بیژن عبدی گفت: نمی توان با قطعیت گفت خصوصی سازی باعث رشد می شود. چرا که با این نگاه مهم نیست مدیریت سرمایه با چه کسی باشد بلکه افراد فقط به دنبال حداکثرسازی سود خود خواهند بود.

نمی توان با قطعیت گفت خصوصی سازی باعث رشد می شود/ نظام قانون گذاری در ایران در راستای حمایت از تولید نیست

بیژن عبدی کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه با طرح این پرسش که دغدغه بخش خصوصی در دنیا چیست، به خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین گفت: طبیعتا بخش خصوصی نه در ایران و نه در دنیا دغدغه اشتغال یا مواردی از قبیل را نداشته و صرفا به دنبال کسب سود حداکثری از هر طریق و روشی است. وی افزود: لذا اگر این سود حداکثری از طریق واردات تامین شود بخش خصوصی تبدیل به واردکننده و اگر این سود از طریق دلالی و واسطه گری باشد به این سمت خواهد رفت. ضمن اینکه اگر تحقق این سود از طریق تولید کالا باشد طبیعتا بخش خصوصی نیز نسبت به آن راغب خواهد شد. عبدی ادامه داد: به هر حال در دل تمام این فعالیت ها نیز  عده ای مشغول به کار می شوند. اما در این میان وقتی نظارتی از سوی دولت ها وجود نداشته باشد نگاه به مقوله نیروی کار نگاهی کاملا ابزاری خواهد بود چنانچه اگر بخش خصوصی امروز با تولید کالا به سود بیشتری برسد به دنبال تولید رفته  اما اگر این گونه نباشد تولید را تعطیل و کارگران خود را به راحتی اخراج می کند.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: نمی توان با قطعیت گفت خصوصی سازی باعث رشد می شود. چرا که با این نگاه مهم نیست مدیریت سرمایه با چه کسی باشد بلکه افراد فقط به دنبال حداکثرسازی سود خود خواهند بود. وی ضمن انتقاد از نظام قانون گذاری موجود، نظام قانونگذاری در کشور را نیز در جهت حمایت از تولید ندانسته و خاطرنشان کرد: تا امروز حداقل ده ها بار واردات خودرو یا سایر کالاها ممنوع و پس از مدتی آزاد شده است. این رویه تصنعی باعث ایجاد مشکلاتی در جامعه می شود به نحوی که با آزادشدن واردات یک کالا یک یا چند محموله از آن کالا وارد کشور شده و پس از مدتی دوباره واردات آن کالا ممنوع می شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با وجود چنین نگاهی طبیعی است که اگر کسی کارخانه ای را بخرد چون نگاه منفعت طلبانه و سود محور بر تفکراتش حاکم است کارگر را از کار اخراج و زمین های آن کارخانه را به طمع سود بیشتر و کم دردسرتر می فروشد. چون هدف صرفا کسب حداکثر سود است. لذا تا وقتی نگاه سودآوری مطرح باشد که متاسفانه امروز در همه دستگاه های دولتی از بانک ها تا بیمارستان ها و مدارس مان این نگاه غالب است هیچ وقت بانک به فکر حمایت از تولید نخواهد بود و وام های کوتاه مدت با سود کلان آن هم به افراد ذی نفوذ پرداخت می شود.

عبدی در خاتمه خاطرنشان کرد: خود بانک نیز وقتی می بیند تجارت و واسطه گری یا حضور مستقیم در بخش ملک و مسکن منفعت زیادی دارد وارد این عرصه می شود و بانک نیز صرفا به منافع بخشی خود توجه دارد چرا که مثلا موضوع اشتغال برایش مهم و به عنوان دغدغه مطرح نیست.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.