قدس انلاین : شهردار مشهد گفت: تمام قوانینی که در شهرداری‌ها وجود دارد و اختیاراتی که شهرداری‌ها دارند توسط دستگاه‌های دیگر در حال تضعیف است.

اختیارات شهرداری‌ها توسط دستگاه‌های دیگر در حال تضعیف است
قاسم تقی‌زاده خامسی در نود و ششمین نشست مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران با بیان این که شهرداری‌ها در مشکلات جدی به سر می‌برند،‌ گفت: مشکلات شهرداری به صورت تیتروار، درآمد و نیروی انسانی مازاد است و این موضوع تقریباً در همه شهرداری‌های کشور مشترک بوده است. از طرفی شوراهای شهر دو دهه است که تشکیل شده‌اند و هر روز و هر سال از اختیارات آن‌ها کاسته می‌شود. قرار بود شهرها توسط شوراها اداره شوند. آیا از زمان تشکیل آن‌ها قدرتشان بیش‌تر شده است؟
وی اضافه کرد:‌ از طرفی تمام قوانینی که در شهرداری‌ها وجود دارد و اختیاراتی که شهرداری‌ها دارند توسط دستگاه‌های دیگر در حال تضعیف است. هم‌چنین صاحب نظران هم معتقدند که روش کسب درآمد از طریق تراکم منجر به فاقد ادامه زندگی در شهرها می‌شود. بنابراین باید گفت کسانی که می‌گویند تراکم فروشی ممنوع شود یا کاهش یابد چه پیشنهادی برای این موضوع دارند؟
شهردار مشهد ادامه داد: ما گرفتار مشکلاتی هستیم. از یک طرف همه شهردارها می‌خواهند تراکم فروشی را قطع کنند، اما از آن طرف مجلس ارزش افزوده ما را کم می‌کند. بنابراین این درآمد بایستی از کجا تامین شود؟
شوراهای شهر بایستی قدرتمند شوند
وی با اشاره به این که اگر می‌خواهند شهرداری‌ها و شوراها روی پای خود بایستند باید آن‌ها را به حال خود بگذارند، گفت: سالی 30 میلیون نفر زائر در مشهد داریم، اما این حجم از زائر چه عایدی برای شهرداری مشهد جز جمع‌آوری زباله و نظافت شهر دارد؟ بنابراین بایستی اجازه داده شود تا عوارضی برای این موضوع در نظر گرفته شود. بایستی به شهر و استان قدرت داده شود. شوراهای شهر نیز بایستی قدرتمند شوند.
تقی‌زاده خامسی در ادامه به مناطق حاشیه اطراف شهر مشهد نیز اشاره کرد و افزود: حاشیه شهر مشهد جزء طرح تفصیلی این شهر و جزء متن اصلی شهر شده است. همچنین معتقدم که در این 10 ماهی که در مشهد بودم کارهای خوبی در اطراف این شهر صورت گرفته است که می‌توان به احداث حدود 30 پارک اشاره کرد. هم‌چنین قصد داریم تمام خیابان‌ها را آسفالت کنیم؛ البته بخشی از حاشیه‌نشینی نیز مربوط به شهرداری نیست و دولت بایستی به فکر توانمندسازی آن‌ها باشد.
وی در ادامه صحبت‌هایش به اقدامات دیگری که در شهر مشهد صورت گرفته است اشاره کرد و گفت:‌ در مدت زمان چهار ساله توانستیم از فاضلاب تصویه شده استفاده کنیم و وابستگی شهرداری و فضای سبز را به چاه‌ها و آب خام قطع کنیم. در همین راستا حدود 14 تصفیه خانه لوکال در مشهد احداث کردیم که آب آن‌ها را خریداری خواهیم کرد. هم‌چنین وزیر نیرو نیز سهمیه‌ای از آب موجود تصفیه شده فاضلاب در اختیار ما قرار داده است. در حقیقت تنها راه ما این است که از چرخه تصفیه فاضلاب برای مقابله با کمبود منابع آبی استفاده کنیم. البته این راه مقداری گران است، اما آب و هوای کشور این امر را به ما دیکته می‌کند.
واکنش شهردار مشهد به برکناری مدیرعامل بانک شهر
شهردار مشهد در پاسخ به سوالاتی مبنی بر برکناری مدیرعامل بانک شهر، گفت: سهام دار عمده بانک شهر شهرداری‌های کلان‌شهرها هستند. این بانک باید 9 عضو هیات مدیره داشته باشد که توسط سهامدارها انتخاب شوند. تاکنون هیچ زمانی این اتفاق نیفتاده است که بانک شهر اعضای هیات مدیره را به صورت کامل داشته باشد.
وی ادامه داد: هیأت مدیره می‌گوید به دلیل نامه‌ای که از بانک مرکزی دریافت کردیم تصمیم گرفتیم که مدیرعامل را تغییر دهیم. این موضوع ارتباطی به خود بانک ندارد، زیرا بحث مدیریتی است. هیات مدیره مدیرعامل را تغییر داده و سرپرست نیز تعیین کرده است. به عنوان سهامداران بایستی سریعاً این 9 نفر اعضای هیات مدیره را انتخاب و به بانک مرکزی معرفی کنیم.
تقی زاده خامسی در پایان صحبت‌هایش، گفت: آن چیزی که هنوز برای ما روشن نیست و به عنوان اخلاق حرفه‌ای نیز از بانک مرکزی انتظار داشتیم این بود که این موضوع را به اطلاع اعضای سهامدار این بانک برسانند. آنچه که ما نمی‌دانیم این است که آقای پورزرندی سال‌ها در این بانک خدمت کرده‌اند و حالا اگر مطلب دیگری است بانک مرکزی می‌بایست سهامداران را مطلع می‌کرد، زیرا ما مستندی در این خصوص به جز تعیین سرپرست توسط هیات مدیره نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.