۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 607049

ترکیه (امروز یکشنبه) شاهد یکی از مهمترین انتخابات در تاریخ این کشور خواهد بود.

انتخابات ترکیه در یک نگاه

به گزارش قدس آنلاین، مردم ترکیه امروز از بین ۶ نامزد، رئیس جمهور خود را به طور مستقیم انتخاب می‌کنند و همزمان به نماینده‌های پارلمان نیز رأی می دهند.

آرایش و صف‌بندی احزاب و ائتلاف‌ها جامعه را به دو قطب اصلی طرفداران اردوغان و مخالفانش تقسیم کرده است. ۵ نامزد انتخاباتی در مقابل اردوغان صف آرایی کرده‌اند.

انتخابات ۲۰۱۸

۶ نامزد حاضر در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ترکیه چه کسانی هستند؟

  1. رجب طیب اردوغان ... رهبر حزب عدالت و توسعه (رییس جمهوری کنونی)
  2. تمل کاراملااوغلو رهبر حزب سعادت
  3. مرال آکشنر رهبر حزب نیک
  4. دوغو پرینچک رهبر حزب وطن
  5. صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق ها
  6. محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق

رییس جمهور چگونه منصوب می شود؟

بر اساس قانون انتخابات ترکیه، نامزد حاضر برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری باید حدنصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای مجموع آرای صندوق ها را کسب کنند. ودرصورت وجود بیش از یک نامزد با این حد نصاب به دور دوم انتخابات راه خواهند یافت که در ۸ جولای آینده برگزار می شود.

مهمترین مسئله انتخابات چیست؟

در مجموع، ۵۵۰۰ شهروند ترکی در ۲۳ شهر در ۲۳ ماه مه در یک نظرسنجی که توسط "موسسه تحقیقات ماک" در آنکارا صورت گرفت، ۵۰ درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که انگیزه مشارکت آنان به خاطر اوضاع اقتصادی و بحران لیر و بیکاری است.

چرا انتخابات در این زمان برگزار می شود؟

قرار بود انتخابات در نوامبر ۲۰۱۹ برگزار شود، اما اردوغان خواستار برگزاری انتخابات در روز ۲۴ ژوئن جاری شد و دلیل آن را نیاز کشور به برنامه های اقتصادی و تصمیم گیری در مورد بحران های منطقه اعلام کرد  اما برخی از ناظران آن را به دلیل جلوگیری از کاهش محبوبیت رییس جمهور وحزب او دانستند.

اعضای مجلس جدید در ترکیه چند نفر خواهند بود؟

مجلس جدید ترکیه ۶۰۰ نماینده خواهد داشت که در مجلس گذشته ۵۵۰ نماینده داشت.

مهمترین احزاب شرکت کننده در انتخابات پارلمانی کدام هستند؟

دو ائتلاف اصلی در انتخابات ترکیه وجود دارد: ائتلاف نخست "ائتلاف ملت" که شامل حزب حاکم عدالت و توسعه، جنبش ملی راست و حزب اتحاد بزرگ است.

دومین ائتلاف، "ائتلاف ملت" است که شامل قدیمی ترین حزب، یعنی حزب جمهوری خواه خلق، حزب خیر، حزب سعادت و حزب دموکرات می شود.

علاوه بر دو ائتلاف سابق، احزاب دیگر هستند که به طور مستقل در انتخابات شرکت می کنند: حزب دموکراتیک خلقها، حزب میهن و حزب هدی حضور دارند.

چه چیزی پس از انتخابات تغییر خواهد کرد؟

پست نخست وزیر به طور خودکار لغو خواهد شد وصلاحیت انتخاب و عزل وزرا و همچنین انتصاب مقامات ارشد و قضات، اعلام وضعیت اضطراری، انحلال پارلمان و صدور حکم با پشتیوانه قانونی  و تهیه برنامه بودجه کشور به دست رئیس جمهور خواهد بود (اما مجلس نیز حق تصویب بودجه دارد). همچنین مجلس می تواند پس از تصویب اکثریت، ریاست جمهوری را عزل کند.

معیار موفقیت کاندیدها در انتخابات مجلس چیست؟

هر حزب یا ائتلاف باید حدنصاب ۱۰ درصد از رای مردم را کسب کند واگر حزبی این میزان را به دست نیاورد، وارد مجلس نخواهد شد. بعد از اینکه احزاب حدنصاب انتخابات را احراز کردند، تعداد کل آرا بررسی می‌شود و سپس نامزدها را بر اساس فهرست حزب انتخاب می کنند.

شرایط سنی کاندیداهای ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس چگونه است؟

در انتخابات ریاست جمهوری، کاندیدا باید ۴۰ سال یا بیشتر باشد ولی در انتخابات مجلس، افراد بالای ۱۸ سال نیز می توانند کاندید شوند. سن قانونی رای دهندگان نیز ۱۸ سال است.

اطلاعاتی درباره روز انتخابات در ترکیه

  1. تبلیغات انتخابات در ساعت ۶ عصر یک روز قبل از انتخابات به پایان می رسد و شهرداری ها شروع به برچیدن کمپین های انتخاباتی نامزدها در خیابانها می کنند و تبلیغات از طریق رسانه ها متوقف می شود، اما پوسترهای انتخاباتی نامزدها تا بعد از انتخابات وجود خواهد داشت.
  2. مراکز رای گیری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان ترکیه امروز یکشنبه ساعت ۸:۰۰ صبح به روی رای دهندگان باز شد و فرآیند رأی گیری تا ساعت ۵ عصر ادامه خواهد داشت.
  3. تعداد شهروندان واجد شرایط رای دادن ۵۹ میلیون نفر است.
  4. تعداد صندوق های رای گیری در حدود ۱۸۰ هزارمی باشد.
  5. تعداد رای دهندگان واجد شرایط در خارج از کشور ۳کیلیون نفر بوده است که از این میان، ۱.۴ میلیون نفردر انتخابات شرکت کردند.
  6. تعداد کاندیداهای ریاست جمهوری ۶ نامزد و تعداد احزاب ۱۰ حزب در قالب دو ائتلاف بزرگ است.
  7. این برای اولین بار است که انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ترکیه همزمان برگزار می شود و شاهد ائتلاف بین احزاب در ترکیه هستیم.
  8. رسانه ها از انتشار اطلاعیه ها و نظرات سیاسی تا ساعت ۶ بعد از ظهر در روز انتخابات ممنوع هستند.
  9. پس از انتخابات، در وهله اول شمارش آرا انتخابات ریاست جمهوری صورت می گیرد و پس از آن، به دلیل وجود ائتلاف های جدید و نیاز به زمان بیشتر، آرای نامزدهای مجلس شمارش می شود.
  10. اردوغان در استانبول رای خود را به صندوق انداخت و سپس به آنکارا می رود تا نتایج را از آنجا پیگیری کند.
  11. محرم اینجه در استان یلوا در نزدیکی استانبول، مرال آکشنر در استانبول و صلاح الدین دمیرتاش نیز در زندان آدرنا رای دادند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.