رشیدی گفت: در دنیا کسانی که تصمیم‌گیری اشتباهی می‌کنند حداقل شهامت این را دارند که استعفا دهند و از مردم عذرخواهی کنند اما ما چنین چیزی را نداریم. اما امروز دلار از ۳۳۰۰ تومان به حدود ۸۰۰۰ تومان رسیده است اما کسی نه عذرخواهی میکند و نه برکنار می‌شود!

 نمایندگان مجلس باید هم وزیر اقتصاد و هم رئیس کل بانک مرکزی را تغییر دهند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر علی رشیدی، اقتصاددان و معاون رئیس کل اسبق بانک مرکزی درباره دلایل التهابات ارزی در هفته‌های اخیر گفت: علت این التهابات در ابتدا مانور ترامپ در مقابل ایران بود. این موضوع در ابتدا اصلاً اقتصادی نبوده، بلکه سیاسی بود. اما این موضوع الان کاملا اقتصادی است و ناشی از برخی رفتارها و اقدامات دولت است.

وی اضافه کرد: متاسفانه باید اذعان کنم مدیران اقتصادی کشور آن قدر از موضوع پرت بودند و بی برنامه عمل کردند که نتوانستند و نخواهند توانست عکس‌العمل مناسبی را درباره التهابات ارزی نشان دهند.

این اقتصاددان گفت: ساختار تصمیم‌گیری در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد درست نبوده و مدیران ارشد این دو نهاد، شایستگی و تخصص حرفه‌ای در واکنش به التهابات ارزی ندارند. بنابراین نمی‌دانند که در چنین شرایطی باید چگونه عمل کنند.

رشیدی اظهار داشت: به طور مثال فلان قائم مقام بانک مرکزی می‌آید و در رابطه با بهبود وضع صحبت می‌کند و این در حالی است که می‌دانیم بهبود را با اثر مثبت روی اشتغال، تولید و حفظ ارزش پول می‌سنجند.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از نمایندگان مجلس نامه نوشتند که رئیس جمهور سیف را از کار برکنار کند، در حالی که آنها اختیار دارند نه تنها سیف بلکه خود وزیر اقتصاد را که این بلا را بر سر اقتصاد ایران آورده است عوض کنند.

مؤسس انجمن اقتصاددانان ایران اظهار داشت: در دنیا کسانی که تصمیم‌گیری اشتباهی می‌کنند حداقل شهامت این را دارند که استعفا دهند و از مردم عذرخواهی کنند اما ما چنین چیزی را نداریم. اما امروز دلار از ۳۳۰۰ تومان به حدود ۸۰۰۰ تومان رسیده است اما کسی نه عذرخواهی میکند و نه برکنار می‌شود!

رشیدی در پاسخ به این سوال که آیا طرح پیش فروش سکه‌ را مفید ارزیابی می‌کنید یا خیر به «نود اقتصادی» افزود: چه کسی چنین سیستمی را درست کرده که امکان فراهمی کند که در طرح پیش فروش سکه، ۳۸۰ هزار سکه را ۵۰ نفر بخرد؟ اتفاق عجیبی است. قطعاً چنین سیستمی جواب نمی‌دهد و تا زمانی که اقتصاد پایه‌اش از اساس درست نشود این اقدامات بیهوده و نادرست خواهد بود.

وی در رابطه با دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز گفت: دلار ۴۲۰۰ تومانی از ابتدا اشتباه بود. ارزش ریال کاهش یافته و همه به دلار هجوم می‌آورند و متقاضی آن هستند. بنابراین اگر هزار میلیارد دلار هم سکه به بازار بریزید،   سیستم آن را جذب کرده و به خانه‌ها می‌برد. پس این کار بی‌معنا است.

این استاد اقتصاد بیان داشت: آنان که گرداننده بانک مرکزی هستند به یکسری اعداد استناد کرده و می‌گویند اقتصاد ایران رشد کرده است در حالی که در این سو شاهد هستیم سطح اشتغال و تولید ناخالص ملی در حال درجا زدن است.

رشیدی خاطر نشان کرد: برای فریب دادن شنوندگان خود با اعداد بازی می کنند و علت اصلی این است که صلاحیت حرفه‌ای ندارند و فقط بلدند از یکدیگر تعریف‌ کنند.

وی در پایان گفت: آقای رئیس کل بانک مرکزی در گذشته بهترین رده‌ی شغلی‌اش رئیس شعبه بازار بوده است، واقعاً چگونه این آدم می‌تواند از ریاست شعبه بازار بالا آمده و رئیس کل بانک مرکزی شود. پس اشکال ما بنیادین و اساسی است.

منبع: سایت نود اقتصادی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.