هاشم رسائی فر: وقوع اتفاقات ناگواری مثل آنچه در ساختمان پلاسکو واقع شد و البته قبل از آن حریقی که برج سلمان را در مشهد طعمه خود ساخته بود به یکباره همه نگاه‌ها را به سوی ایمنی و امنیت بناها و سازه‌های شهری برد. موضوعی که در اکثر کشورهای دنیا مرسوم است و قوانین سفت و سختی برای آن وضع می‌کنند تا ریسک خطرپذیری سازه‌ها را به حداقل برسانند.

اولتیماتوم دادستانی به ۱۳۰ پلاسکوی مشهدی

کلانشهر مشهد از جمله شهرهایی در کشور است که بنا به شرایطتش نیاز مبرمی به توجه به ایمنی بناها، برج‌ها، هتل‌ها، بازارها و.... وجود دارد. شاید به همین دلیل هم باشد که با اقدام سازمان آتش نشانی و پیگیری‌های موکد دادستانی مبنی بر ایمن سازی اماکن و بناهای عمومی قرار است شهر به سمتی حرکت کند که بنا یا مکان غیرایمنی نداشته باشد.

منطقه ۸ شهرداری مشهد به عنوان یکی از مناطقی که اماکن عمومی از جمله بازارها و اماکن اقامتی در آن تراکم بیشتری دارد، ابتدا مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا جلسه‌ای در دفتر قاضی بخشی محبی معاون دادستان مرکز با حضور شهردار منطقه ۸ برگزار شد که در این جلسه ضمن بررسی شرایط موجود بر سر ایمنی ساختمان‌ها و بناهای واقع در محدوده شهرداری منطقه ۸، معاون دادستان با تأکید بر خاص بودن شرایط ایمنی سازه‌ها و ساختمان بخصوص در اماکن عمومی به شهردار این منطقه وضعیت موجود را گوشزد کرد و دستور داد تا هرچه سریع‌تر نسبت به رفع نواقص ایمنی بناهای مورد نظر اقدام کند.

حجت فرقانی، شهردار منطقه ۸ مشهد با اشاره به شرایط موجود در محدوده این منطقه و تمرکز بیشتر مجتمع‌های اقامتی، تجاری و نیز پروژه‌های در حال ساخت گفت: با توجه به مکاتباتی که پیش از این دادستانی با شهرداری منطقه ۸ مبنی بر توجه به بحث ایمنی سازه‌ها و ساختمان‌ها بویژه آن‌هایی که جنبه استفاده عمومی دارند، اقدام‌هایی از سال گذشته آغاز شده است که طبق کار کارشناسی شده سازمان آتش نشانی در ۳ بخش هتل‌ها و مراکز اقامتی، بازارها و پروژه‌های در حال ساخت ایمنی آن‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: بر همین اساس از ابتدای سال ۹۷ بیش از ۱۳۰ مکان از موارد سه گانه مد نظرکارشناسان آتش نشانی به ما معرفی شده‌اند تا هرچه زودتر نسبت به رفع نقایص ایمنی و دریافت گواهی ایمنی اقدام کنند که در بین این فهرست ۲۳ پاساژ معروف، هتل بزرگ و پروژه‌های مهم در حال ساخت وجود دارد.

شهردار منطقه ۸ مشهد ادامه داد: شروع کار ما در این مقوله از مجتمع زیست خاور به عنوان یکی از شناخته‌ترین مجتمع‌های محدوده منطقه ۸ بود که با رایزنی هایی که با هیئت مدیره این مجتمع صورت گرفته است، آن‌ها در حال تعیین پیمانکار ایمنی خود هستند تا تمامی سیستم‌های ایمنی این مجتمع را به روز رسانی کنند. در حال حاضر مجتمع زیست خاور از سایرین برای رسیدن به شرایط ایمن جلوتر است و این کار را برای سایر سازه‌ها و بناهایی که برای آن‌ها اخطاریه صادر شده و خواهد شد، ساده می‌کند چراکه می‌توانند این مجتمع را الگو قرار داده و نسبت به رفع نواقص ایمنی مد نظر کارشناسان آتشنشانی اقدام کنند.

دکتر فرقانی در پاسخ به این پرسش که آیا تعداد اماکن مد نظر کارشناسان آتش نشانی در شهرداری منطقه ۸ همان تعداد ۱۳۰ مورد است، اظهار داشت: همان طور که عنوان شد این تعداد مربوط به دو ماه ابتدای سال است و تاکنون این اماکن از سوی آتش نشانی به ما اعلام شده‌اند با این تفاسیر قطعاً امکان افزایش این تعداد وجود دارد.

وی همچنین گفت: اخطاریه هایی که برای صاحبان املاک مورد نظر صادر می‌شود، سه ماهه خواهد بود و مالکین موظف خواهند بود در زمان مقرر نسبت به رفع نقایص اعلام شده اقدام کنند. در غیر این صورت قطعاً چنانچه برای ایمن سازی اقدام نشود در رسانه‌ها نیز نسبت به انتشار اسامی این اماکن اقدام خواهد شد در صورتی که باز هم نسبت به رفع نواقص کاری صورت نگیرد با جدیتی که دادستانی نسبت به این موضوع دارد، برخوردهایی از جمله قطع خدمات شهری و نیز برخورد قضایی با آن‌ها صورت می‌گیرد.

شهردار منطقه ۸ مشهد اظهار داشت: مردم و مالکان آگاه باشند که هم ما هم مقام قضایی نسبت به رفع نقایص ایمنی موارد مطرح شده، جدیت خاصی داریم چون قطعاً جان و مال مردم و شهروندان برای ما از هر چیز دیگری اهمیت بیشتری دارد و هر اتفاق ناگواری ممکن است به قیمت از دست رفتن جان و سرمایه مردم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.