کشتی آرای گفت: قیمت طلا از حاصل ضرب قیمت جهانی در قیمت ارز به دست می آید و با نوسانات شدید ارزی حال حاضر، شاهد رشد شدید قیمت هستیم.

گرانی طلا، منشاء خارجی دارد

در حالی که قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار با سرعتی خیره کننده به بالای  ۲۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به بیش از  ۲ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسیده، عضو هیات رئیسه اتحادیه کشوری طلا و جواهر معتقد است، این رشد عمدتا منشا خارجی دارد و به عبارتی از گرانی دلار ناشی شده است.

محمد کشتی آرای به خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین گفت: قیمت طلا از حاصل ضرب قیمت جهانی در قیمت ارز به دست می آید و با نوسانات شدید ارزی حال حاضر، شاهد رشد شدید قیمت هستیم.

وی با بیان اینکه چنین رشدی، دیگر کالاها و محصولات با منشاء خارجی را هم شامل می شود ادامه داد: با اینکه نقدینگی زیادی در ماههای اخیر در بازارهای مختلف جریان پیدا کرده اما در کشور، کمبود طلا نداریم که هجوم نقدینگی و بالا رفتن تقاضا اولین عامل در رشد قیمت طلا باشد.

به گفته رئیس پیشین اتحادیه طلا و جواهر از آن جایی که تولید سکه، محدود و در انحصار  بانک مرکزی است شاید بتوان بخشی از گرانی سکه را به همین انحصار نسبت داد اما گرانی ارز بدون شک، دلیل اصلی رشد قابل توجه قیمت طلا است.

اظهارات این فعال صنفی در شرایطی است که امروز دلار 8 هزار تومانی شد و یورو و پوند به ترتیب رکورد 9 و 10 هزار تومان را شکستند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.