طرح بانک خون اورژانس پیش بیمارستانی برای نخستین بار در کشور درخراسان رضوی اجرا می شود.

اجرای طرح بانک خون اورژانس پیش بیمارستانی برای درخراسان رضوی

رئیس سازمان اورژانس کشور در دیدار استاندار خراسان رضوی گفت: طرح بانک خون اورژانس بیمارستانی با همکاری اورژانس کشور و مرکز انتقال خون به طور آزمایشی در خراسان رضوی اجرا می شود و تعهد کرده ایم بعد از اتمام مرحله آزمایشی با ایجاد سه مرکز آمبولانس هوایی کل استان را پوشش دهیم.

پیر حسین کولیوند با بیان این که  هشت درصد فوتی ها در حوادث ترافیکی ناشی از خونریزی است افزود: اجرای این طرح  این امکان را فراهم می کند که بیمار در طول مسیر انتقال به بیمارستان امکان دریافت خون را داشته باشد و  مرگ و میر ناشی از تلفات جاده ای کاهش یابد.

وی گفت: بر اساس شواهد علمی در بسیاری از موارد که جراحات حوادث سنگین و خونریزی ها وسیع است اگر  در مدت 20دقیقه بعد از حادثه امدادرسانی و خدمات درمانی لازم داده نشود اکسیژنی که  گلبولهای زنده به ارگان های حیاتی بدن مثل کلیه و مغز قلب می رسانند مختل و این شرایط موجب افزایش خطر مرگ و میر برای مجروحان حوادث می شود.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: هم اکنون امکان استقرار مرکز آمبولانس هوایی در سطح شش منطقه خراسان رضوی وجود داشته  است که در سه مرکز مستقر می شود.

کولیوند افزود: هم اکنون اورژانس کشور دارای 40 بالگرد است که تقریبا هیچ یک از آنها امکان دید در شب ندارد اما با ورود تعدادی ناوگان جدید این امکان به اورژانس کشور افزوده می شود که به طور قطع یکی از آنها به خراسان رضوی اختصاص خواهد یافت .

 به گفته وی، با همین بالگردها  تاکنون 21هزار مصدوم جابه جا  و 65 درصد آنها به صورت مستقیم به اتاق عمل منتقل شده اند واین نشان دهنده عملکرد موثر این بالگردها در نجات جان مصدومان حوادث است.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت:با توجه به جمعیت گسترده زائر  و مسافر در خراسان رضوی و گستردگی تردد در محورهای آن و همچنین زیرساخت های خوب آن  در حوزه انتقال خون و فوریت های پزشکی و اورژانس 115 و پایگاه ها و آمبولانس های هوایی، این استان، به عنوان نخستین برای اجرای طرح بانک خون اورژانس پیش بیمارستانی انتخاب شده است.

کولیوند افزود: این طرح  در تیرماه در خراسان رضوی اجرایی می شود.

استاندار خراسان رضوی هم در این دیدار گفت: در این طرح گروه خونی "O " منفی برای اورژانس های هوایی توسط سازمان انتقال خون و نیروهای امدادی آن هم  از طریق اورژانس 115 تامین می شود.

علی رضا رشیدیان افزود : در این اورژانس های هوایی باید امکانات و تجهیزات مناسب برای نگهداری خون ها تعبیه و تدارک شود.

وی گفت: برای تامین گروه های خونی مورد نیاز هم می توان از ظرفیت زائران بویژه با ایجاد پایگاه های انتقال خون در اطراف حرم مطهر رضوی اقدام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.