کرج - دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر البرز با بیان اینکه در سال ۹۶ گمرک استان با افزایش ۶۰۰ درصدی کشفیات مواد مخدر به عنوان رتبه اول کشور شناخته شده است، گفت: در ۳ ماهه اول سال جاری بالغ بر ۴ تن و ۸۰۰ کیلو مواد مخدر در حوزه های مختلف اعم ازدستگاه های مقابله ای کشف وضبط شده است.

افزایش ۶۰۰ درصدی کشفیات مواد مخدر در البرز/روند کاهشی مصرف مواد مخدر صنعتی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، مهدی پازوکی پیش از ظهر امروز سه شنبه در نشست مطبوعاتی که به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر شد اظهار کرد: البرز استانی استراتژیک محسوب می شود وبا توجه به همجواری با پایتخت و قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی ۱۲ استان کشور و وجود فرهنگ های مختلف از آن به عنوان ایران کوچک یاد شده است.

پازوکی ادامه داد: استان البرز بارانداز مواد مخدر کشور محسوب می شود و با توجه به این موضوع اقدامات همه دستگاه های مقابله ای، فرهنگی، درمانی، قضایی و تلاش ومشارکت همه مردم در امر مبارزه مواد مخدر حائز اهمیت است.

وی افزود: در حوزه مقابله با مواد مخدر در سال ۹۶ بالغ بر ۷ تن و ۶۰۰ کیلو گرم انواع مواد مخدر در استان البرز کشف شد که نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ کاهش ۸ درصدی داشته است.

پازوکی با بیان اینکه کاهش ۸ درصدی مقابله با مواد مخدر دلیل بر کم کاری نبوده است، افزود: تولید مواد مخدر شیشه از نطفه متوقف شده بود ضمن آنکه پیش سازهای مواد مخدر هروئین و شیشه افزایش یافته است و به این دلیل آمار کشفیات کاهش داشته است.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر البرز بیشترین مصرف مواد مخدر در البرزرا تریاک با ۸۰ درصد، حشیش ۱۰ درصد، گراس ۴ درصد، هروئین ۲.۵ درصد، شیشه ۱.۵ درصد و سایر موارد ۲ درصد برشمرد و گفت: در حوزه گرایش به شیشه و مواد صنعتی در البرز شاهد روند کاهشی هستیم وافراد بیشتر به سمت مواد سنتی می روند.

وی با اعلام اینکه تعداد افراد دستگیر شده در سال ۹۶ در البرز بالغ بر ۳۶ هزار نفر بوده ونسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد افزایش دستگیری مصرف کنندگان، قاقچیان و توزیع کنندگان داشتیم، اظهار کرد: در راستای ضربه زدن به بنیان های اقتصادی قاچاقچیان میزان اقلام توقیفی و مصادره ای نسبت به سال قبل ۸۰ درصد افزایش داشته است.

پازوکی افزود: درحوزه فرهنگی و پیشگیری در سال ۹۶ بالغ بر ۲ هزارو یکصد کارگاه آموزشی، همایش و جشنواره در استان برگزار شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصدافزایش داشته است.

پازوکی درحوزه حقوقی و قضایی تعداد پرونده های مواد مخدر و روانگردان ها و پیش سازه ها در سال ۹۶ را بالغ بر ۷ هزار ۸۰۰ پرونده عنوان کرد و گفت: در این بخش تعداد متهمین پرونده واحد قضایی در رابطه با مواد مخدر بالغ بر ۲ هزار نفر بوده که رشد ۲۴۰ درصدی را نشان می دهد.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر البرز با بیان اینکه در سال ۹۶ مراکز غربالگری معتادین متجاهر در استان با پیگیری های استاندار البرز راه اندازی شد، خاطرنشان کرد: در طرح نوروزی جمع آوری معتادین متجاهر بیش از ۳ هزار نفر از طریق مراکز غربالگری مورد پذیرش واقع شدند.

وی گفت: در سال ۹۶ گمرک استان با افزایش ۶۰۰ درصدی کشفیات درحوزه مواد مخدر به عنوان رتبه اول گمرک نمونه کشور شناخته شد همچنین در ۳ ماهه اول سال جاری بالغ بر ۴ تن و ۸۰۰ کیلو مواد مخدر در حوزه های مختلف واعم ازدستگاه های مقابله ای کشف و ضبط شده است.

افزایش ۲۴ درصدی سلاح های مکشوفه در ۵ سال اخیر

دبیر شورای هماهنگی مبارزه به مواد مخدر استان البرز در بخشی دیگر از سخنانش در خصوص تحولات جهانی در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و تکنولوژی، گفت: دگرگونی هایی که در جوانان و نوجوانان و خرده فرهنگها در دنیا اتفاق افتاده باعث شده شوک های فرهنگی و اجتماعی زیادی به جوانان و نوجوانان وارد شود و وضعیت مواد مخدر به عنوان یک بحران و جنگ نرم به وجود آید.

این مسئول با بیان اینکه مواد مخدر به عنوان یک ابزار سیاسی و اقتصادی در معادلات بین المللی است، افزود: گردش مالی و سود حاصله از اقتصاد مواد مخدر، ایجاد زمینه فعالیت بیش از یک میلیون نفر در تجارت و قاچاق مواد را فراهم کرده است.

پازوکی با بیان اینکه پیوند قاچاق و تروریست و ترویج جرایم سازمان یافته و نفوذ آن در بافت کشورها ضربات جبران ناپذیری داشته است، گفت: توسعه شبکه ها و باند های مواد مخدر در کشورهای در حال توسعه رو به پیشرفت است و کاهش سن معتادین و ورود زنان به این عرصه از دیگر معضلات اجتماعی است.

وی به فعالیت حوزه مبارزه با مواد مخدر در ۵ سال اخیر و مقایسه با مدت مشابه سال های قبل گفت: در حوزه مقابله با عرضه مواد مخدر در کشور با افزایش ۳۰ درصدی کشفیات مواجه هستیم.

این مسئول درپایان افزایش ۲۴ درصدی سلاح های مکشوفه در  ۵ سال اخیر نسبت به دوره  مشابه قبل از آن را مورد اشاره قرار داد و گفت: انهدام کارگاه های تولید ماده صنعتی شیشه رشدی ۱۷۶ درصدی داشته همچنین با افزایش ۱۴ درصدی انواع ماده مخدر مکشوفه این  میزان در کشور به ۳ هزار و ۲۶۶ تن رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.