نجفی منش گفت: نقدینگی های سرگردان در جامعه گاهی مردم را روانه بازار ارز و خرید دلار کرده و گاهی بازار مسکن یا خودرو را نشانه می گیرد. بنابراین یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو را می توان به هجوم نقدینگی های موجود در جامعه مرتبط دانست که منجر به ایجاد حباب یا قیمتی تصنعی می شود که قیمت واقعی محصول مورد نظر به شمار نمی رود.

 هجوم نقدینگی به بازار خودرو موجب افزایش قیمت شده است

محمد رضا نجفی منش عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، افزایش قیمت خودروهای خارجی را ناشی از افزایش قیمت ارز دانسته و خاطرنشان کرد: قیمت خودروی خارجی علی رغم تاکید مسوولین بر واردات خودرو با ارز تک نرخی همچنان بالاست و بسیاری از خودروهای خارجی در عرض چندین روز تغییرات قیمتی بسیار بالایی داشته اند چرا که بسیاری از شرکت های وارد کننده محصولاتشان را با نرخ آزاد وارد و محاسبه می کنند. از این رو افزایش قیمت ارز از چیزی حدود چهار هزار تومان به رقمی بیش از شش هزار تومان منجر به چند برابر شدن قیمت خودروهای خارجی و حتی خودروهای داخلی در بازار ایران شد.

وی در این باره افزود: هر چند قیمت خودروی داخلی از قاعده افزایش نرخ ارز پیروی نمی کند اما با توجه به اینکه افزایش نرخ ارز می تواند در قیمت تمام شده تهیه مواد اولیه و برخی قطعات در حوزه تولید خودروهای داخلی موثر باشد  این امر منجر به گران شدن خودروهای داخلی شد.

نجفی منش با انتقاد از سیاستهای پولی و بانکی دولت خاطر نشان کرد: افزایش نقدینگی در دست مردم در سالهای اخیر منجر به ایجاد بی نظمی در بسیاری از بازارها شده است، به نحوی که می توان گفت این مساله باعث افزایش تورم شده و خواهد شد چرا که یکی از مشکلات اصلی اقتصاد ایران طی چند دهه  اخیر پدیده تورم بوده که با بحث حجم پول و نقدینگی در ارتباط است. وی ادامه داد: کنترل حجم  پول به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست های پولی بانک مرکزی و بی توجهی به آن منجر به رویکرد مردم به بازارهای مختلف می شود که یک شبه می تواند منجر به گرانی یا افزایش سرسام آور کالایی شود.

نجفی منش با اشاره به نقش نقدینگی سرگردان مردم در افزایش قیمت ها اظهار داشت: نقدینگی های سرگردان در جامعه گاهی مردم را روانه بازار ارز و خرید دلار کرده و گاهی بازار مسکن یا خودرو را نشانه می گیرد. بنابراین یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو را می توان به هجوم نقدینگی های موجود در جامعه مرتبط دانست که منجر به ایجاد حباب یا قیمتی تصنعی می شود که قیمت واقعی محصول مورد نظر به شمار نمی رود.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: هر چند که می توان مدعی شد برخی از افراد و شرکت های سود جو با ایجاد جو روانی و القای افزایش قیمت ها عده ای را برای خرید ترغیب می کنند اما بعد از مدتی بازار غیر منطقی از بین رفته و با برگشتن به فضای واقعی قیمت ها عده ای متضرر می شوند که این همان  حبابی است که بعضا کارشناسان از آن سخن می گویند.

وی در خصوص عدم شفافیت در قرارداد خودورهای خارجی اظهار داشت: مسلما نوع قراردادهای بسته شده نه در شرکت های خودروسازی بلکه در بسیاری از خریدهای خارجی در سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی منتشر نمی شود بنابراین نمی توان انتظار داشت که موضوع آنقدر شفاف باشد که من و شما هم بتوانیم به قرارداد خرید خوردهای خارجی توسط شرکت های داخلی دست بیابیم.

نجفی منش خروج شرکت های خودروسازی از ایران را علی رغم میل باطنی آنها عنوان کرده و خاطرنشان کرد: خروج شرکت های خودروسازی پژو و رنو از ایران به دلیل فشارهای آمریکاست بنابراین نمی توان گفت خود شرکت های یاد شده به خروج از کشور تمایل داشتند. عدم خروج از ایران به مثابه مواجه شدن با برخوردهای شدید آمریکا است. در صورت نپذیرفتن درخواست آمریکا شرکت های یاد شده تحت شدیدترین تحریم ها قرار می گیرند و کسب وکار آنها با سایر شرکت های خارجی تحت تاثیر قرار می گیرد. بنابراین علی رغم میل خود و به دلیل تداوم همکاری با سایر شرکت های خودروسازی در دنیا مجبور به اطاعت محض از آمریکا هستند. عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو به قدس آنلاین گفت: مسلما شرکت های خودروسازی با سیصد میلیارد دلار سرمایه گذاری درایران تمایل قلبی به خروج از کشور ندارند اما در برابر تحریم های بانکی، پولی و مالی آمریکا قرار می گیرند از این رو باید گفت خشن ترین تحریم ها علیه ایران نیز می تواند منجر به ایجاد جو روانی در بازار و افزایش قیمت خودرو شود.

وی درخصوص پیش بینی چنین وضعیتی بیان داشت: بسیاری از مسوولین بر این موضوع تاکید می کردند که با تغییر رئیس جمهور  آمریکا هیچ گاه این کشور از برجام خارج نمی شود از این رو کسی گمان نمی کرد باید برای روز مبادای کشور و احتمال خسارت در قرارداد با شرکت های خارجی بندی در این باره بگنجانند. لذا غیر قابل پیش بینی بودن حرکت ترامپ منجر به تحریک بازار و ایجاد جو روانی شد که افزایش قیمت ها بخشی از آن است.

نجفی منش درخصوص کاهش تولید خودروهای داخلی گفت: نه تنها در حوزه واردات و افزایش خودروهای خارجی با مشکلات عدیده ای رو به رو شدیم بلکه این موضوع بر تولید خودروهای داخلی نیز تاثیرات سویی به جا گذاشته که منجر به ایجاد صدمات شدیدی بر بازار این خودروها شده است. متاسفانه باید گفت با شدت گرفتن تحریم ها انتظار می رود تا دو ماه آینده شاهد کاهش تولید داخلی و افزایش فشار به مردم وقطعه سازان باشیم.

وی در خاتمه با اشاره به آینده قیمت و وضعیت بازار خودروهای داخلی خاطرنشان کرد: به هیچ وجه نمی توان پیش بینی کرد که آینده بازار خودرو در کشور چگونه خواهد بود چرا که عوامل متعددی دراین مساله نقش دارند و نمی توان با توجه به یک یا چند عامل چنین موضوعی را پیش بینی کرد. اما آنچه از شواهد پیداست تولید خودروی داخلی با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.