رشت- رییس کل دادگستری گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه از نگاه مردم کشور؛ استان گیلان دارای افراد صبور و قابل گذشت هستند گفت:در استان گیلان آمار صلح و سازش بسیار بالا نیست و نیاز به کار فرهنگی دارد.

بالا بردن آمار صلح و سازش در گیلان کار فرهنگی می طلبد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین ؛رییس کل دادگستری گیلان در نشست صبح امروز  به مناسبت هفته قوه قضاییه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر و شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره) همچنین تبریک فرارسیدن ایام بزرگداشت هفته قوه قضاییه اظهار کرد: تبیین اندیشه ها و افکار والای شهید بهشتی(ره) به ویژه برای نسل جوان از مهمترین برنامه ها و اهداف مسئولان در این ایام است و اصحاب رسانه و مطبوعات می توانند نقش مؤثری در رسیدن به این اهداف ایفا کنند.

احمد سیاوش پورضمن تشریح وضعیت انقلاب اسلامی ایران بعد از ترور آیت الله شهید  بهشتی و یاران وفادارش  اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب  توده های مختلفی که سهمی از انقلاب می خواستند شروع به تفرقه افکنی کردند و  با تمام توان به مقابله با آرمان‌های انقلاب پرداختند اما امام خمینی با درایت خویش جلوی اینگونه انحرافات را گرفتند و دکتر شهید بهشتی یکی از تاثیر گذارترین افراد در پیشبرد اهداف انقلاب بود .

وی شهادت بزرگانی مانند آیت الله بهشتی را از اقدامات مقابله گرایانه دشمنان توسط بدخواهان داخلی دانست و گفت: با وجود ترور بسیاری از یاران امام، انقلاب مستحکم تر و با صلابت تر از گذشته به راه خود ادامه داد.

مدیرکل دادگستری گیلان در ادامه ساختار سازی و تشکیل سه قوه مستقل را از برکات انقلاب خواند و افزود: استقلال قوه قضائیه از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است.

وی افزود: یکی از اصلی ترین کار دستگاه قضایی پیاده کردن مسیر عدل و قسط بر پایه بررسی مشکلات و شکواییه های مردم در سازمانهای تابعه چه در حوزه قضایی ، اصلاحی و ... میباشد.

سیاوش پور در ادامه گفت: در سال گذشته ۴۸۰هزار پرونده در چرخه رسیدگی در دادگستری‌ها ودادسرا ها ، محاکم تجدید نظر و اجرای احکام و  ۱۳۲ هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف تشکیل شده است و میانگین رسیدگی پرونده ها در کل مراجع قضایی به ۹۰ روز میرسد.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل ۶۱۲ هزار پرونده که حجم بالایی است، با توجه به جمعیت استان در شان نظام جمهوری اسلامی نیست.

رییس کل دادگستری گیلان اظهار داشت: هر ساله ۹ درصد افزایش ورودی پرونده به دادگستری‌ها و شوراهای حل اختلاف گیلان داریم.

سیاووش پور ادامه داد : در حال حاضر تمرکز ما بر روی پرونده های مسن یعنی پرونده هایی سال ۹۵ به قبل است که سریعا: در دست بررسی است تا با همکاری دستگاه قضا وضعیت آنها مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: پایین بودن ضعف اعتقادات دینی و عدم پایبندی به قانون از علت‌های فراوانی جرایم و تشکیل پرونده در محاکم قضایی است.

سیاوش پور اذعان کرد: فراهم نبودن زیرساخت‌های حقوقی در حوزه مالکیت و مواد مخدر از عوامل دیگر در فراوانی پروندههای قضایی است.

سیاوش پور در بحث سیاستگذاری قوه قضاییه در مقوله پیشگیری خاطر نشان کرد: بر اساس منویات مقام معظم رهبری در سال ۹۶ بر اساس کاهش جمعیت کیفری زندان ها ، مجازات های جایگزین حبس به سمتی می رود که کمتر حکم به زندان صادر میشود بجز افرادی که جانی و مخل نظم و آرامش جامعه هستند.

وی افزود: در استان گیلان در حال حاضر قریب به ۸ هزار نفر زندانی داریم که دراین چند ماهه تعداد زندانیان افزایش یافته و از این تعداد زندانیان ۴۸ درصد ارتباط مستقیم با مواد مخدر هستند و برخی هم به طور غیر مستقیم در خطر و اسیب اجتماعی حاصل از مواد مخدر هستند که رسانه ها باید در این خصوص بیشتر تلاش کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش ، حفظ حقوق بیت المال و صیانت از اراضی ملی و جنگلها و سواحل را از اولویتهای دستگاه قضایی در استان گیلان دانست .

این مقام ارشد قضایی در ادامه با قدردانی از زحمات پرسنل ثبت اسناد استان و اقدامات ارزنده آنان توصیه کرد: راهکار های  اجرای ثبت در استان  باید  تقویت شود و اقدامات موثر و مناسب در جهت بهبود آن صورت گیرد.

سیاوش پور در پایان با تاکید بر روند سرمایه گزاری در استان  نگاه  دستگاه قضایی  در این مقوله را کاربردی و مثبت بیان کرد و افزود در کنار توجه به ضرورت توسعه  و نگاهی همه جانبه و جامع نگر : حفظ حقوق بیت المال و صیانت از اراضی ملی و جنگلها و سواحل از اولویتهای دستگاه قضا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.