قدس انلاین : رئیس منطقه 2 سازمان بازرسی کل کشور گفت: در خراسان رضوی حداقل 6 مدیرکل تخلفاتی داشتند که به‌مراجع قضایی ارجاع داده شد.

دریافت حقوق‌های نجومی در خراسان رضوی/ پرونده 6 مدیرکل روی میز بازرسی
حجت‌الاسلام حسن درویشیان ظهر امروز در نشست خبری که به‌مناسبت هفته قوه قضاییه در محل سازمان بازرسی خراسان رضوی برگزار شده بود؛ گفت: یکی از وظایف قوه قضاییه در کنار اصل ١۴۶، نظارت است و در کمتر کشوری به‌موضوع نظارت در کنار قوه قضاییه توجه کرده‌اند، در اصل ١٧۴ به‌صورت ویژه و برای نظارت بر حسن جریان امور، سازمان بازرسی تشکیل شده است.

رئیس منطقه 2 سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه این سازمان از سال ۶٠ مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و سال ٩٣، آخرین اصلاح آن انجام شد، تاکید کرد: حوزه اختیارات سازمان بازرسی به‌صورت مستمر، موردی و فوق‌العاده بوده و در سال ٩۶، حدود ۵۴ برنامه بازرسی داشتیم.

وی با اشاره به‌اینکه موضوعاتی همچون سیل، زلزله، آلودگی هوا در حوزه فوق‌العاده قرار می‌گیرد؛ یادآور شد: یکی از برنامه‌های موردی ما شامل شکایاتی است که به‌سازمان می‌رسد و بازرسی‌های مربوطه انجام می‌شود.

درویشیان انواع گزارشاتی که در حوزه وظایف این سازمان قرار می‌گیرد را، تخلفاتی، کیفری و اصلی دانست و یادآور شد: گزارش تخلفات مدیران کل و بالاتر برحسب اصلاح قانون، به‌نهاد تخلفات ریاست جمهوری ارسال می‌شود.

رئیس منطقه 2 سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: ماده 5 قانون تشکیل سازمان، نحوه بازرسی را تشیکل می‌دهد و بازرسی برنامه‌ای حداقل با 2 بازرس صورت می‌گیرد، در گزارش تخلفات علاوه بر تایید بازرسی ما، یک قاضی هم باید آن را تایید کند.

وی با اشاره به‌اینکه اگر قاضی ابلاغیه خاص از رئیس قوه قضاییه داشته باشد، اجازه صدور قرار تامین را دارد؛ متذکر شد: ماده 10 قانون بسیار حائز اهمیت بوده، گزارشات ما حاوی تعدادی پیشنهادات است و دستگاه‌های متخلف موظفند تا 10 روز بعد از ابلاغ، پیشنهادات ما را اجرایی کنند، در غیر این صورت، قابل تعقیب کیفری است.

درویشیان اضافه کرد: امکان استفاده از تمام تشکل‌ها و بخش خصوصی به‌ما داده شده تا برای انجام ماموریت، با هر تشکلی قرارداد منعقد کنیم.

رئیس منطقه 2 سازمان بازرسی کل کشور در خصوص قوانین اطلاع رسانی پرونده‌های این سازمان گفت: گزارش‌هایی که قطعیت یافته باشد و اعلام عمومی آن منعی نداشته باشد، با رعایت قوانین کیفری، مشکلی ندارد، اما در اعلام اسامی و دستگاه‌ها و کسانی که مرتکب شدند، محدودیت داریم.

وی تاکید کرد: سال 96، 200 بازرسی انجام دادیم که از این میان، 54  بازرسی آن موردی، 2 پرونده فوق‌العاده و 144 شکایت واصله بوده، همچنین 326 گزارش برای آن تعریف کردیم و 846 پیشنهاد ارائه داده شده، ممکن است، هر شکایت دارای چندین پیشنهاد اصلاحی و موردی باشد.

درویشیان با بیان اینکه 200 گزارش اصلی شامل پیشنهادات اصلاحی برای دستگاه‌ها داشته ایم؛ افزود: پیشنهادات ارائه شده توسط این سازمان، دو نوع پیشنهاد اصلاح رویه و ساختار و پیشنهاد موردی در خصوص مسئله خاص است.

رئیس منطقه 2 سازمان بازرسی کل کشور یادآور شد: 90 گزارش تخلفاتی و 36 گزارش کیفری که در آن جرمی رخ داده، در سال گذشته تنظیم شده است، مجموع شکایات سال گذشته یک هزار 924 شکایت بوده که به یک هزار و 493 مورد آن رسیدگی شده‌، علت عدم رسیدگی به‌‎دیگر شکایات این بود که آنها دراوخر سال ارسال شد و به زمان بیشتری برای رسیدگی نیاز داشت.

وی با بیان اینکه از مجموع گزارش تخلفاتی که فرستادیم، 264 نفر را به‌هیات رسیدگی شکایات معرفی کردیم؛ افزود: از 236 نفر، 48 نفر به‌مراجع کیفری معرفی شدند.

درویشیان در خصوص نظارت بر معاملاتی که در سال 96 انجام شده بود؛ اظهار کرد: 2 هزار و 294 معامله به‌ارزش بالغ بر 456 میلیون تومان انجام شده بود که نمایندگان ما در جلسات مناقصه شرکت کردند و 45 مورد از معاملات لغو یا تجدید شده و 826 مورد با تذکر اصلاح شده است.

رئیس منطقه 2 سازمان بازرسی کل کشور  تاکید کرد: در مورد اختلاس، اگر پیش از گزارش به‌مراجع قضایی، مبلغ مورد نظر بازگردانده شود در مجازات تخفیف دارد.

وی عنوان کرد: 3 ماه اول سال جاری، 82 پرونده تخلف در خراسان رضوی داشتیم، برای سال 97، 60 برنامه پیش‌بینی شده است و در این 3 ماه 20 برنامه بازرسی در دستور کار داریم که 20 برنامه ابلاغ شده و در حال انجام است.

درویشیان خاطرنشان کرد: 6 گروه بازرسی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، تولیدی، سیاسی قضایی، بانک بیمه و شهرداری‌ها داریم که دستگاه‌های اداری زیر مجموعه آنها را تشکیل می‌دهند.

رئیس منطقه 2 سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به‌اینکه به‌کار 58 نفر از هیات علمی دانشگاه‌ها که بازنشسته بودند، اما به‌کار خود ادامه می دادند، رسیدگی شد؛ افزود: برای آنها  60 نفر عضو جدید در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: 7.5 هکتار از اراضی مشهد تصرف شده بود که با پیگیری ما، 123 هزار و 855 متر مربع آن برگشت داده شد.

درویشیان با بیان اینکه فرار مالیاتی بسیاری صورت گرفته است؛ گفت: یک فروشگاه تجهیزاتی به‌مبلغ 50 میلیارد تومان فروخته و از عملکرد خود مالیات را پرداخت نکرده است.

رئیس منطقه 2 سازمان بازرسی کل کشور متذکر شد: بیش از 9 میلیارد تومان مالیات برای چند دستگاه در نظر گرفته شده است و در بخش ارزش افزوده بیش از 90 میلیون تومان تخلف وجود دارد.

وی با اشاره به‌اینکه 3 میلیون تومان حقوق دولتی واریز نشده بود؛ ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده این مبالغ هم واریز شد و مطالبات یکی از بانک‌های خراسان رضوی که 108 میلیون تومان بود، وصول شد.

درویشیان اظهار کرد: طلب شهرداری از اشخاص حقیقی و حقوقی 4 میلیارد و 400تومان بود، با پیگیری‌های سازمان، وصول شد.

رئیس منطقه 2 سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به‌اینکه مناقصه با پیگیری‌های انجام شده، تجدید شد؛ تاکید کرد: 5 میلیارد و 600 میلیون تومان در آن مناقصه صرفه‌جویی صورت گرفت.

وی با بیان این نکته که در 21 سال گذشته کارگروهی مربوط به‌الفاظ و دستگاه باید تشکیل می‌شد؛ عنوان کرد: با پیگیری و فعالیت‌های انجام شده، این کارگروه هم تشکیل شد.

درویشیان با اشاره به‌اینکه 2 هزار و 201 پروانه بهداشتی دارای مشکلاتی بود؛ گفت: بعد از هشدارهای سازمان بازرسی، 728 پرونده تعیین تکلیف شده و 86 پرونده ابطال شد.

رئیس منطقه 2 سازمان بازرسی کل کشور از ارجاع حدود 12 نفر از شورای شهرها در دوره قبل، به‌هیات تخلفات خبر داد و افزود: علاوه بر این کارگروهی در زیر مجموعه کمیته حمایت قضایی که در دادگستری به‌نام «صیانت از قانون و مقررات» تشکیل شده که هدف آن، رفع مشکلات واحدهای تولیدی است.

وی یکی از برنامه‌های مهم سازمان را برنامه آموزشی برای تمام سطوح مدیریتی دانست و اضافه کرد: این آموزش برای کلیه سطوح مدیریتی در نظر گرفته شده که پنجشنبه آینده اولین جلسه آن برگزار می‌شود.

درویشیان از طرح بازرسی سرزده از دستگاه‌های مختلف خبر داد و گفت: در سال 96، حدود 56 بازرسی سرزده صورت گرفت که در ایام عید به‌لحاظ نظارت بر خدمات زائرین و مجاورین انجام شده است.

رئیس منطقه 2 سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه بخش تولیدی بازرسی‌ها بیشترین آمار را به‌خود اختصاص داده است؛ یادآور شد: حدود 30 درصد از بازرسی‌ها در حوزه تولیدی و سپس در حوزه اقتصادی صورت می‌گیرد.

وی در خصوص حقوق‌های نامتعارف در خراسان رضوی تاکید کرد: گزارشی در این خصوص تدوین کردیم و برخی از این حقوق‌های دریافتی، طبق قانون بوده، اما برخی دیگر به‌صورت غیر قانونی صورت گرفته که بخش عمده آن به‌طرح تحول سلامت مربوط می‌شود، در ماه بالغ بر 100 میلیون تومان به‌پزشک پرداخت می‌شد و براساس طرح جدید، حداکثر مبالغ برای پزشکان جراح پرکار تا 60 میلیون تومان است.

درویشیان تاکید کرد: در خراسان رضوی حداقل 6 مدیرکل تخلفاتی داشتند که به‌مراجع قضایی ارجاع داده شد.

وی تضییع حقوق بیت‌المال را مهم‌ترین تخلف آنان عنوان کرد و افزود: در 2 فقره از این تعداد یکی به 170 میلیارد و دیگری به‌مبلغ 35 میلیارد ریال به‌خاطر کوتاهی و عدم دقت مدیران در انجام پروژه‌های عمرانی، تضییع حقوق صورت گرفته است.

رئیس منطقه 2 سازمان بازرسی کل کشور از اختلاس، رشوه و تخلف در 3 ماهه اول سال 97 خبر داد و گفت: در سال گذشته، 3 میلیارد تومان برگشت وجوه به‌بیت المال را داشتیم، در حوزه مالیاتی 9 میلیارد تومان، در حوزه اقتصادی 5 میلیارد و 400 میلیون تومان ، در فرهنگی یک میلیارد و 200 میلیون تومان که حق الزحمه مربوط به‌یکی از دانشگاه‌ها بود، برگشت داده شده است.

وی با اشاره به‌اینکه اماکن ورزشی که در اختیار هیات قرار می‌گرفت، قیمت پایینی برای مزایده داده بود؛ متذکر شد: با همکاری اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی، این اماکن ورزشی از طریق مزایده واگذار شد و به‌این طریق، 2 میلیارد و 400 میلیون تومان به‌درآمد دولت افزوده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.