رهبر جریان صدر در پی رای دادگاه عالی فدرال مبنی بر بازشماری دستی آرای انتخابات ماه مه عراق همه را به خوشتنداری و التزام به قانون در زمینه بازشماری مجدد نتایج انتخابات فرا خواند.

به گزارش قدس آنلاین، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر و رهبر لیست پیروز "سائرون" در انتخابات عراق که توانست ۵۴ کرسی را از آن خود کند، در بیانیه‌ای درباره تایید مصوبه پارلمان از سوی دادگاه عالی فدرال مبنی بر اصلاح قانون انتخابات تاکید کرد: توصیه من به شما در قبال موضوع بازشماری دستی آرا این است که خویشتنداری کرده و به قانون حتی اگر بر خلاف میل باشد متعهد باشید.

وی ادامه داد: به دستگاه قضا نیز توصیه می‌کنیم درباره موضوع بازشماری آرا که باید چارچوب زمانی نه چندان طولانی داشته باشد، بی‌طرف باشد.

صدر افزود: در صورت تاخیر در شمارش مجدد آراء تا نهایتا اول ماه هفتم سال جاری میلادی دولت باید به قانون متعهد باشد، اختیاراتش را بیشتر نکرده و از خلأ قانون اساسی که خطری برای کشور است، سوءاستفاده نکند.

رهبر جریان صدر تاکید کرد: به فراکسیون‌های سیاسی نیز توصیه می‌کنم در جهت گفت‌وگوهای جدی به منظور ایجاد ائتلاف‌های مناسب با رویکرد اصلاحات واقعی قدم بردارند. همچنین به نیروهای امنیتی سفارش می‌کنم از چنین تصمیم‌ها و حکم‌هایی تاثیر منفی نگیرند و هوشیارانه عمل کنند چرا که کشور همچنان با خطر روبرو است.

مقتدی صدر خاطرنشان کرد: نگرانی‌هایی وجود دارند مبنی بر اینکه شمارش دستی آرا مقدمه‌ای برای انتخابات مجدد و عدول از آرای رای دهندگان و به تبع آن نابودی روند دموکراتیک و عاملی برای کاهش مشارکت‌ها در آینده خواهد بود.

صدر بر لزوم هوشیاری ملت عراق در قبال این مساله که روند سیاسی انتخاباتی باید اجازه ندهد افراد فاسد و تشنه قدرت به صحنه سیاسی وارد شوند، آگاهند. لذا ملت باید بین فرد صالح و فردی که شایستگی ندارد تمیز قائل شوند. این حکم‌ها علیه اصلاحات (شعار لیست سائرون) نیست و اصلاحات همانطور که اولین بار پیروز شد باز هم پیروز خواهد شد. لذا امیدواریم بازشماری دستی آرا مقدمه‌ای برای حذف فاسدان بزرگ باشد.

صدر در پایان بر ادامه فعالیت وزارتخانه‌ها به ویژه وزارتخانه‌های خدماتی توصیه کرد که از رنج و مشکلات ملت غافل نشوند.

دادگاه فدرال عراق روز پنجشنبه رای مثبت به اصلاحیه سوم قانون انتخابات داد که پارلمان در جلسه‌ای فوق‌العاده آن را تصویب کرد. این دادگاه در عین حال مخالفت خود را با لغو آرای عراقی‌های مهاجر، آوارگان و نتایج انتخابات خاص در اقلیم کردستان اعلام کرد و همچنین حکم داد که بازشماری دستی آرا مغایرتی با قانون اساسی ندارد.

جلسه امروز پارلمان عراق درباره تمدید فعالیت آن

این در حالی است که پارلمان عراق امروز (جمعه) جلسه‌ای فوق‌العاده برگزار می‌کند و به تمدید فعالیت خود که دوره‌اش اول ژوئیه آتی خاتمه می‌یابد، رای می‌دهد.

در بیانیه منتشر شده از سوی اداره اطلاع‌رسانی پارلمان آمده است، جلسه فوق‌العاده به ریاست سلیم جبوری، رئیس پارلمان برگزار خواهد شد و و این جلسه برای بررسی امکان تمدید فعالیت پارلمان است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.