ایلام- مدیرکل پزشکی قانونی استان ایلام گفت: سالانه ۲۰ هزار معاینه بالینی مراجعین در پزشکی قانونی ایلام انجام می شود.

انجام سالانه ۲۰ هزار معاینه بالینی در پزشکی قانونی ایلام

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، دکتر ساسان روندی ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب مطبوعات و رسانه های استان با تبریک هفته قوه قضائیه و گرامیداشت یادوخاطره شهید بهشتی و یارانش، با بیان اینکه پزشکی قانونی استان ایلام ۱۱۳ پست مصوب در چارت سازمانی خود دارد، اظهارداشت: در حال حاضر پزشکی قانونی ۳۴ نفر نیرو اعم از پزشک و کادر اداری دارد بعلاوه اینکه ۳ پزشک معاضدتی در شهرستانهای ایوان، دهلران و دره شهر با این سازمان همکاری داشته که در مجموع تمامی پرسنل پزشکی قانونی استان ایلام ۳۷ نفر است و به لحاظ نیروی تخصصی و پرسنل دچار کمبود نیرو هستیم و امیدواریم که مسئولان ذیربط برای رفع این مشکل با ما همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه کمتر از ۵ درصد از کار پزشکی قانونی، مواجهه با اجساد است، افزود: بیشتر کار پزشکی قانونی معاینات بالینی در حوزه های تصادفات، نزاع، حوادث کار، حوادث ناشی از استفاده از سلاح های گرم و سرد، بررسی رشد روانی و جسمانی، بررسی تحمل کیفر زندانیان، تعیین سن، بررسی روانی و جسمانی افراد در هنگام استخدام، بررسی مسئولیت کیفری، بررسی حاملگی، سقط درمانی و ... است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان ایلام، معاینات بالینی، متوفیات، کمیسیون پزشکی و آزمایشگاه را ۴ حوزه کاری این سازمان عنوان کرد و بیان داشت: در حوزه معاینات سالانه حدود ۲۰ هزار معاینه توسط همکاران پزشک ما صورت می گیرد که نظریه کارشناسی آنها مورد تایید مقام قضایی می گیرد.

روندی با بیان اینکه بیشترین آمار معاینات پزشکی در استان با چهار هزار و ۱۸۴ مورد مربوط به تصادفات است، ادامه داد: نزاع با سه هزار و ۶۱۲ مورد و حوادث کار با ۳۹۵ مورد، بیشترین میزان آمار معاینات پزشکی را به خود اختصاص داده اند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته پرونده ۴۶۱ فوتی توسط مقام قضایی به پزشکی قانونی ارجاع داده شده است، گفت: از این تعداد ۳۷۱ مرگ غیرطبیعی بوده و ۹۰ نفر نیز مرگ طبیعی داشته اند.

 مدیرکل پزشکی قانونی استان ایلام با اشاره به رتبه یک ایلام در انجام کمترین کالبد شکافی در کشور، ادامه داد: پزشکی قانونی ایلام در ۷۲ درصد موارد بدون انجام کالبد شکافی، علت مرگ را تعیین کرده و تنها در ۲۸ درصد موارد فوتی کالبد شکافی صورت گرفته که به همین علت رتبه اول کاهش کالبد شکافی کشور را بدست آورده ایم.

ساسان روندی به برگزاری سالانه حدود ۱۵۰ کمیسیون تخصصی و فوق تخصصی اشاره کرد و گفت: در حوزه آزمایشگاه و انجام آزمایش های تخصصی با وجود کمبود امکانات آزمایشگاهی، سالانه حدود ۲ هزار آزمایش از جمله آزمایش های اپیوم، روان گردان و مواد مخدر، مونوکسید کربن در اجساد، گازهای فرار در خون، تست الکل، تست بارداری و ... در استان انجام می شود.

وی با انتقاد از کمبود دستگاه های آزمایش در آزمایشگاه پزشکی قانونی ایلام، بیان کرد: در حال حاضر ما امکان انجام دو آزمایش مهم سم شناسی و پاتولوژی در استان را بدلیل کمبود دستگاه و تجهیزات نداریم و مجبوریم که نمونه ها را به استان های همجوار بفرستیم که جواب آزمایشات بعد از چند ماه به دست ما می رسد که موجب اطاله دادرسی می شود و در صورتی که استانداری همکاری لازم برای تهیه تجهیزات آزمایشگاهی را با ما داشته باشد، می توانیم که در کمتر از یک ماه جواب این آزمایشات تخصصی را به مراجع قضایی ارائه دهیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان ایلام با اشاره به برگزاری کلاس های آموزشی برای پزشکان و پرستاران، افزود: ایجاد کارگروه ویژه پزشکی قانونی برای ایام اربعین و کارگروه ویژه بحران از اقداماتی بوده که توانسته ایم با حضور فعال همکاران و دستگاه های ذیربط برای موارد ضروری تشکیل دهیم تا در مواقع بروز بحران سریعا وارد عمل شویم.

روندی نبود پزشک همکار در شهرستان های آبدانان، چرداول، ملکشاهی و ... را از مهمترین کمبود های این نهاد عنوان و تصریح کرد: علاوه بر کمبود نیروی متخصص بدلیل شرایط کاری ویژه، ما حتی با کمبود خودرو خصوصا خودروی ویژه حضور در محل حادثه نیز مواجه هستیم و گاها حوادثی در مناطق صعب العبور اتفاق می افتد که باید پزشک پزشکی قانونی برای بررسی حادثه حضور داشته باشد که خودرو مناسب نداشته و تنها یک خودرو به صورت امانی از استان همدان در ایلام مستقر شده که مسئولان استان همدان نیز تقاضای استرداد آن را دارند. انتظار داریم که ستاد بحران استان یک دستگاه خودروی مناسب برای مناطق سخت گذر در اختیار ما قرار دهد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.