رضاطلبی- در سالی که به نام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است و انتظار این بود که رونق و شکوفایی در بخش صنعت و تولید استان تحقق پیدا کند اما هنوز یک فصل از سال نگذشته است که اتفاقات ناگواری در شهرک های صنعتی استان رخ می دهد و در آخرین اتفاق کارخانه چی توز درشهرک صنعتی طوس مشهد بیش از ۸۰۰ نفر از کارگران خود را طی سه ماه گذشته اخراج کرده است.

اخراج کارگران شرکت چی توز از شایعه تا واقعیت

اگرچه دلیل این اخراج کمی متفاوت است و انگار صاحبان این کارخانه در استان دیگری از دولت امتیازاتی همچون معافیت های مالیاتی را دریافت کرده اند و کارکنان این کارخانه  را که سال ها در ان مشغول به کار بودند وحتی با پایین ترین میزان حقوق به کار می پرداخته اند را اخراج کرده است. از طرفی این انتقاد نیز به مسئولان استانی وارد است که چرا  این امتیازات را برای کارخانه چی توز که یکی از کارخانه های معتبر تولید پفک و چیپس و تنقلات در شهرک صنعتی طوس مشهد است را ایجاد نکرده اند تا مانع از کوچ این کارخانه به استان های دیگر شوند

یکی از کارکنان اخراجی این کارخانه می گوید: این کارخانه برخلاف آنچه که مسئولان آن ورشکستگی اعلام کرده اند، به خاطر معافیت های مالیاتی به استان کرج در حال انتقال است.

وی در ادامه به قدس می افزاید: در زمان انتخابات ریاست جمهوری، مدیران کارخانه  کارگران را مجبور کردند که فقط باید به شخص خاصی رای بدهید و گرنه از کار اخراج خواهید شد و امروز اقای روحانی نیز به مسئولان این کارخانه معافیت مالیاتی ده ساله در شهرک نظر آباد کرج را داده است.

کارگر دیگری که به گفته خودش متاهل است و  شش سال سابقه کار در این کارخانه دارد،   می افزاید: در این کارخانه ۱۵۰۰نفر شاغل بودند ولی امروز تعداد افراد شاغل در ان به کمتر از ۵۰۰نفر رسیده است و هر ماه بین ۱۰۰تا ۱۵۰نفر از این کارخانه اخراج و به اداره کار جهت دریافت بیمه بیکاری معرفی می شوند.

وی ادامه می دهد: اگرچه تاکنون به سازمان های مختلف مراجعه و از وضعیت پیش آمده انتقاد کرده ایم اما متاسفانه هیچ کدام از مسئولان استانی به سخنان ما گوش نکردند و بیکاری ما برایشان هیچ اهمیتی نداشته است.

 اما مدیر کل امور اقتصادی استان با تکذیب سخنان کارگران اخراج شده این کارخانه، نظر دیگری دارد و می گوید: کارخانه چی توز تعطیل نشده است و یکی از واحد های ان به دلیل تغییر در خط تولید و امکان رقابت بیشتر در بازار به استان های دیگر منتقل شده است.

علی رسولیان در ادامه به قدس می افزاید: شرکت چی‌توز خطوط تولید یکی از واحدها در مشهد را به دلیل اینکه بازار مصرفی برخی از محصولاتشان در سطح کشور کمتر شده و تغییر ذایقه اتفاق افتاده، تغییر داده و چند خط تولید از صرفه اقتصادی خارج شده‌اند زیرا باید بهینه‌سازی مصرف داشته باشند. در شرایط کنونی مجموعه های اقتصادی به دنبال تغییر و کاهش هزینه ها هستند و از طرفی معافیت های مالیاتی در تمام استان های برای مجموعه های اقتصادی یکی است.

وی تصریح می کند: آن‌ها با این هدف این کار را انجام داده و به ما تعهد دادند که در محل واحدی که ماشین‌آلات را جابه‌جا می‌کنند، سرمایه‌گذاری جدیدی انجام دهند و حتی در مذاکره با مدیران این کارخانه، آنها اعلام کردند که مشکلات مالیاتی ندارند و صرفا به دلیل تجهیز خطوط تولیدی خود و نزدیکتر بودن به بازارهای هدف تصمیم به انتقال خطوط گرفته اند.

رسولیان ادامه می دهد: قرار شد که ظرف مدت مشخصی طرح جدید را به ما ارائه دهند و ما برای سرمایه‌گذاری کمک کنیم. همچنین آنها زمین دیگری در شهرک چناران دارند که توافق کردیم، سرمایه‌گذاری انجام دهیم تا بتوانیم جایگزین بهتری را ایجاد کنیم.

وی می افزاید: امسال رقابت جدی است، دستگاه‌ها نوسازی و بازسازی خواهند کرد و تغییراتی در خطوط تولید خود انجام خواهند داد، هدف ما این نیست که خط تولیدی که اقتصادی نیست را محکم نگه داریم. هدف ما این است که بتوانیم بازسازی‌های جدید، واحدهای جدید، واحدهای به روزتر و ماشین‌آلات بهتری را داشته باشیم که بتوانند با رقبای جدی خود رقابت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.