قدس آنلاین – تکتم بهاردوست:روابط عمومی آموزش و پرورش اعلام کرد با مدارسی که به اجبار از خانواده ها درخواست شهریه کنند برخورد می شود.

وقتی مدارس مشهد به زور والدین را نیکوکار میکنند/ دریافت پول زور بخش جدانشدنی ثبت نام دانش آموزان شده است / آموزش وپرورش خراسان رضوی فقط شعاردرمانی میکند!

طبق بخشنامه آموزش و پرورش اخذ هرگونه شهریه در مدارس دولتی از والدین دانش آموزان، غیر قانونی و ممنوع است.

این بحثی است که هر سال با آغاز ثبت نام ها داغ می شود و بعد از مهر ماه تقریبا به فراموشی سپرده می شود. اما به هر شکل این ماجرای قدیمی هر سال توسط مدیران مدارس تکرار میشود، انها به اصطلاح از والدین میخواهند که کمکی به مدرسه داشته باشند ولی مشکل زمانی پیدا میشود که این کمک و کار خیر به یک اجبار تبدیل میشودو تنها نام دانش اموزانی درفهرست ثبت نام قرار میگیرد که فیش کمک یا پول نقد همراه داشته باشند ، این درحالی است که مسئولان آموزش و پرورش هم بنا به وظیفه خود این رویه را که غیر ممکن است از آن اطلاع نداشته باشند، تکذیب می کنند.

با وجود این اظهارات تندو داغ ، بسیاری از مدارس دولتی که این روزها بازار ثبت نام آنها داغ تر هم شده است به عناوین و بهانه های مختلف اولیای دانش آموزان را وادار به پرداخت مبالغی میکنند که صد البته نام شهریه هم بر انها قرار نمیدهند،  اگرچه این شهریه در مقابل شهریه مدارس غیر دولتی رقم بزرگی نیست و می تواند از نگاه برخی ها قابل توجیه باشد ولی مسلما اصل رایگان بودن مدارس دولتی را زیر سوال می برد.

هر چند از وزیر آموزش وپرورش گرفته تا مدیران استانی وبازرسی و ...همگی دریافت پول تحت هر عنوانی از والدین را غیرقانونی می دانند ولی در عمل اینگونه نیست و مدیران مدارس تا از اولیاء دانش آموزان پول نگیرند، ثبت نام انجام نخواهد شد.

این قضیه تا جایی بالا گرفته که حتی در برخی موارد مسئولان مدرسه به خاطر ندادن کمک اجباری به مدرسه از دادن کارت ورود به جلسه امتحان و یا کارنامه پایان ترم دانش آموز نیز خودداری کرده اند و بارها  اتفاق افتاده نام دانش آموزان بدهکار پشت بلندگو ویا بر روی تابلو اعلانات نوشته وآبروی دانش آموز بی گناه ریخته شده است. کما اینکه دیده شده با درج نام والدینی که کمکهای قابل توجهی به مدرسه کرده اند یک بی عدالتی اشکار اموزشی شکل گرفته انهم درمدرسه که قرار است نسل اینده انقلابی را بسازد که با شعار عدالت بر طاغوت پیروز شد.

اکنون خانواده ها دیگر از مسوولان توقع ندارند که انها را از پرداختهای گوناگون معاف کنند بلکه میگویند مسوولان آموزش وپرورش  بیایند خیلی رک همان اول کار مثلا به هر خانواده اعلام کنند که چه مقدار باید کمک کند و مرتب نگویند آموزش رایگان . چرا که دراینصورت هم انها به دروغگویی متهم میشوند هم دیوار بی اعتمادی میان مردم و مسوولان هرروز بلندترو بلندتر میشود انهم درنهادی کاملا مردمی مانند اموزش و پرورش.

در همین رابطه محمد دهقانی یک مقام مسوول درروابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی ضمن اعلام این خبر که مسوولان  مدارس اجازه دریافت پول به جز بهای  کتاب و بیمه راندارند تصریح میکند : هیچ یک از مدارس اجازه  ندارند به غیر از مبلغی برای بیمه و کتاب چیزی به عنوان شهریه دریافت کنند و من از اینجا از شما می خواهم که بخاطردرخواست از طرف چند مدرسه این ماجرا را به کل مدارس اموزش و پروزش تعمیم ندهید.

وی افزود: اگربا وجود این بخشنامه یک چنین مدارسی هنوز وجود دارد که از خانواده ها به اجبار درخواست کمک می کند لطفا به ما معرفی کنید چون این قضیه مطالبه خود آموزش و پرورش است و ما به خاطر اینکه زیر سئوال نرفته باشیم حتما پیگیری خواهیم کرد.

شاید اگر خطی دایر میشد که خانواده ها به طور ناشناس میتوانستند موارد را گزارش کنند این مسوول د رآموزش و پرورش میفهمید که چند مدرسه نیستند که به زور پول میگیرند بلکه شاید فقط چند مدرسه باشند که به زور پول نگیرند.

این مسوول خوب میداند که وقتی سخن از شکایت کتبی و بیان نام دانش آموز ومقام مسوول درمدرسه وسط کشید ه میشود هیچ کس شاکی نخواهد بود ، طبیعی هم هست که هیچ عقل سلیمی نمیرود از مدیران مدرسه ای شکایت کند که قرار است یک یا چند سال فرزندش را به امانت نزد انها بفرستد و کسی که چنین کاری میکند باید آینده ای مملو از نمرات پایین و سخت گیری و حتی بدتر ازآنرا هم انتظار کشد. بنا براین حاضر است پول را بدهدو حرفی هم نزند.

اما مگر چند مدرسه داریم که آموزش و پرورش با بزرگترین کادر اداری امکان سرکشی و بازرسی از انها رانداشته باشدو مردم را با مدارس درگیر نکند . اقای مسوول خود شما حاضری فرزندت را به مدرسه ای بفرستی که اول سال از مدیرانش شکایت کرده ای دست انها را روکرده واحتمالا باعث ایجاد پرونده انضباطی برای انها شده ای که از خانوادهها چنین توقعی داری؟ واقع بین باشیم و سر خودمان و مردم را شیر مالی نکنیم .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.