قدس آنلاین- سرپرست شورای مبارزه با موادمخدر خراسان رضوی گفت: با اقدامات انجام شده در سال ۹۶در خراسان رضوی شاهد کاهش ۱۷ درصدی مرگ و میر معتادان در استان بوده‌ایم.

وجود ۱۲۰ هزار معتاد در خراسان رضوی/ شهرستان‌ها مراکز ترک اعتیاد ندارند

وحید اشرفی در نشستی خبری به مناسبت هفته مبارزه با موادمخدر گفت: مبارزه با موادمخدر در خراسان رضوی را با قوت ادامه می‌دهیم و در این راه شهدای زیادی تقدیم شده است که آخرین شهید این حوزه جلال بهبودی طرقی بود که هفته گذشته در زابل به شهادت رسید.

سرپرست شورای مبارزه با موادمخدر خراسان رضوی با اشاره به آمار سازمان ملل در خصوص کِشت موادمخدر در کشور افغانستان بیان کرد: در سال ۲۰۱۷ سطح کشت تریاک از ۲۱ استان به ۲۴ استان در کشور افغانستان با ۳۲۸ هزار سطح کشت افزایش یافته است.

وی ادامه داد: میانگین تولید تریاک از ۲۳ کیلو در هر هکتار به ۲۷ کیلو افزایش یافته و در مجموع سالانه ۹ هزار تن تولید می‌شود.

یک سوم تریاک افغانستان در ایران

اشرفی گفت: امروز شاهد هستیم که ۳۰ درصد تولید تریاک افغانستان برای مصرف یا ترانزیت به ایران بارگیری می‌شود و با اقدامات سختگیرانه سال‌های گذشته در استان این قاچاق به مرزهای جنوب شرقی و پس از توجه ویژه به این مرزها امروز شاهد قاچاق موادمخدر از طریق دریا و جنوب کشور هستیم.

سرپرست شورای مبارزه با موادمخدر خراسان رضوی ادامه داد: در سال ۹۶، ۳۲ هزار کیلو موادمخدر در استان کشف شده است که به نسبت سال قبل ۹ درصد افزایش داشته‌ایم و این آمار در سه ماهه ابتدایی امسال ۹ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم با ۲۲ درصد افزایش به نسبت مدت مشابه سال قبل بوده است.

تریاک و حشیش عمده کشفیات

وی در خصوص بیشترین میزان کشفیات بیان کرد: تریاک، حشیش، هرویین و شیشه بیشترین میزان کشفیات را به ترتیب به خود اختصاص یافته است.

اشرفی ادامه داد: در سال ۹۶ در عرصه مبارزه ۲۱ هزار نفر قاچاقچی که هشت هزار و ۵۰۰ نفر معتاد متجاهر بوده‌اند، در استان دستگیر شدند و امسال نیز دو هزار و ۸۰۰ نفر معتاد متجاهر با ۷۰ درصد افزایش، دستگیر شده‌اند.

سرپرست شورای مبارزه با موادمخدر خراسان رضوی گفت: در سال گذشته ۵۶ باند قاچاق موادمخدر با ۱۷ درصد رشد منهدم شد و در توقیف خودرو نیز ۱۸ درصد رشد داشته‌ایم.

آموزش ۶۶۰ هزار نفر

وی یکی از بخش‌های مبارزه با موادمخدر را بحث پیشگیری و اطلاع‌رسانی برشمرد و اضافه کرد: سال گذشته ۶۰۶ هزار نفر آموزش دیده‌اند که شامل خانواده‌ها، دانش‌آموزان و افراد مختلف در سطح محلات بوده است.

کاهش شیوع اعتیاد در خراسان رضوی

اشرفی در خصوص نحوه مصرف بیان کرد: با اقدامات انجام شده طی سال‌های ۹۰ تا ۹۴، آمار شیوع اعتیاد از ۲.۸ به ۲.۶ درصد کاهش یافته است؛ این در حالی است که شیوع اعتیاد در این زمان دو برابر شد.

سرپرست شورای مبارزه با موادمخدر خراسان رضوی افزود: در بحث درمان سال گذشته ۱۰۰ هزار نفر معتاد در ۷۵۰ مرکز ماده ۱۶ بستری شدند و در سه ماهه نخست امسال نیز دو هزار و ۶۰۰ نفر در مراکز ماده ۱۶ پذیرش شده و در حال حاضر یک هزار و ۷۰۰ نفر بستری هستند.

شهرستان‌ها مراکز ترک اعتیاد ندارند

وی با اشاره به اینکه هیچ یک از شهرستان‌های خراسان رضوی مرکز درمان اعتیاد قانونی ندارند بیان کرد: معتادان جمع‌آوری شده به مشهد منتقل می‌شوند.

اشتغال ۴۶۰۰ معتاد بهبود یافته

اشرفی بحث اشتغال را یک اولویت دانست و گفت: سال گذشته برای چهار هزار و ۵۰۰معتاد بهبود یافته اشتغال زایی شد و هفت هزار و ۴۰۰نفر آموزش مهارت زندگی دیدند و برای چهار هزار و ۶۰۰نفر نیز خدمات مشاوره ای لحاظ شد.

وی ادامه داد: در مجموع با اقدامات انجام شده در استان، پایان سال گذشته خراسان رضوی جزو سه استان برتر در حوزه مبارزه با موادمخدر کشور معرفی شد.

برنامه‌ای برای کمپ ترک اعتیاد کودکان نداریم

سرپرست شورای مبارزه با موادمخدر خراسان رضوی در پاسخ به اینکه آیا برای کودکان معتاد مرکز اختصاصی راه‌اندازی می‌شود تصریح کرد: درمان کودکان معتاد نیازمند شیوه (پروتکل) خاصی است که فعلا نداریم و تدوین نشده است، شیوه کنونی نیز ویژه افراد ۱۵ تا ۶۴ سال است؛ با این حال با روش‌هایی کودکان که تعدادشان خیلی کم است را درمان می‌کنیم.

وجود ۱۲۰ هزار معتاد در خراسان رضوی

وی در خصوص تعداد معتادان در استان بیان کرد: طبق آمار شیوع‌شناسی که ۲.۶ درصد است، در حال حاضر ۱۲۰ هزار معتاد در خراسان رضوی داریم که بیش از نیمی از آن در مشهد است.

اشرفی گفت: معتادان متجاهر نیز پنج هزار نفر هستند در سطح استان که دو سوم آن در مشهد هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.