بندرعباس ـ مدیر شهرک‌های کشاورزی جهادکشاورزی هرمزگان گفت:مشکلات ناشی از خشکسالی و کم‌آبی در استان هیچ راه گریزی جز تغییر شیوه کشت و روی‌آوردن به کشت گلخانه‌ای ندارد.

تغییر شیوه کشت راه گریز از مشکلات کم آبی و خشکسالی

به گزارش قدس آنلاین  به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، دکتر مهدی ترابی مدیر شهرک‌های کشاورزی جهادکشاورزی هرمزگان ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت:  گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی نوین در استان در حال انجام است که‌ مهم‌ترین هدف پیش روی شهرک‌های کشاورزی جهادکشاورزی هرمزگان است.

مشکلات ناشی از خشکسالی و کم‌آبی در استان هیچ راه گریزی جز تغییر شیوه کشت و روی‌آوردن به کشت گلخانه‌ای ندارد.
وی با بیان این‌که استان هرمزگان پتانسیل ایجاد ۵ هزار هکتار کشت گلخانه‌ای را داراست، افزود: در حال حاضر سطح زیرکشت گلخانه‌ای این استان ۲۰۵ هکتار می‌باشد که تا پایان سال‌جاری به ۵۰۰ هکتار نیز می‌رسد.
مدیر شهرک‌های کشاورزی جهادکشاورزی هرمزگان با اشاره به این‌که بایستی آب را به گونه‌ای مدیریت کنیم که بالاترین بهره‌وری را داشته باشیم، تصریح کرد: بهره‌وری بالا فقط از طریق جایگزینی کشت باز با کشت‌ گلخانه‌ای امکان‌پذیر خواهد بود.
ترابی در ادامه میزان مصرف آب در کشت گلخانه‌ای را ۱۰ برابر کمتر از کشت در محیط باز دانست و خاطرنشان کرد: میزان تولید در این نوع کشت‌ها ۱۰ برابر بیشتر از کشت باز می‌باشد و محصول کنترل شده از لحاظ استفاده از سموم تولید خواهد شد.
به گفته وی، در منطقه سد شمیل زیرساخت شهرک کشاورزی به مساحت ۵۲ هکتار ایجاد شده است که کار مطالعاتی آن در ۲ سال اخیر انجام شده و احداث شبکه برق و آب، قطعه‌بندی نیز صورت گرفته است.
مدیر شهرک‌های کشاورزی جهاد کشاورزی هرمزگان ادامه داد: در بخش قراردادی برای ایجاد این شهرک کشاورزی در شمیل ۳ میلیارد تومان که ۳۷۰ میلیون تومان نیز برای شبکه برق هزینه شده و۲ میلیارد تومان دیگر نیز اعتبار لازم است.
ترابی افزود: در آخرین سفر رییس جمهور به هرمزگان مصوب شد طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ مبلغ ۲۵میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت شهرک‌های کشاورزی به هرمزگان اختصاص یابد.
مدیر شهرک‌های کشاورزی جهادکشاورزی هرمزگان بیان داشت: کاهش قیمت تمام شده محصول، تولید محصول سالم و ارگانیک، استفاده از منابع محدود آب در کشت و امکان حضور در بازارهای داخلی و جهانی از مهم‌ترین وظایف شهرک‌های کشاورزی می‌باشد.
ترابی تاکیدکرد: در حال حاضر۵ مجتمع گلخانه‌ای از دهه ۸۰ در هرمزگان ایجاد شده که تکمیل آن‌ها نیز در حال انجام می‌باشد.
وی خاطرنشان کرد: بازسازی مجتمع کشاورزی زرتوچی میناب، تکمیل مجتمع کشاورزی حاجی‌آباد، مجتمع کشاورزی بندرعباس، مجتمع کشاورزی رودان و بستک و مجتمع چلوگهره در بندرعباس نیز در حال انجام می‌باشد.
مدیر شهرک‌های کشاورزی جهادکشاورزی هرمزگان همچنین به سایت یک هزار و ۴۰۰ هکتاری پرورش میگو در منطقه حسنلنگی شهرستان بندرعباس اشاره کرد و افزود: مراحل اخذ مجوز  از ادارات منابع طبیعی، محیط زیست و امور اراضی جهت ایجاد این سایت انجام شده است.
ترابی خاطرنشان کرد: مجتمع پرورش ماهی در بندرلنگه با ظرفیت تولید۶ هزار تن ماهی، ۳۰ میلیون قطعه لارو و ۱۰ هزار تن خوراک ماهی پروانه آن صادر شده و طرح بسیار خوبی برای استان هرمزگان که پتانسیل قوی در خصوص پرورش ماهی است می‌باشد.
مدیر شهرک‌های کشاورزی جهادکشاورزی هرمزگان گفت: تنها راه‌حل برون‌رفت از مشکلات پیش‌روی بخش کشاورزی که ناشی از خشکسالی و کم‌آبی در استان می‌باشد استفاده از کشت‌های گلخانه‌ای است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.