قدس انلاین : شهردار مشهد گفت: طرح بازسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی که با گذشت 25 سال از آغاز اجرا، هنوز 45 درصد پیش رفته، با انتشار اوراق مشارکت شتاب گرفته و به سرانجام می رسد.

مشکل بافت پیرامونی حرم رضوی با اوراق مشارکت حل می شود

قاسم تقی زاده خامسی، دوشنبه در نشست ستاد بازآفرینی شهری پایدار که در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، افزود: بازسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی بسیار مهمتر از بازسازی بافت های فرسوده حاشیه شهر مشهد است.

وی بیان کرد: در شرایطی که مشهد سالانه 30 میلیون زائر داخلی و خارجی را میزبانی می کند، نباید بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی چنین وضعیتی داشته باشد.
شهردار مشهد گفت: در این خصوص نامه ای به رئیس جمهوری نوشتیم که روی آن دستور دادند و استاندار خراسان رضوی نیز پیرو آن شهرداری مشهد را مکلف کرد که هر چه سریعتر نسبت به بازسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی اقدام کند.
تقی زاده خامسی اظهار کرد: اگر بخواهیم با سپرده گذاری 2 ساله مردم و پرداخت تسهیلات به مردم در قالب طرح بازآفرینی شهری، طرح بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی را اجرا کنیم، باید 25 سال دیگر برای آن زمان بگذاریم.
وی بیان کرد: پیشنهاد من دادن مجوز به شهرداری مشهد برای انتشار سالانه سه هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت است که در سال تامین 500 میلیون تومان را دولت و 500 میلیارد تومان را شهرداری تقبل کند تا طرح به اتمام برسد.
شهردار مشهد گفت: تعهد شهرداری بازسازی 10 هزار واحد در بافت فرسوده مشهد است و این بازسازی از طریق پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی با نرخ سود 9 درصد و سپرده گذاری 2 ساله، طرح جدیدی نیست.
تقی زاده خامسی افزود: شهرداری آماده است زمین، طرح و پروانه ساختمانی رایگان را برای ساخت محلات در طرح بازآفرینی شهری تقبل کند اما در بخش ساخت، بازسازی از طریق پرداخت تسهیلات به افرادی که بضاعت مالی ندارند، ابتر می ماند.
وی تاکید کرد: در بازسازی بافت فرسوده و بازآفرینی شهری پایدار در مشهد باید در ابتدا بافت پیرامونی حرم مطهر و تامین هزینه بازسازی آن از طریق انتشار اوراق مشارکت مورد توجه قرار گیرد.

* وجود 9 هزار و 202 هکتار بافت ناکارآمد شهری در استان
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز گفت: این استان دارای 73 نقطه شهری است که از این تعداد 31 شهر آن با مساحت 52 هزار و 845 هکتار دارای 9 هزار و 202 هکتار در قالب 117 محله مشمول بافت های ناکارآمد و سکونتگاه های غیررسمی است.
محمدرضا اخوان عبداللهیان اظهار کرد: خراسان رضوی 6.5 درصد از مساحت کل بافت های ناکارآمد شهری کشور و 9.8 درصد از جمعیت ساکن کشور در بافت های ناکارآمد شهری را در خود جای داده است.
وی اضافه کرد: شهر مشهد دارای چهار هزار و 211 هکتار بافت ناکارآمد شهری است که 38 درصد از کل بافت های ناکارآمد شهری خراسان رضوی را شامل می شود.
وی بیان کرد: در بافت های فرسوده خراسان رضوی 60 هزار و 297 واحد مسکونی نیازمند بازسازی است که این کار باید در طول برنامه ششم توسعه با اعتبار 76 میلیارد و 537 میلیون و 414 هزار ریال انجام گیرد که این اعتبارات از سه بخش شهرداری ها، دستگاه های اجرایی و اعتبارات ستاد ملی بازآفرینی شهری تامین می شود.
وی گفت: در گام نخست برای اجرای طرح بازآفرینی شهری پایدار در خراسان رضوی، برنامه های اقدام مشترک بازآفرینی در شهرها و محلات تا سال 1400 در پنج شهر استان تعریف شده که شامل 208 طرح با اعتبار 1.133 میلیارد ریال در مشهد، 118 طرح با 266 میلیارد ریال در تربت حیدریه، 108 طرح با اعتبار 950 میلیارد ریال در سبزوار، 147 طرح با اعتبار 493 میلیارد ریال در نیشابور، 230 طرح با اعتبار 2 هزار و 622 میلیارد ریال در کاشمر است.
وی اضافه کرد: در گام نخست برای اجرای طرح بازآفرینی بازسازی 10 هزار واحد در مشهد در تعهد شهرداری، 2 هزار واحد در دیگر شهرهای یادشده در تعهد اداره کل راه و شهرسازی و 205 واحد در تعهد آستان قدس رضوی قرار گرفته است.
وی گفت: در مجموع طرح های مربوط به ساماندهی و توانمندسازی حاشیه شهر مشهد 55 درصد پیشرفت اجرایی داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.