در حالی که سید عباس عراقچی می‌گوید بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا تا یک هفته دیگر به ایران ارائه خواهد شد، وزیر اطلاعات امروز در بازدید از سایت فردو اظهار داشت این توافق هسته‌ای به تار مویی بند است.

تکرار مذاکرات محرمانه هسته‌ای

به گزارش خبرنگار سیاسی قدس آنلاین: معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه مذاکرات فشرده‌ای با اروپایی‌ها برای تدوین بسته پیشنهادی راه حل حفظ برجام در جریان است، در عین حال اظهار داشته است آنچه که الان با اروپایی‌ها در حال انجام است نه ناامید کننده است ونه می‌توان به ان امیدوار بود بلکه پیشنهاداتی وجود دارد شاید به یک چارچوبی برای ادامه برجام برسیم شاید هم نرسیم.

وی همچنین اذعان کرد که هنوز مشخص نیست که آیا اروپایی‌ها قادر به گسستن بندهایی که آمریکا بر اقتصاد آنها بسته است هست یا نه!؟

این در حالیست که علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور همین چند روز پیش در دیدار با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در حاشیه اجلاس اسلو فروم، تأکید کرده بود پیشنهادهای کشورهای اروپایی برای تأمین انتظارات ایران در برجام کافی نیست.

در این شرایط قرار است حسن روحانی یازدهم تیرماه به سوئیس و سپس در سیزدهم تیر ماه پس از موعدی که عراقچی اعلام کرده بسته اروپایی‌ها آماده خواهد شد به وین، مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی سفر کند تا رایزنی‌ها درباره پیشنهادات اروپایی ها در بالاترین سطح و زیر نظارت شخص او برگزار شود.

خبرگزاری فرانسه تأیید کرده است که سفر روحانی به سوئیس و اتریش در راستای تلاش تهران برای دریافت تضمین حمایت مستمر اروپا از توافق هسته‌ای (برجام) انجام می‌شود.

مذاکرات برجامی؛ باز هم محرمانه

با این حال و با وجود اینکه عراقچی از مذاکرات فشرده کارشناسی با اتحادیه اروپا برای حفظ برجام سخن می‌گوید، این موضوع که مقامات وزارت امور خارجه درباره توانایی این کشورها در حفظ برجام شبهه مطرح کرده و از محتوای پیشنهادهای اروپایی‌ها اظهار بی‌اطلاعاتی می‌کنند هم تناقض است و هم

نشان دهنده تکرار محرمانه نگه داشتن مذاکرات هسته‌ای این بار با کشورهای اروپایی است. حال آنکه سخنان صالحی در اسلو نشان می‌دهدایده ها و گزینه‌هایی از سوی کشورهای اروپایی تا کنون به تهران داده شده است.

تیم مذاکره کننده هسته‌ای، اگر چه در شرایط موجود شاید نتوان به مدیریت یک تنه عراقچی نام تیم هسته‌ای نهاد، باز هم همان شیوه مذاکرات محرمانه و بسته را با کشورهای اروپایی برای حفظ برجان در پیش گرفته است.

این اتفاق در جریان مذاکرات منتهی به برجام با اعتراض مجلس و نمایندگان ملت روبرو شد که تا زمان امضای متن نهایی این توافق از هیچ یک از مذاکرات و توافق‌های صورت گرفته خبر نداشتند و دولت تنها زمانی که برجام به امضای ۷ کشور رسید گزارش برجام را برای تأیید به مجلس ارائه کرد.

البته محرمانه نگه داشتن مذاکرات هسته‌ای تنها خواست دولت یازدهم نبود بلکه طرف آمریکایی مذاکرات هم اصرار بر همین موضوع داشت و جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یکی از مصاحبه‌های خود به این موضوع اشاره و تأکید کرد که کاخ سفید مایل نیست اطلاعات و جزئیات مذاکرات هسته‌ای با ایران  علنی شود.

متن برجام و مذاکرات انجام گرفته تا آنجا محرمانه نگه داشته شد که نه تنها صورت جلسه‌ای از مذاکرات برجام وجود ندارد که متن این توافق نیز به ۶ زبان کشورهای طرف مقابل ایران نوشته شد و متن فارسی نداشت. در نتیجه وزارت امور خارجه برگزدانی از متن انگلیسی امضا شده را ترجمه و در اختیار نمایندگان قرار داد که کمیسیون ویژه برجام در مجلس از این ترجمه نیز ایرادهای زیادی گرفت و لاجرم به متن انگلیسی برای بررسی استناد کرد.

تیم تحلیل رفته مذاکرات

نکته قابل توجه دیگر اینکه با خروج مجید تخت روانچی از وزارت خارجه و تیم مذاکره کننده هسته‌ای و انتقال او به نهاد ریاست جمهور و جدا شدن حمید بدیعی نژاد از این تیم که حالا سفیر ایران در انگلستان شده و از دور تحولات برجام را رصد می‌کند و البته به تبع تغییرات ساختاری در وزارت امور خارجه که بخش‌هایی مرتبط با این مذاکرات را در معاونت سیاسی ادغام و تجمیع کرده، عملا حالا یک نفر یعنی عباس عراقچی مسئولیت میدانی مذاکرات را زیر نظر محمد جواد ظریف در دست دارد.

این درحالیست که در مذاکرات با اتحادیه اروپا تا کنون هیچ اطلاعاتی درباره تیم کارشناسان دولت که گفت‌وگو های فنی را دنبال می‌کنند هم در دست نیست.

شاید از همین رو است که بخش دیگری از نهادهای مرتبط با سیاست خارجی کشور هم در هفته‌ای که گذشت پا در میدان دیپلماسی و دیدارها و رایزنی‌ها با مقامات اروپایی گذاشتند.

سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشور که در سال ۸۵ با فرمان مقام معظم رهبری تشکیل شد، نیز در هفته گذشته به جنوب اروپا سفر کرده و با برخی از مقامات و وزرای خارجه کشورهای روپایی درباره برجام و امکان حفظ این توافق دیدار و رایزنی کرد.

خرازی در اسپانیا و در مصاحبه با خبرگزاری افه این کشور تأکید کرد که اروپایی‌ها باید راه‌ها و فرمول‌هایی برای حفظ برجام پیدا کنند، در غیر این صورت، هیچ دلیلی برای اینکه ایران بخواهد در توافق هسته‌ای باقی بماند، وجود ندارد.

تصمیم‌گیر نهایی مجلس است، دولت محرمانگی را کنار بگذارد

نماینده مردم اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه تاکنون تنها در یک جلسه غیر علنی سید عباس عراقچی گزارشی از مذاکرات با کشورهای اروپایی ارائه کرده است اظهار داشت: معاون وزیر خارجه در این جلسه مواضع ایران و مواردی را که از طرف‌های اروپایی مطالبه کرده‌اند تشریح کرد و تا کنون اطلاعاتی درباره آنچه کشورهای اروپایی به تهران پیشنهاد کرده‌اند در اختیار مجلس نیست.

حجت الاسلام سالک افزود: در این جلسه آقای عراقچی به نمایندگان گفت اگر انها لایحه عضویت ایران در FATF را تصویب نکنند همه مذاکرات با اروپا و هر توافقی با این اتحادیه برای حفظ برجام بی نتیجه خواهد ماند و بر باد می‌رود که این حرف نمایندگان مجلس را به شدت عصبانی کرده است و ما به این رویکرد و نگاه دولت اعتراض داریم و معتقدیم با این روحیه و نگاه مذاکره با اروپایی‌ها نتایج مثبتی که منافع نظام و کشور را تأمین کند نخواهد داشت.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: وزارت امور خارجه، تیم هسته‌ای و دولت تاکنون هیچ نظر و مشاوره‌ای از مجلس درباره مذاکرات با اروپا و مطاللباتی که باید تأمین شود نگرفته‌اند و به این خواسته نمایندگان بی‌ توجه و بی اعتنا هستند، در حالی که ادامه برجام با اروپایی‌ها تصمیمی است که باید با نظر جمعی و اجماع قوا و ارکان مختلف نظام گرفته شود و موضوعی صرفاً در اختیار دولت نیست، از اینرو تیم مذاکره کننده هسته‌ای باید این محرمانگی را کنار گذاشته و مجلس را امین بداند و اطلاعات دقیق را در اختیار مجلس بگذارد.

وی با تأکید بر اینکه نظر آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد تأمین نشدن مطالبات ایران در بسته اورپا حرف درستی است و ما هم اینرا احساس می‌کنیم، افزود: وقتی تیم مذاکره کننده از جامعیت دایره تخصصی برخوردار نباشد نمی‌تواند قوی مذاکره کند. این اتفاق در برجام هم رخ داد، اما حالا این تیم به مراتب محدودتر و بسته تر است و آقای عراقچی خود به تنهایی این مذاکرات را انجام می‌دهد که این یک نقطه ضعف بزرگ است.

حجت الاسلام سالک تأکید کرد: ما به این جهت نگران هستیم و می‌ترسیم خطاهایی که در گذشته رخ داد و تیم مذاکره کننده هسته‌ای شروط و مطالبات مقام معظم رهبری و خطوط قرمزی که ایشان خواستار رعایت ان بودند را در اجرای برجام نادیده گرفت تکرار شود.

وی گفت: در شرایط موجود هم رهبری تأکید کرده‌اند تیم مذاکره کننده باید از اروپایی‌ها تضمین کتبی برای نادیده گرفتن تحریم‌ها و حفظ منافع ایران در برجام بگیرند و چند روز آینده روشن خواهد کرد که اروپایی‌ها این تضمین را می‌دهند یا نه؟

سالک خاطرنشان کرد: با توجه به روند موجود و اظهارات دیپلمات‌های ما، بعید می‌دانم اروپایی‌ها بتوانند و خواهند چنین تضمین‌هایی را بدهند چون سیاستهای انها و امریکا در پشت پرده یکی است و آنها تقسیم نقش کرده‌اند، آمریکایی‌ها سیاست ستیز را دنبال می‌کنند و اروپایی‌ها سیاست سازش را و وقت کشی انها برای انست که ببینند دولت ایران نرمشی از خود نشان خواهد داد یا نه؟.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    0 0
    خدایا همه ی غربی ها و غربزده ها رو به صراط مستقیم الهی هدایت بفرما... الهی امین...