بازار خودرو درمشهد پس ازآغاز فروش دو خودروساز بزرگ و پر مشتری کشور روند آرامش را درپیش گرفته است و نمایشگاههای خودرو که پاتوق دلالها بود خلوت تر ازقبل شده است.

مردم مشهد درنمایندگی فروش خودرو صف کشیدند/شایعات عجیب وغریب درنمایشگاهها خودرو

به گزارش قدس آنلاین، مشاهدات میدانی خبرنگار ما از بنگاههای حدفاصل میدان امام خمینی تا میدان پانزده خرداد(ضد) مشهد حاکی است که طی روزهای گذشته دلالهای حاضر دربنگاههای خودرو بیش از پیش فعال شده اندتا خودروهای خودرا به فروش برسانند.

هرکدام ازاین دلالها تعدادی خودروهایی درپارکینگها احتکار کرده بودند تا درصورت تثبیت گرانی به فروش برسانند اما اکنون که با فروش و پیش فروش کارخانجات روبرو شده اند تلاش دارند تا انها را هرطور شده به مردم قالب کنند.

حضور خبرنگار ما درچند بنگاه خودرو حاکی از این بود که دلالها و بنگاهداران درتلاش هستند تا مردم را تحریک به خرید کنند انها مساله افزایش قیمت دلار را پیش کشیده و با ترساندن مردم از گرانی های بیشتر مردم را به خرید خودرو تحریص میکردند.

***نبض شایعه دربنگاههای خودرو

حضور چند ساعته خبرنگار ما دربنگاههای خودرو حاکی از این بود که نبض شایعات بازار خودرو دربنگاههای خودرو میزند. جمع شدن دلالها در بنگاهها باعث شده تا شایعاتی عجیب و غریب از این محلها به مردم سرایت کندو هر مشتری ناظر وشاهد بخشی از این شایعات است.

ازجمله این شایعات میتوان به تاثیر دلار دربازار ازاد به خودرو اشاره کرد. دلالی میگفت بزودی دوباره قیمتهای خودرو افزایش میابد وتا سقف 50 درصد گرانتر میشود به گونه ای که حتی خودروهای تولید داخل هم قیمتشان افزایش میابد.

بنگاه داری هم میگفت که بنده ارتباط با تهران دارم از انجا به من خبر دادند که دولت دیگر دلار به خودروسازها نمیدهدو انها هم قرار است قیمتها را افزایش دهند. او گفت خودم الان دهها خودرو خریدم وداخل پارکینگ گذاشتم و تااخر سال قیمتشان دوبرابر میشود.

یکی دیگر میگفت همین الان کرمان موتور اعلام کرده که قیمتهایش را تا دوبرابر بالا میبرد ومدیران خودروهم گفته همین کار را خواهد کرد. اوگفت بعد از اینکه اینها قیمتهایشان دوبرابر شد ایران خودرو وسایپا و پارس خودرو هم گران خواهند کرد.

و جالبتر این بود که گوینده های این شایعات تلاش داشتند تا یکی از خودروهای خودرا به خبرنگار ما بفروشند انهم نه به قیمت دو برابر بلکه فقط اندکی بالاتر از قیمت کارخانه. یکی از این دلالها درپاسخ به پرسش خبرنگار ما که چرا خودروات رانگه نمیداری تا بزودی با دوبرابر قیمت بفروشی؟ که گفت ما میخواهیم به مردم خدمت کنیم برای همین میفروشیم تا مردم سودش را ببرند!! شنیدن چنین چیزی از یک دلال که از پوست کندن مردم امرار معاش میکند عجیب بود.

سایر بنگاهها هم چنین وضعی داشتندو به هرطریق سعی درفروش خودرو به مردم داشتند اما نکته جالبتر این بود که مردم تنها برای قیمت گرفتن به بازار امده بودندو کمتر میل به خرید جدی داشتند. این مساله را یک بنگاه دار قدیمی هم تایید کرد.

***نمایندگیها هم شده اند بنگاه خودرو

خسروی گفت که این روزها مردم فقط برای قیمت گرفتن به بازار میایندو کسی قصد خرید خودرو با قیمتهایی که دلالها میگویند را ندارد. وی افزود: از وقتی سایتهای فروش خودروسازها باز شده وقیمتهای جدید اعلام شده است مردم اگر قصد خرید داشته باشند از خودروساز یا نمایندگی میخرند و سراغ دلالها نمیایند.

وی بر این باور بود که اکنون خود نمایندگیها هم شده اند بنگاه خودرو و حاضرند خودروهای کارکرده مشتریان را هم بخرند. انها تا همین چند روز قبل خودرو را به صورت اقساطی و انواع واقسام روشها به مردم میفروختند که درواقع کار بنگاه است اما الان که بازار بهم خورده فقط نقد میفروشند اما بازهم خارج از شبکه نمایندگی و با قیمتهای بالاتر به مردم خودرو میفروشند.

خبرنگار ما درادامه گزارشش سری هم به نمایندگی چند خودروساز زد. اولین مقصدش یک نماینده مشهور سایپا درمشهد بود. جایی که مشتریان زیادی دران حضور داشتندو البته تعداد زیادی از این افراد خواستار خرید خودرو اقساطی بودند که البته با پاسخ منفی روبرو میشدند این درحالی بود که این نمایندگی تا همین چند روز قبل یکی از بزرگترین فروشندگان خودرو اقساطی درمشهد بود.

مسوول بخش فروش این نمایندگی گفت که این روزها فقط به مشتریان شماره نمایندگی را میدهیم تا هنگام ثبت نام مارا برای تحویل خودرو معرفی کنند. وی درپاسخ به این پرسش که اینکار چه سودی برای شما دارد گفت : بهرحال خدمات پس ازفروش انها را ماتامین میکنیم و اگر کسی تمایل به فروش یا معاوضه خودروی خود داشت انرا میخریم یا عوض میکنیم.

این خانم گفت که ما تلاش داریم مشتریان را راضی نگه داریم وبرای همین تا همین چند هفته قبل خودروی برخی از مشتریان را میخریدیم و به صورت اقساطی به کسانی که پول نقد نداشتند میفروختیم اما الان بازار خراب است و فروش اقساطی نداریم وفقط خودرو رامیخریم  ونقد میفروشیم.

***بازار سرد شده است

مسوول این نمایندگی هم به خبرنگار ما میگوید : بازار دیگر داغ نیست و مردم دیگر دنبال خرید خودرو به هرقیمت نیستند، الان سایت باز است وخودرو به فروش میرسد روزهای اول خوب بود و مراجعان زیاد بودند اما اکنون که مردم خیالشان بابت قیمتها راحت شده است دنبال خرید اقساطی هستند.

وی میگوید : یک عده بنگاهی و دلال مردم را تحریک میکنند که خودرو گران میشود اما خودروهای ما زیر 50 میلیون هستند وقیمتشان تا سال اینده همین است که اعلام شده است واگر شایعه سازی بنگاهها نباشد مردم فقط برای نیازشان یا ارتقای خودرو خرید میکنند.

***دلال بازی درنمایندگی

مقصد بعدی خبرنگار ما نمایندگی یک خودروساز است که خودروهای چینی را مونتاژ میکند، خودروهای این تولید کننده طی همین چند ماه دو تا سه بار افزایش قیمت داشتندو اکنون دیگر کمتر مشتری دارند چون قیمتشان سر به فلک کشیده است. مسوول این نمایندگی به خبرنگار ما میگوید : معلوم نیست شاید یکبار دیگر هم قیمتهایمان را افزایش دهیم. ما با دلار خرید میکنیم و دلار گرانتر شود خودروهای ما هم گرانترمیشود.

وی درپاسخ به این پرسش که مردم هرقیمتی شما بدهید میخرند میگوید: البته نه مردم مقایسه میکنندو بعد میخرند اما الان ماشینهای ما روی بورس است ودلالها هم کار ما راراحت میکنند چون قیمتهایی که دربازار شایعه میکنند از قیمتهای ما هم بالاتر است. اما مردم دیگر توان خرید ندارند و سراغ خودروهای ارزان رفته اندواین روزها همه مشتریان ما توقع اقساطی دارند که ما فروش اقساطی نداریم.

وی درپاسخ به پرسش خبرنگار ما که اظهارات شما هم یک جور شایعه سازی ودلال بازی است میگوید: ما برای فروش ماشین هرکار لازم باشد میکنیم بالاخره باید یک جور مردم را تحریک کنیم که بیایند وخودرو بخرند.

***دست دلالها را بریدیم

خبرنگار ما دراخرین مراجعه سراغ نماینده ایران خودرو رفت؛ این نمایندگی به کیفیت کار و بهترین خدمات در مشهد شهره است و مالکش فردی خوش اخلاق، او میگوید : ایران خودرو وسایپا کاری کردند که دست دلالها از بازار برید ه شد، خرید فقط یک خودرو با شماره ملی و فروش به شرط پلاک باعث میشود که امکان احتکار خودرو به صفر برسدو دیگر خبری از خودرو کارتکس نیست.

او میافزاید : وقتی خودرو را پلاک شده به مشتری تحویل میدهی دیگر نمیتواند بجای خودروی صفر کیلومتردربازاربفروشد بنابراین هرکس واقعا نیاز به خودرو دارد خرید میکند. وی با بیان اینکه بوده روزهایی که مردم در نمایندگی صف میکشیدند تا خودرو بخرند اظهار میدارد : این روزها بازار به روال خود برمیگرددو مردم اگر هم قصد خرید داشته باشند به سایتهای خودروسازها میروند تا با قیمت دولتی خودرو بخرند اگر این روند ادامه داشته باشد که دارد دست دلالها قطع شده وطی چند هفته اینده بازار خودرو به سامان میرسد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.