قدس آنلاین: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: به طور میانگین بین ۵۰ تا ۶۰ درصد زندانیان کشور زندانیان مرتبط با مواد مخدر هستند. آمار زندانیان مواد مخدر در استان خراسان رضوی از میانگین کشوری پایین تر است و با تلاش های صورت گرفته شده در استان این آمار از ۴۵ درصد به ۳۵ درصد رسیده است.

کاهش ۱۰ درصدی آمار زندانیان مرتبط با مواد مخدر در استان خراسان رضوی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت:علاوه بر کاهش جرایم مرتبط با مواد مخدر، مرگ و میر ناشی از مواد مخدر در سال ۹۶  نیز حدود ۱۷ درصد در استان کاهش داشته است.

به گزارش قدس آنلاین، نوروزیان در همایش  گرامیداشت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر با تقدیر از تلاش همه دست اندرکاران عرصه مبارزه با مواد مخدرافزود: نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در کشور ۵.۳۹ درصد  و این نرخ در استان پایین تر از میانگین کشور و  ۲.۶  درصد می باشد.
وی تصریح کرد:۷۵  درصد کشفیات تریاک جهان، ۶۱ درصد کشفیات مرفین و ۱۷ درصد کشفیات هروئین جهان در ایران و بویژه استان خراسان رضوی صورت می گیرد.
 معاون استاندار با بیان اینکه به پدیده مبارزه با مواد مخدر باید از چند منظر نگاه کرد اظهار داشت:  بعد اقتصادی و گردش بالای مالی مواد مخدر یکی از ابعادی است که اگر به آن توجه نشود در امر مبارزه با مواد مخدر خلل ایجاد می شود.
 وی افزود: سالانه بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی قاچاق مواد مخدر است که  یک سوم این رقم سود خالص تجارت مواد مخدر است و این رقم ده برابر بیشتر از درآمدهای نفتی و غیر نفتی است.
وی گفت: سرمایه گذاری پیرامون این پدیده شوم از نظر تجاری در رده تجارت اسلحه، دارو و غذا  قرار دارد و با شبکه جهانی وسوسه برانگیز اقتصادی در این حوزه مواجه هستیم که متاسفانه باندهای مافیایی در این حوزه در جهان فعال هستند
وی تصریح کرد:  بر اساس برآوردهادر کشور افغانستان  سالانه  حدود ۳ هزار تن مواد مخدر تولید می شود و گردش مالی مواد مخدر در افغانستان  حدود ۶۵ میلیارد دلار می باشد.
 نوروزیان با بیان اینکه سازمان های  جهانی بر خلاف ادعای خود در امر مبارزه با مواد مخدر جدی نیستند اظهار داشت: امر مبارزه با مواد مخدر در جمهوری اسلامی ایران امری اعتقادی و جدی است و  بزرگترین سند مبارزه ما حدود   ۴ هزار شهید در این راه هستند که در راه  استقلال و  شرف انسان ها شهید شده اند.
معاون استاندار با تاکید بر اینکه قدرت های بزرگ از منظر امنیتی به مواد مخدر به عنوان یک حربه نگاه می کنند گفت: مواد مخدر یکی از عوامل فشار قدرت ها بر دولت ها است و یکی از منابع مالی اصلی بسیاری از گروه های تروریستی قاچاق مواد مخدر می باشد.
وی افزود: علیرغم حسن نیت دو کشور همسایه افغانستان و پاکستان  یکی از عوامل تنش و مساله بین کشور ما و این دو کشور مساله مواد مخدر است که دشمنان ما سعی بر افزایش و دامن زدن به آن را دارند.
 نوروزیان با بیان اینکه هزینه  مبارزه با مواد مخدر در سطح مبارزه با عرضه، توزیع و تولید برای کشور ما  بسیار بالاست اظهار داشت: اگر جانفشانی ها و تلاش نیروهای انتظامی، قضایی و شهدا  در راه مبارزه با این پدیده شوم نبود  وضعیت کشور ما  به گونه ای دیگر رقم می خورد.
 نوروزیان  بعد اجتماعی و تباهی و نابودی  بسیاری از جوانان را یکی از ابعاد  قابل توجه حوزه مواد مخدر دانست و گفت: در کشور ما بر اساس آمار حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف کننده مستمر  مواد مخدر و یک میلیون نفر نیز مصرف کننده غیر مستمر هستند که بسیاری این افراد جوان هستند.
وی افزود: درگیری جوانان با اعتیاد  به نیروی کار جامعه لطمه  می زند. این جوان سربار جامعه شده و توان و فرصت را از کشور می گیرند.
 معاون استاندار مواد مخدر را در راس آسیب های اجتماعی دانست و اظهار داشت: در دولت تدبیر و امید  حدود ۲ هزار میلیارد تومان در حاشیه شهر  مشهد هزینه شده است و بخش از این هزینه در حوزه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی بویژه اعتیاد است.
وی گفت: همه دستگاه ها باید مبارزه با مواد مخدر را مساله اول خود بدانند و اگر به شکل جدی با آن برخورد شود و به آن به عنوان ماموریت ثانویه نگاه نشود در این راه موفق خواهیم شد.
نوروزیان  یکی از راه های مبارزه با مواد مخدر را رویکردهای اجتماعی و استفاده از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد  دانست افزود: در استان خراسان رضوی ۲۷۰ سازمان مردم نهاد در حوزه مبارزه با مواد مخدر فعال هستند که باید از ظرفیت بالای این سمن ها به خوبی استفاده شود.
وی نگاه پیشگیرانه به  اعتیاد را یکی از راه جدی عدم ابتلاء دانست و گفت: با رویکرد فرهنگی و فرهنگ سازی باید تلاش شود  از اعتیاد افراد جامعه بویژه جوانان جلوگیری شود.
وی افزود: بیکاری در آلوگی به مواد مخدر موثر است اما تنها عامل نیست و سرخوردگی، افسردگی، فشار های روحی و روانی  نیز از عوامل موثر در ابتلای افراد به مواد مخدر است.
 معاون استاندار خواستار ایجاد فضای نشاط و شادابی سالم در جامعه شد و اظهار داشت: ایجاد فضای نشاط سالم  و رفع نیازهای اجتماعی و فرهنگی یکی از عوامل عدم سرخوردگی، کاهش استرس و افسردگی و کاهش  گرایش به سمت مواد مخدر است.
 نوروزیان  نقش بانوان بویژه مجمع مشورتی بانوان در پیشگیری از اعتیاد را جدی دانست و گفت: بانوان در انجام وظیفه همسر و مادری در خانواده و نقش اجتماعی خود در جامعه  می توانند در پیشگری از اعتیاد به مواد مخدر نقش آفرینی نمایند.
وی  با تاکید بر استفاده از ظرفیت بسیج در امر مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: بسیج همواره در تمامی عرصه های انقلاب اسلامی در خط مقدم بوده و ظرفیت بی بدیلی است که می توان از این ظرفیت در امر مبارزه با مواد مخدر استفاده نمود.
معاون استاندار نقش دانشگاهیان را نیز در مبارزه با مواد مخدر  جدی دانست و گفت: بزودی مرکز پژوهش های علمی مبارزه با مواد مخدر با رویکرد نگاه علمی و پژوهشی به  امر مبارزه با مواد مخدر در استان راه اندازی خواهد شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.