شیراز- مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز با تاکید براینکه کمبود آب در شیراز جدی است، گفت: در ماه های تیر و مرداد به دلیل شدت گرما، شاهد افزایش مصرف آب هستیم و با توجه به میزان تولید، کمبود آب در این شهرستان جدی است.

کمبود آب در شیراز جدی است/فعلا جیره بندی آب نداریم

به گزارش قدس آنلاین، الله بخش نظرپور یکشنبه ۳ تیر در یک کنفرانس خبری با اشاره به قرارداشتن در هفته ی مدیریت مصرف آب گفت: امسال در فارس با ۶۵ درصد کاهش میانگین بلند مدت بارش و در شیراز با ۵۱ درصد کاهش مواجه بوده ایم.

او میزان بارش امسال در شیراز را ۱۵۳ میلیمتر عنوان و با بیان اینکه سال گذشته ۳۳۵ میلی متر بارندگی در شیراز ثبت شده است، گفت: میزان مصرف منابع تجدیدپذیر آب در سال ۱۳۱۰ در ایران ۱۲ هزار مترمکعب به ازای هر نفر بود اما امروز این عدد به زیر ۲ هزار مترمکعب رسیده است.

نظرپور با بیان اینکه میزان تولید آب در زمستان گذشته ۵۳۵۰ لیتر در ثانیه بود، گفت:  پیش بینی ما برای مصرف تابستان ۶۲۴۰ لیتر بر ثانیه است، لذا ۸۹۰ لیتر بر ثانیه، یعنی حدود ۱۴ درصد کمبود داریم؛ برای تیرماه حدود ۶۰۰ هزار مترمکعب و برای مردادماه ۷۰۰ هزار مترمکعب کمبود داریم.

او گفت: با وارد کردن ۸ حلقه چاه جدید و اضافه شدن ۹ حلقه چاه در هفته های آتی و مهندسی ۳۰ حلقه چاه موجود موفق شده ایم که ۵۷۴ لیتر بر ثانیه کمبود را مرتفع کنیم اما همچنان ۲۹۰ لیتر برثانیه با کمبود مواجه ایم و در این بخش نیازمند همراهی شهروندان هستیم.

نظرپور با تصریح اینکه مصرف خانگی آب در شیراز حدود ۱۳۰ لیتر در روز است گفت: میانگین سرانه مصرف آب در کشور بالغ بر ۱۵۰ لیتر برثانیه است و با این توصیف، میانگین سرانه مصرف در شیراز پایین تر از کشور قرار دارد.

او در بیان دلایل کم آبی، ضمن اشاره به عواملی نظیر خشکسالی، کمبود بارش، افزایش جمعیت و تاثیر مهاجرت بر این افزایش و نداشتن الگوی مناسب مصرف در بخش های مختلف خصوصا کشاورزی، گفت: یکی از عوامل مهم در بروز کم آبی و بحران ناشی از آن، ارزان بودن آب است.

نظرپور با اشاره به اینکه میانگین هزینه ی آب یک خانوار در شیراز، ۹۳۰۰ تومان است، گفت: اگر بعد خانوار را ۳ نفر در نظر بگیریم، هر یک شهروند شیرازی در ماه حدود ۳۱۰۰ تومان بابت مصرف روزانه ۱۳۰ لیتر آب هزینه می کند! این عدد در مقایسه با میانگین های جهانی بسیار پایین است.

او تصریح کرد: پایین بودن قیمت آب در حالی است که هر شهروند ایرانی برای هزینه هایی نظیر تلفن همراه و اینترنت، ماهیانه بیش از ۲۰ هزار تومان پرداخت می کند.

نظرپور میزان آب به حساب نیامده در شبکه ی توزیع آب شیراز را حدود ۲۳ درصد اعلام و خاطرنشان کرد که میزان هدر رفت آب حدود ۱۲ درصد است حال آنکه این میزان در کشور و در مورد آب به حساب نیامده ۲۵ درصد عنوان می شود.

مدیرعامل آبفا شیراز در عین حال یادآور شد که میزان هدر رفت آب شرب در کشورهای اروپایی و توسعه یافته حدود ۱۰ و در کشوری نظیر ژاپن ۵ درصد است.

نظرپور در اشاره به اهمیت بهینه سازی مصرف آب در خانوارها با تاکید براینکه ۸۶ درصد از آب شرب مصرفی در شیراز مربوط به بخش خانگی و بقیه مربوط به بخش های دولتی و خدماتی و تجاری است، گفت: در تجزیه و تحلیل مصرف آب خانوارها، تنها ۱۰ درصد از آب برای مصارف شرب و خوراکی و ۹۰ درصد مابقی در غیرشرب استفاده می شود.

نظرپور با بیان اینکه فرهنگسازی طی سالهای گذشته تاکنون در شیراز برای کاهش و بهینه سازی مصرف بسیار تاثیرگذار بوده است، گفت: این تاثیر را می توان در پایین بودن میزان سرانه مصرف آب در شیراز و در مقایسه با کشور، به عینه مشاهده کرد؛ از طرفی هدر رفت آب از ۳۴ درصد به ۲۳ درصد و میزان سرانه مصرف از ۲۸۰ لیتر به ۱۲۰ لیتر در روز کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آبفای شیراز با تصریح اینکه هم اینک برنامه ای برای جیره بندی آب در شهرستان شیراز نداریم، گفت: اگر مردم امسال در ۲ ماه آینده با بهینه سازی مصرف زمینه کاهش ۲۰ درصدی مصرف را فراهم کنند، امسال هم نوبت بندی آب نخواهیم داشت.

نظرپور همچنین گفت: تصفیه خانه شماره ۲ شیراز و یکی از تصفیه خانه های صدرا، امسال به بهره برداری خواهد رسید و شاهد افزایش جمعیت تحت پوشش شبکه ی فاضلاب در این دو شهر خواهیم بود؛ اگرچه اکنون ۶۰ درصد جمعیت شیراز و صدرا از شبکه فاضلاب بهره مند هستند.

مدیرعامل آبفا شیراز با اشاره به اینکه امسال یک تصفیه خانه جدید در شیراز به مناقصه خواهد رفت، گفت: طی ۴ سال آینده و با بهره برداری از این تصفیه خانه، شاهد توسعه قابل قبول شبکه ی جمع آوری فاضلاب شیراز خواهیم بود.

منبع: ایسنا 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.