معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی با اشاره به جریانی که علیه دیار خراسان شکل گرفته است، گفت: گاهی به دلیل برخی کج سلیقگی‌ها سوءتفاهم‌هایی به وجود می‌آید و این امر خطرناک است؛ من این ادبیات را نمی پسندم؛ هر کسی می‌خواهد باشد.

 مشهد در حوزه احزاب و گروه‌های سیاسی در کشور حرف اول را می‌زند
 رحیم نوروزیان ظهر امروز در نشست خبری که در استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه منصوب وزیر کشور هستم و سیاست‌ها و برنامه‌های این دولت را پیاده می‌کنم؛ گفت: در حوزه سیاسی معاونت به دنبال توسعه مشارکت نظام‌مند مردم در عرصه‌های مختلف هستیم که مشارکتی دائم و مستمر است و برای آن باید شرایط و فضا را مهیا کنیم.

وی ادامه داد: یکی از این شرایط شکل‌گیری احزاب و تشکل‌هاست که امروز گروه‌ها می‌توانند با مراجعه قانونی به مراجع ذیربط مجوز خود را یک ماهه بگیرند.

با غیرقانونی بودن فعالیت‌های سیاسی برخورد می‌کنیم

معاون استاندار تصریح کرد: بعضی اشخاص و گروه‌ها حاضر نیستند فعالیت حزبی خود را ثبت و قانونی کنند و در برابر آن موضع می‌گیرند اما ما با غیرقانونی بودن فعالیت‌ها مخالفیم و هرکسی که می‌خواهد کار حزبی کند، باید در قالب تشکل و حزب قانونی فعال باشد که در همین راستا خانه احزاب و خانه تشکل‌ها ایجاد شده است.

نوروزیان ادامه داد: توسعه مشارکت نظام‌مند مردم در جهت افزایش و ارتقاء سرمایه اجتماعی است که وضعیت ما نسبت به میانگین کشور کمتر است و برای افزایش آن در تلاشیم.

وی با بیان اینکه سعی می‌کنیم با اقشار مختلف جلسات مختلف و متعددی داشته باشیم، گفت: در نظر داریم که از نظرات مختلف استفاده و ارتباط خود را حفظ کنیم؛ نشست‌های منظمی با مدیران اجرایی در قالب کارگروه‌ها و کمیسیون‌ها برای نگاه پیشگیرانه و پیش‌بینانه مشکلات مردم نیز برگزار می‌شود.

ارتباط بیشتر و نظام‌مند با مردم اولویت ماست

معاون استاندار ارتباط بیشتر با توده‌های مردم را از جمله برنامه‌های دیگر خود دانست و گفت: در گذشته با جامعه نخبگانی و اقشار مختلف ارتباط داشتیم اما به نظر می‌رسد باید با توده مردم ارتباط بیشتری داشته باشیم و در مساجد و محلات مختلف حضور پیدا کنیم که این امر با کمک با فرمانداران و بخشداران انجام می‌شود.

نوروزیان افزود: در برنامه‌های خود روزی را به عنوان ملاقات عمومی مشخص کردیم اما شاید عده‌ای نتوانند حضور پیدا کنند و ما باید بین مردم برویم؛ میز خدمت در همین راستا استان با حضور استاندار افتتاح شده است تا بخش عمده‌ای از مشکل مردم حل شود.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مردم ما نیاز به آموزش‌های سیاسی دارند و این امر را باید تشکل‌ها و احزاب انجام دهند، گفت: به دنبال تالیف منشور گفتگوی سیاسی و تعیین مکانی برای تجمع احزاب، تشکل‌ها، اشخاص و گروه‌های سیاسی برای بیان اعتراض هستیم و طبق مقررات اعلام شده وزارت کشور پیگیری می‌کنیم.

اگر در کشور نارضایتی وجود داشته باشد امنیتش به خطر می‌افتد

معاون استاندار با اشاره به اینکه در حوزه امنیت به دنبال امنیت مردم محور و مردم پایه هستیم، گفت: درست است که تهدیدات امنیتی از آن سوی مرزهاست و باید برای آن توان انتظامی خود را افزایش دهیم اما اینکه تکیه اصلی خود را به آن بدهیم اشتباه است.

نوروزیان تصریح کرد: علاوه بر آن، امنیت بر دوش مردم و بسته به رضایت و نارضایتی مردم است و معتقدیم اگر در درون کشور دچار نارضایتی باشد و مردم به نظام احساس تعلق نکنند آن کشور مورد تهدید امنیتی و در مخاطره است.

وی ادامه داد: حضور نیروی انتظامی و امنیت مردم محور مکمل هم هستند و این به این معنی است که نظارت  و حضور و مطالبه مردم امنیت می‌آورد؛ اگر در گذشته اجازه می‌دادیم مردم حرف‌های خود را بزنند پرونده‌های اختلاس میلیاردی مثل بابک زنجانی و پرونده معاون اول رئیس جمهور سابق ایجاد نمی‌شد؛ بنابراین مردم باید نظارت و مطالبه کنند.

معاون استاندار با تاکید بر اینکه تامین امنیت خط قرمز ماست، گفت:  به هیچ شخص و گروهی اجازه نخواهم داد امنیت مردم را زیر سوال ببرند و با همه گروه‌ها و جناح‌هایی که امنیت مردم را زیر سوال ببرند، برخورد خواهیم کرد و خوشبختانه مسئله امنیت مردم مسئله‌ای است که همه دستگاه‌ها متفق القول هستند.

نوروزیان با بیان اینکه در حوزه مسائل اجتماعی با مسائل جدی مواجه هستیم، گفت: به نظر من دشمنان ما علاوه بر اسرائیل و آمریکا، فقر، فساد، طلاق، اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی هستند که دشمنان خارجی هم روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند و به عبارتی سربازان داخلی آنها هستند.

وی ادامه داد: آمریکا با بیرون آمدن از برجام، امید و تلاش خود را بر این موضوع گذاشته است که بر موج نارضایتی‌ها سوار شوند و برای همین مردم باید حواس خود را جمع کنند و دچار خطای محاسبه نشوند.

معاون استاندار تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی اولویت اساسی ماست و ما برنامه‌های خوب گذشته را ادامه می‌دهیم تا در شاخص‌هایی مثل حاشیه‌نشینی و اعتیاد در انتهای هر سال شاهد کاهش باشیم.

نوروزیان در ادامه با تاکید بر احترام به ارباب رجوع و صیانت از حقوق شهروندی گفت: کادرسازی و جانشین‌پروری را در همه دستگاه‌ها و واحدهای مختلف اداری با قید جوانگرایی و استفاده از ظرفیت بانوان دنبال می‌کنیم.

اولویت انتصاب فرماندارانی است که با سرپرست اداره می‌شوند

وی با بیان اینکه در حوزه تغییرات و انتصابات به پرسنل داخلی وزارت کشور توجه داریم، گفت: برای انتصاب فرمانداران اولویت‌بندی کرده‌ایم که در اولویت اول فرمانداری‌هایی که با سرپرستی اداره می‌شود را تعین تکلیف کنیم.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: اولویت دوم ما تعیین فرماندارانی است که به دلایلی مشکلات ایجاد شده و ادامه کار ممکن نیست و اولویت سوم ما تعیین فرماندارانی برای تبدیل به احسن است.

نوروزیان افزود: ملاک‌های ما برای فرمانداران ملاک‌های مشخصی است اولین ملاک شرائط احراز عمومی و فردی است؛ اینکه فرد حتما درون سازمانی باشد و در طراز آن جایگاه باشد چرا که ما انتصابات جهشی را معقول و منطقی نمی‌دانیم و با آن مخالفیم.

وی ادامه داد: برای فرمانداری مشهد شخص مورد نظر معرفی شده است و در حال طی کردن روند قانونی مصاحبه است؛ ملاک‌ها برای انتخاب آنها رعایت شده است؛ همچنین دو شهرستان نیز فرماندار ندارند و با سرپرستی اداره می‌شوند که اشخاص مورد نظر نیز برای آنها معرفی شده است و امیدواریم طی چند روز آینده حکم آنها ابلاغ شود.

با تقسیم شهرستان‌ها و بخش‌ها موافق نیستیم

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در مورد تقسیمات کشوری با تقسیم شهرستان و بخش‌ها موافق نیستیم، گفت: چند تقسیم در استان از گذشته پیشنهاد داده شده است که در حال طی کردن روند قانونی است؛ پیشنهادات برای تبدیل 6 بخش به شهرستان، 13 دهستان به بخش و 30 مورد روستا به شهر در حال طی کردن روند قانونی خود است.

نوروزیان در بخش پرسش و پاسخ، با اشاره به تعطیلی کافی‌شاپ‌ها در زمان بازی ایران ـ اسپانیا گفت: شورای تامین مصوبه‌ای برای تعطیلی کافی‌شاپ‌ها صادر نکرده بود و با تعطیلی مخالف است و مشخص شد این پیامک از طرف اماکن برای مناطق خاصی رفته است که پس از بازی تجمعی ایجاد نشود.

وی در مورد خبر مجوز شکار دو آمریکایی برای شکار قوچ در نیشابور گفت: از سال 86 تاکنون 14 مجوز شکار به خارجی‌ها داده شده است و تنها دو مورد در این دولت بوده است؛ این امر از طرف محیط زیست و باتوجه به سرشماری و مسائل مصوب آنهاست.

با توهین و تخریب مخالفیم/ مشهد در حوزه احزاب و گروه‌های سیاسی در کشور حرف اول را می‌زند و بخاطر همین مورد توجه خودی و غیرخودی است

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی در پاسخ به خبرنگار فارس در مورد جریانی که در کشور همه مسائل را به مشهد نسبت می‌دهد، گفت: توهین به مردم در کل کشور و استفاده از ادبیات نامناسب پسندیده و مقبول نیست و از طرف همه افراد مردود است.

نوروزیان ادامه داد: در کشور شاهد این هستیم که بعضا از ادبیات نامناسب با برخی اقوام و گروه‌ها استفاده می‌شود و حتی در سوریه نیز به یک قومیت و اقلیت اهانت شد و این باعث جرقه‌ای شد.

وی تصریح کرد: گاهی به دلیل برخی کج سلیقگی‌ها سوء تفاهم هایی به وجود می‌آید و ما باید مراقبت کنیم چرا که این امر خطرناک است و ادبیات ما باید درست باشد و من این ادبیات را نمی پسندم و هر کسی می‌خواهد باشد.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: واقعیت این است که برخی تندروترین مخالفین دولت در مشهد هستند و و تندروترین مقابله‌ها در مشهد صورت می‌گیرد و طبیعی است که دشمن از آن به عنوان یک فرصت استفاده کند.

نوروزیان تصریح کرد: ماجرای دی‌ماه نیز از همین منظر قابل بررسی است؛ در میدان شهدا مردم عادی و مخالفین دولت بودند و آمده بودند که فشاری به دولت بیاورند و نه به گرانی بگویند اما کار از دست آنها خارج شد.

وی تاکید کرد: پایگاه قوی مخالفین دولت در مشهد است اما طبیعی است که از این ظرفیت استفاده شود؛ مثلا 700 نقطه سپس ایجاد شد و اول در مشهد بود حتی اولین پیامکی که فراخوان را اعلام کرد یکی از طرفداران افراطی احمدی‌نژاد بود که در یک گروه مشهدی فرستاد.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه نمی‌توانیم کدها را نادیده بگیریم، گفت: مشهد باعث افتخار ایران است و گروه‌ها و جریان‌های مختلفی در مشهد هستند؛ در حوزه احزاب و گروه‌های سیاسی در کشور حرف اول را می‌زند و بخاطر همین مورد توجه خودی و غیرخودی است.

مواضع اشخاص را منصفانه و محترمانه نقد کنیم/ خانمی از مشهد قسمتی از پیامک‌های تهدیدآمیز را ارسال کرده است

نوروزیان تصریح کرد: با توهین مخالفیم و حق نداریم تخریب کنیم؛ مواضع اشخاص را باید منصفانه و محترمانه نقد کنیم و نقد منصفانه برای همه رسانه‌ها آزاد است.

وی در خصوص پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان مجلس گفت: دوستان امنیتی پیگیری‌هایی کردند و خانمی را شناسایی کردند که برخی از پیامک‌ها از ناحیه ایشان تنظیم و مخابره شده است اما در مورد دستگیری ایشان اطلاعی ندارم و بعدا اطلاعات تکمیلی را در این خصوص خواهم داد.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی در پاسخ به سوال دیگری در مورد فعالیت قانونی گروه‌ها گفت: به دنبال قانونمند کردن فعالیت گروه‌ها هستیم و آنها اگر مجوز نگیرند با مشکل مواجه خواهند شد.

نوروزیان تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم کار غیرقانونی و خارج از قانون انجام شود و این امر باید تبدیل به یک مطالبه عمومی و منکر شود.

وی در مورد اتفاقات دی ماه 96 گفت: اگر کسانی فکر می‌کنند با شعار دادن، دولت ساقط می‌شود، بسیار ساده لوح هستند، باید همه از دولت حمایت کنند و نباید بین دولت و نظام تفکیک قائل شد.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: اگر بخواهیم چنین اتفاقاتی نیفتد، همه باید حمایت کنیم و اتحاد و انسجام ملی با هر سلیقه‌ای مورد نیاز همه ماست تا دولت قدرت داشته باشد و بتواند مشکلات را حل کند.

نوروزیان در مورد جریان‌های تروریستی گفت: مشهد دائما مورد تهدید بوده و هست چرا که آنها فکر می‌کنند اینجا اگر اتفاقاتی بیفتد، اثرگذار است و این تهدیدات به ویژه در ایام خاص و انتخابات وجود دارد که همه آنها همه آنها منشأ خارجی دارند و گروه‌های ضدانقلاب تروریستی مثل طالبان، داعش و منافقین هستند.

وی در مورد برگزاری کنسرت در مشهد گفت: ما با محدودیت‌هایی در مشهد مواجه هستیم  و نظرات متعددی وجود دارد  اما نباید برخورد افراطی و تفریطی داشته باشیم و به گونه‌ای فکر نکنیم که همه دغدغه مردم کنسرت است و از آن طرف فکر نکنیم که مردم مشهد کنسرت نمی‌خواهند.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی ادامه داد: بحث کنسرت در شورای فرهنگ عمومی سال گذشته مطرح شد و آیت‌الله علم‌الهدی باب آن را باز کردند و جایگاه موسیقی را در اسلام تبیین کردند و ایشان تاکید کردند که به صورت مبنایی مخالفتی ندارند و بحث ایشان در مورد حواشی کنسرت‌هاست.

نوروزیان تاکید کرد: مردم مشهد هم افراد معمولی هستند نه معصوم و به طور طبیعی به موسیقی و تفریح هم نیاز دارند؛ ما در خراسان شمالی هم چنین تجربه‌ای داشته‌ایم و منشوری با حدود 20 بند تعیین شد تا حواشی برای برگزاری کنسرت ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه ارشاد به عنوان متولی مسؤول تعیین منشور است، گفت: برای برگزاری کنسرت در نحوه و شیوه آن باید مراقبت کنیم اما در کنار آن باید خود مردم و گروه‌ها مراقبت کنند که حاشیه ایجاد نشود تا ما چند قدم به عقب برگردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.