قدس انلاین : معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: طرح مقاوم سازی مدرسه تاریخی عباسقلی خان در مشهد با هدف حفاظت و صیانت از آن اجرا می شود.

مدرسه تاریخی عباسقلی خان در مشهد مقاوم سازی می شود

محمدحسن طالبیان روز جمعه در بازدید از این مدرسه تاریخی افزود: مجموعه عباسقلی خان که متعلق به دوره صفوی است از اهمیت و ارزش تاریخی و معماری بسیار برخوردار است.

وی اظهار کرد: رطوبت و ترک های ایجاد شده در برخی نقاط این مدرسه تاریخی موجب بروز مشکلاتی شده که طراحی و کار مطالعاتی برای مرمت فنی آن در حال تکمیل است و طی سه هفته آینده با نهایی شدن طرح مزبور مقاوم سازی و مرمت بنا آغاز می شود.
مدرسه علمیه تاریخی عباسقلی ‌خان از بناهای تاریخی و مدارس علوم دینی مشهد است که توسط عباسقلی‌ خان بیگلربیگی در سال ۱۰۷۷ هجری قمری به دستور شاه سلیمان صفوی ساخته شده و نام سازنده آن در کتیبه سردر ورودی مدرسه نقش بسته است.
بنای مدرسه در 2 طبقه و در چهار ضلع دارای چهار ایوان به سبک معماری عهد صفویه ساخته شده که بیش از ۱۰۰ حجره را در خود جای داده است.
این مدرسه با آجر ساخته شده و دارای تزئیناتی از قبیل کاشی ‎کاری‌ و مقرنس‎ کاری‌ سردر ورودی ایوان‌ ها و حجرات و رواق‌ هاست.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در سفر خود به مشهد از روز پنجشنبه با استاندا خراسان رضوی دیدار کرده و از آثار تاریخی شهرستان های نیشابور و گناباد نیز بازدید کرد.
استان خراسان رضوی یک هزار و 540 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.