قدس انلاین : معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکلهای مردم نهاد را حلقه مفقوده حفظ و مرمت آثار تاریخی توصیف و بیان کرد: تاکنون از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است.

تشکلهای مردم نهاد حلقه مفقوده حفظ میراث فرهنگی است

محمدحسن طالبیان عصر پنجشنبه در حاشیه مراسم ترحیم غلامرضا نبی پور پیشکسوت قنات و از مفاخر میراث ناملموس کشور در گناباد طی گفت و گوی با خبرنگار ایرنا افزود: تشکلهای مردمی و انجمنهای میراث‌ فرهنگی علاوه بر مشارکت در حفظ و مرمت آثار تاریخی در تدوین پرونده های میراث ملموس، ناملموس و طبیعی نقش زیادی دارند.

وی ادامه داد: مشارکت مردم در هر بخشی نتایج خوبی به دنبال داشته و تشکلهای مردم نهاد بستر مشارکت را هموار می کنند و این مهم لازمه موفقیت همکاریهای بین بخشی است.
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بدون توضیح آماری همچنین ایجاد بستر نقش آفرینی تشکلهای مردم نهاد را در حفظ و مرمت آثار تاریخی از رویکردهای مهم این سازمان ذکر و بیان کرد: باید با هم افزایی بیشتر و استفاده از ظرفیت بخشهای مختلف بستر فعالیت در این خصوص فزایش یابد.
وی در ادامه همچنین گفت: مرحوم نبی پور به عنوان یکی از چهره های ماندگار، از دانش بسیاری در حفاظت و حفر قنات برخوردار بود، بخش اعظم عمر خود را در این زمینه صرف کرد و یاریگر سازمان میراث فرهنگی بود بطوری که بخشی از این اطلاعات در پرونده ثبت جهانی قناتها به زبانهای فارسی و انگلیسی آمده است.
طالبیان افزود: نام نبی پور حدود دو سال پیش به عنوان نخستین افراد در فهرست مفاخر حاملان ناملموس کشور ثبت شد. سازمان میراث فرهنگی با بهره گیری از دانش پیشکسوتان و مفاخر در رشته های فرهنگی و هنری برای حفظ داشته ها و بایسته های کشور در این بخشها تلاش می کند.
وی گفت: استقرار جمعیت در مناطق کویری مانند گناباد در طول تاریخ مدیون قناتها است و افرادی که دراین زمینه همت کردند از جایگاه خاصی برخوردارند.
طالبیان عصر پنجشنبه برای شرکت در مراسم ترحیم نبی پور از مفاخر میراث ناملموس کشور به گناباد سفر کرد. استاد غلامرضا نبی پور از نوادر استادان قناتکار که نامش در فهرست 'مفاخر حامل میراث ناملموس کشور' ثبت شده 29 خرداد جاری در سن 95 سالگی درگذشت و پیکرش چهارشنبه گذشته در گناباد تشییع شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.