قزوین_ پروفسور ساروخانی گفت: دنیای امروز یک دنیای ارتباطات است و دستگاه قضا نمیتواند رسانه ها را نادیده بگیرد و بنابراین باید با آن تعامل داشته باشد؛ نباید توجه ما به رسانه ها موجب شود که حقوق مردم از بین برود و نخستین شرط این است که دستگاه قضا باید خودشناسی داشته باشد.

توجه به رسانه نباید موجب تضییع حقوق مردم شود/ دستگاه قضا می تواند ستون خیمه جامعه ما باشد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، پروسور باقر ساروخانی صبح روز یکشنبه در نخستین همایش «نقش دستگاه قضائی و رسانه در احقاق حقوق عامه» در سالن اجتماعات دادگستری استان قزوین با اشاره به نقش رسانه در جامعه اظهار داشت: رسانه ها میتوانند صدای شما را تا عمق ببرند و آن را منعکس کنند و این رسانه ها در طول تاریخ و زمان توانستند آزادی انسان را در قبال زمان و مکان بیان کنند.

وی افزود: رسانه ها از ابتدای زندگی از گهواره تا گور با انسان همراه هستند و امروز انسانهای جدید انسانهای رسانهای هستند که از این فضا استفاده میکنند؛ ما انسانها، انسانهای رسانه ای هستیم که دستگاه قضا باید بداند با نظامی روبه رو بوده که با قدرت عظیمی روبرو است.

استاد برجسته جامعه شناسی گفت: رسانه ها امروز توانسته اند تاریخ جهان را تغییر دهند و اثرگذار و دچار رقابت زدگی باشند و بزرگترین پیام رسانه ها همین موضوعات است؛ داشتن مخاطب گسترده برای رسانه ارزشمند بوده و این بسیار نامناسب است که رسانه مخاطب و مستمع نداشته باشد.

پروفسور ساروخانی یادآور شد: رسانه ها در برخورد با اتفاقهای دنیا و پیرامون این موضوعات میتواند دنیای متفاوت را با هم داشته باشد؛ رسانه ها در انعکاس اخبار میتوانند مشکلات و خودسانسوری داشته باشد.

وی اضافه کرد: دستگاه قضا اگر قرار است با این رسانه ها همکاری کند باید به رسانه ها اجازه دهد که آزادانه عمل داشته باشند و رسانه نیز نباید حوزه خصوصی افراد را آلوده کنند و آسیب بزنند بدون اینکه به آن پاسخگو باشند؛ به عبارت دیگر رسانه باید در قبال انعکاس اخباری که منتشر می کند مسولیت پذیر باشد.

استادبرجسته جامعه شناسی یادآور شد: در جامعه شناسی رشته ای بنام جامعه شناسی مردم مدار وجود دارد؛ دستگاه قضا به عنوان یک دستگاه فعال بوده و حالا باید پیش فعال باشد و هزاره سوم و توسعه پایدار بدون چنین دستگاهی میسر نخواهد بود؛ چنین دستگاهی میتواند ستون خیمه جامعه ما باشد.

پروفسور ساروخانی اضافه کرد: دنیای امروز یک دنیای ارتباطات است و دستگاه قضا نمیتواند رسانه ها را نادیده بگیرد و بنابراین باید با آن تعامل داشته باشد؛ نباید توجه ما به رسانه ها موجب شود که حقوق مردم از بین برود و نخستین شرط این است که دستگاه قضا باید خودشناسی داشته باشد.

وی مطرح کرد: نقدپذیری و نقد واقعیتها هزینه دارد و تمام انسانها حاضر به پرداخت نقد نیستند؛ جایی که قرار است نقد شود و حیات مردم گفته شود و نادیده ها را کشف کنیم آنجا هزینه لازم است؛ وقتی به رسانه قدرت داشته میشود باید شانتاژ رسانهای ایجاد نشود و ما امیدواریم که با شناخت این رسانه ها، پاک باشیم و رسانه های هوشمند و تحلیلگر و مسولیت پذیر نیاز داریم و رسانه ها نظام قضا را دارد.

استادبرجسته جامعه شناسی اضافه کرد: فردی که در حوزه رسانه قرار میگیرد باید رسانه ها خود و قاعده و قانون را بشناسد و ما نمیتوانیم هر خبری را به کار ببریم و آستانه افشا از موضوعات بسیار مهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.