تصریح کرد: باتوجه به اینکه امروز انفجار اطلاعات در دنیا رخ داده و ما باید برای کنترل این اطلاعات، ظرفیتهای موجود در جامعه را شناسایی کنیم، توانسته ایم  در حوزه های تخصصی نیز ورود کنیم؛ در حوزه های دیجیتال و الکترونیک فعالیتها و کتابخانه های الکترونیک برای نخستین بار در قزوین شکل گرفت و در تولید محتوا به دنبال آن هستیم که استدیوهای اختصاصی شکل بگیرد و معتقدیم که تبلیغ جامع ارکانی دارد.  

نعمت اللهی بیان کرد: پنج رکن اصلی تبلیغ از جمله پیام دهنده، پیام گیرنده، محتوای پیام، شیوه پیام و ابزار پیام را به طور کامل بشناسیم که از هرکدام غافل شویم دچار خسران می شویم و باید برای سن و قشری پیام داشته باشیم و امروز ابزار پیام یکی نیست و مهمترین پیامها در فضای مجازی دریافت می شود.

وی با بیان اینکه امروز اگر آسیبی در حوزه دینی وجود دارد به دلیل وجود فضای مجازی است، اضافه کرد: ما امروز نیاز به شبکه های مختلف مجازی و ماهواره های داریم تا بتوانیم در برابر هجمه های دشمن قدرتمندانه عمل کنیم و تاثیرگذار باشیم؛ نیاز به شبکه های مجازی، رسانه مقتدر و جامع داریم تا بتوانند پاسخگوی جامعه باشند. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین رسانه ها را رکن چهارم جامعه یاد و مطرح کرد: باید در حوزه های دینی به شکل جدی وارد شوند و رسالت همه ما سنگین است و هر یک از ما باید خود را مسوول بدانیم. 

نعمت اللهی گفت: فرهنگ یک مجموعه در هم تنیده است و چیزی که به ما آسیب می زند غفلت از اهداف است و اگر این مجموعه فرهنگی به صورت متمرکز کار کند موفقتر خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سوال یکی از خبرنگاران که «اگر سازمان تبلیغات نبود چه اتفاقی در استان روی می داد؟»، گفت: نظارت حمایت و هدایت وظیفه ما است و اگر هیأتهای مذهبی را مدیریت نکنیم دچار مشکل می شویم؛ ما در بودجه فرهنگی مشکل داریم زیرا مساله فرهنگ در جامعه ما در حوزه فرهنگ حوزه نرم افزاری جدی نبوده و مجموع بودجه به یک میلیارد تومان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.