نیلوفر شادمهری که این روزها کتابش یعنی «خاطرات سفیر» با فروش خوبی روبرو شده و جلد نوزدهم و بیستم آن نیز به چاپ رسیده معتقد است، روزهایی که گفت‌وگوها را ثبت ‌می‌کردم و یادداشت‌های روزانه می‌نوشتم، فکر نمی‌کردم روزی تبدیل به کتاب شود.

فکر نمی‌کردم روزی یادداشت‌ها و خاطراتم کتاب شود/ مخاطب با روایت من ارتباط برقرار کرده است

به گزارش قدس آنلاین، «خاطرات سفیر» نوشته نیلوفر شادمهری از تجربه زندگی در فرانسه به عنوان یک زن محجبه، پرفروش‌ترین کتاب انتشارات سوره مهر در ماه‌های اخیر است. طبق آماری که حوزه هنری آن را اعلام کرده است تاکنون ۶۰ هزار نسخه از این اثر روانه بازار کتاب شده است.

«خاطرات سفیر» روایت خاطرات دانشجوی مسلمانی است که در فرانسه با چالش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شود که رعایت حجاب یکی از آن‌هاست. تصور ذهنی نادرست مردم فرانسه از اسلام و مسلمانان و وجود صدها پرسش‌ و باور در این زمینه، کار را برای او که رعایت ارزش‌های دینی را بر هر چیز دیگری ترجیح می‌دهد، دشوار می‌کند.

شادمهری در این اثر که حاصل یادداشت‌های او در دوران دانشجویی‌اش در فرانسه است، تصویری کوتاه اما گیرا از فضای جامعه فرانسه و باورهای آن‌ها در قبال مسلمانان نشان می‌دهد. راوی این کتاب، دختری است که در آرزوی تحصیل در یکی از دانشگاه‌های مهم فرانسه راهی این کشور می‌شود، اما صرفاً به دلیل رعایت حجاب و التزام به قوانین اسلام، دانشگاه از پذیرش او منصرف شده و او به اجبار در دانشگاه دیگری ادامه تحصیل می‌دهد. او که برای تحصیل به کشور دیگری سفر کرده بود، حالا در یک دوراهی قرار می‌گیرد.

شادمهری در پاسخ به این پرسش که چرا این کتاب تا این اندازه نزد مخاطبان محبوب شده اظهار کرد: واقعیت این است که باید این سوال را از مخاطبان آن پرسید که چه چیز در این کتاب این‌قدر آنها را جذب کرده است اما اگر من به عنوان راوی و روایت گر آن بخواهم بگویم و با توجه به نظراتی که طی این مدت دریافت کردم فکر می کنم علت آن شاید زبان گفتاری و احساس راحتی است که مخاطب با نگارنده دارد. شاید نحوه تعریف کردن اتفاقات به گونه‌ای است که مخاطب جذب آن می‌شود.

این نویسنده در ادامه گفته‌های خود تاکید کرد: البته من بارها شنیدیم که خیلی ها می‌گویند این کتاب درباره حجاب است در حالی که ابدا اینگونه نیست بلکه نگارنده فرد محجبه‌ای است که داستان‌های مختلفی را که حاصل تجربیات زندگی و خاطرات روزمره است، مرور می کند.

وی یادآور شد: البته در کل کتاب خاطراتی هم درباره حجاب وجود دارد که تنها بخشی از کتاب است اما به نظر می رسد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با این وجود زمانی که من این یادداشت‌ها را می‌نوشتم و گفت و گوها را ثبت می‌کردم به این فکر نمی‌کردم که روزی مجموع این‌ها تبدیل به یک کتاب شود و بخواهم آنها را چاپ کنم و تا این حد از آن استقبال شود.

شادمهری درخصوص فعالیت‌های دیگر خود اظهار کرد: موسیقی و ادبیات همواره جزء بخش‌هایی بودند که برای من بسیار مهم و با اهمیت است و همیشه مشغول نگارش شعر هستم و این روزها در حال انجام کارهای تازه‌ و جدیدی هم هستم اما در حوزه کتاب فعلا برنامه‌ای ندارم.

«خاطرات سفیر» پس از تأکید مقام معظم رهبری بر مطالعه این اثر توسط بانوان، مورد توجه مخاطبان قرار گرفته؛ به طوری که تنها در ایام برگزاری سی‌ویکمین دوره نمایشگاه کتاب دوبار تجدید چاپ شد. به گفته انتشارات سوره مهر، این اثر از ابتدای سال تاکنون جزء پرفروش‌ترین کتاب این انتشارات بوده و هم‌اکنون چاپ بیست و چهارم این اثر روانه بازار نشر شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.