سخنگوی دولت با بیان اینکه روزهای خوبی بر پول ملی کشور نمی‌گذرد تأکید کرد: دولت همه تلاش خود را برای تقویت ارزش پول ملی و بهبود شاخص‌ها انجام داده و قصوری نداشته است، اما بدون کمک فعالان اقتصادی و مردم نمی‌تواند پول ملی را تقویت کند.

دولت قصوری در زمینه کاهش ارزش پول ملی ندارد/ اگر فضا مهیا شود روحانی با بازاریان گفت‌وگو می‌کند

به گزارش خبرنگار سیاسی قدس آنلاین، محمد باقر نوبخت در نشست خبری که با حضور وزرای اقتصاد و نیرو برگزار شد، اظهار داشت: دولت یازدهم تلاش کرد پول ملی را تقویت کند به هیمن دلیل در سال ۹۲ مذاکرات سختی را با ۶ کشور و قدرت جهانی آغاز کرد تا ادعاهای واهی درباره فعالیت های نظامی هسته‌ای ایران را رد کند و همه آن اتهام ها برطرف شد و ما ضمن ااتیفای حقوق ملی توانستیم تا سال گذشته پول ملی را همچنان تقویت کرده و از نوسانات خارجی دور کنیم.

وی افزود: در ۴ سال اول دوت آقای روحانی در کاهش تورم و تقویت قدرت خرید مردم موفق بود و تا سال پیش همه چیز و همه شاخص ها مثبت و به سمت بهبود بود، اما حالا چه کنیم که در یک کشور مثل امریکا کسی روی کار آمده که خصوصیات رفتاری او نیاز به وصف ندارد. او نه فقط علیه ایران که بر علیه کل جهان یک جنگ اقتصادی به راه انداخته و امروز متحدان سنتی آمریکا مثل کشورهخای کانادا، فرانسه، آلمان، اسپانیا و ...و حتی چین هم درگیر این جنگ هستند و با آن مقابله می‌کنند.نوبخت تصریح کرد: حالا ما چه باید بکنیم، من وجدان عمومی را بهرقضاوت می‌طلبم. ایا دولت قصوری داشته است؟ انتظار از ما این بود که مذاکره کنیم و مذاکره کردیم پس مردم بدانند که دولت عامل بی ثباتی نیست و این وضعیت از زیاده خواهی آمریکاست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه از اول سال تا سه خرداد دولت بیش از ۱۱ میلیارد دلار ارز با نرخ ۳۸۰۰ تومان و ۴۲۰۰ تومانی پرداخت کرده است گفت: ۲۱ درصد عرضه ارز ما بیشتر شده است یعنی در توازن عرضه  مشکل نداریم در سه ماهه اول امسال ۵۹.۸ درصد درآمدهای ما بیشتر شده است ۷۴ درصد درآمدهای نفتی ما بیشتر شده است. بودجه عمرانی ما ۱۱۰۰ درصد بیشتر شده و دولت ۲۲هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان پرداخت کرده است و هزینه‌های جاری هم ۸ درصد بیشتر شده است.

نوبخت خاطر نشان کرد: ما از واردات کالاهایی که در داخل تولید می‌شود جلوگیری کردیم دولت در شورای هماهنگی سه قوه برنامه‌های خود را برای حتی شرایط بدبینانه پیش بینی کرده است .می‌گویند دولت برنامه ندارد در حالی که ما برای همه شرایط  برنامه داریم و بودجه اضطراری دولت تا سال ۹۹ هم تدوین شده است، ما آنها را ارائه نمی‌کنیم تا دشمن دست ما را نخواند در حال حاضر آمریکا شرکت‌ها را برای قطع رابطه با ما تشویق و از شرکت‌هایی که قطع رابطه کرده اند تشکر می‌کند.

او در پاسخ به این سؤال که آیا مشکلات اقتصادی ناشی از فشارهای خارجی است یا ناکارآمدی کابینه؟ تصریح کرد: این مشکلات بعد از تهدیدها و اظهارنظرها در مورد تحریم‌ها آغاز شد و این عامل بیرونی بود، اما در داخل کشور هم انتظار تورمی ایجاد شد و ریال ابتدا به سمت بازار ارز و سپس به سمت بازار سکه فشار آورد و اکنون هم نقدینگی به سمت بازار سرمایه و بورس رفته است که این اقدام قابل تقدیر است. در مقابل سیاست دولت این بود که نیازمندی‌های کشور را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین دهد و بر سر پیمان خود در این زمینه ماند البته هنوز تحریم‌ها شروع نشده است ولی دولت برای آن شرایط هم برنامه دارد.

مردم برای حمایت از کشور  ارز و طلای خود را عرضه کنند

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه تخمین‌ها حاکی است میلیاردها دلار ارز و سکه در خانه‌ها نگهداری می‌شود گفت: از مردم می خواهیم ارز خود را به بازار وارد کنندو ایرانیان خارج از کشور سرمایه هایشان را به داخل بیاورند. آیا نیاز خانواده‌ها ۷ میلیون سکه است مردم باید کمک کنند.ترامپ خیرخواه ما نیست ما باید خودمان خیر خواه خودمان باشیم، انتظار از دولت به جاست ولی دولت هیچ کاری را نمی تواند بدون حمایت مردم پیش ببرد.

نظارت بر قیمت ها با اصناف و قوه قضائیه است

نوبخت  درباره نرخ گذاری کالاها در بازار با وجود تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی و برنامه دولت برای بازگرداندن قیمت ها به سطح منطقی و قانونی اظهار داشت: کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد کشور شده، اما با قیمت دلار غیرواقعی فروخته می‌شود قیمتش باید حتما پایین بیاید و بر آن نظارت صورت گیرد. در حال حاضر مقاومت‌هایی در برابر نظارت انجام می‌شود که معلوم می‌شود ریگی در کفش این افراد است. بانک مرکزی ارز برای واردات تامین کرده است، بنابراین بخش نظارتی هم باید وظیفه را اجرا کند. قوه مقننه از طریق سازمان تعزیرات، سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده باید به طور جدی وارد شوند.

وی افزود: وظیفه اتحادیه‌های صنفی، کنترل قیمت‌هاست، آنها الان کجایند؟ ما باید از مردم حمایت کنیم. انتظار ما از کسبه و دستگاه‌های نظارتی این است که اقدام دولت در تامین ارز را تکمیل کنند. از دستگاه‌های اطلاعاتی هم انتظار داریم کمک کنند تا بررسی شود چه کسانی ارز را با قیمت غیرواقعی مبادله می‌کنند، چه اتفاقی افتاده که از ساعت 11 تا نیمه شب ارز هزار تومان گران می‌شود، چه کسانی این معامله را انجام داده اند و حجم این معامله چقدر بوده که بر بازار اثر بگذارد، همه باید با کمک هم مشکل را حل کنیم.

دیدار روحانی با نمایندگان بازار؛ وقتی فضا مهیا باشد

وی در پاسخ به این پرسش که آیا لازم نیست رییس‌جمهور با توجه به اتفاقاتی که دیروز در بازار رخ داد با مردم شفاف و مستقیما به گفت‌وگو بنشیند، اظهار کرد: فراموش نکنید که رییس‌جمهوری همیشه در اظهارات‌شان صرفا به دنبال شخص خود و شخصیت خویش نیستند، بلکه منافع ملی را هم در نظر می‌گیرند و به آن می‌اندیشند پس اگر اظهارنظری را نافی این منافع بدانند بر زبان نمی‌آورند اما در شرایطی که فضا مهیا باشد قطعاً موضوعاتی را مطرح می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت برنامه‌ای برای برگزاری جلسه با بازاریان دارد، گفت: جلساتی با روسای صنوف و اتحادیه در بالاترین سطح با حضور رییس‌جمهور برگزار می‌کنیم تا حرف‌های آنها را بشنویم. ما علاقه‌مند هستیم نظرات دیگران را بشنویم و جواب خود را هم بدهیم که گفت‌وگوهای مستقیم بهترین راه است. ما استدلال و برنامه داریم و به سوالات مطرح شده حتما جواب می دهیم. در سازمان برنامه و بودجه هم همیشه معترضان در داخل سالن جمع کرده و حرف‌های آنها را شنیده و پاسخ می‌دهیم البته محل‌هایی برای تجمع مشخص شده که باید سازوکار آن طراحی شود تا تجمعات در آن مکان‌ها برگزار شود.

بررسی دونرخی شدن سوخت

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت تصمیم دارد سوخت را دو نرخی کند، خاطرنشان کرد: هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده و بحث‌ها درباره نحوه مدیریت مصرف سوخت که در حال افزایش است درسطح کارشناسی دنبال می‌شود. اگر در این زمینه به جمع‌بندی قطعی برسیم حتماً اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

نوبخت درباره میزان ثبت سفارش نیز گفت: تاکنون ۳۱ میلیارد و ۴۵۷ میلیون دلار ثبت سفارش شده است که حدود ۱۹ میلیارد دلار برای کالاهای واسطه‌ای، حدود پنج میلیارد دلار برای کالاهای سرمایه‌ای، سه میلیارد دلار برای کالاهای مصرفی، دو میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و یک میلیارد دلار برای سایر کالاها ثبت سفارش شده است که تاکنون بیش از ۲۲ میلیارد دلار ارز تخصیص داده شده و بیش از ۱۱ میلیارد دلار هم پرداخت شده است. پارسال تا این مقطع ۲۹ میلیارد دلار ثبت سفارش شده است.

نوبخت درباره طرح موضوع بررسی عدم کفایت رئیس جمهور در مجلس و واکنش دولت به این موضوع هم با تکرار این جمله که انتهابات هنوز برای عده‌ای تمام نشده اظهار داشت:  اینکه عده‌ای اصرار دارند دولت را ناکارآمد نشان دهند و انتظارات تورمی درجامعه ایجاد کنند به دوره اخیر محدود نمی‌شود و در دوره قبلی هم همه تلاش آنان بر همین بود اما مردم در انتخابات نه دیدگاه جناح مقابل دولت،  را تأیید نکردند.

وی با اشاره به انتشار عکسی از رییس‌جمهوری در تله‌کابین توچال، افزود: شما دیدید که از یک حضور کوتاه رییس‌جمهور در یک جمعی آن هم در یک روز تعطیل چه استفاده‌هایی کردند، اما به هر حال باید گفت که در نهایت دولت فضای نقد و انتقاد را به رسمیت می‌شناسد و می‌خواهد که آنان بیایند و حرف‌هایشان را بزنند و انتقادات‌شان را بیان کنند؛ چرا که ما این موضوع را لازمه دموکراسی می‌دانیم و قضاوت را در این زمینه به مردم واگذار می‌کنیم.

سخنان صفوی نظر شخصی اوست

نوبخت در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات اخیر سرلشکر رحیم صفوی مبنی بر اینکه کشور بدون دولت بهتر اداره می‌شود با اشاره به جلسه روز شنبه شورایعالی امنیت ملی با حضور فرماندهان عالی نظامی کشور گفت: من در آن جلسه هماهنگی، همدلی و هم راستایی در میان فرماندهان نظامی دیدم. اگر کسی حرف متفاوتی می‌زند نظر شخصی اوست. صحبت‌های رییس ستادکل و سپاه مشخص است. کسی که درجه نظامی بالایی دارد و حرفی می‌زند، نظر شخصی می‌دهد نه نظر ارگان و سپاه و این اظهارنظر هم نشانه آزادی سیاسی و آزادی بیان در کشور است.

تصمصم مجلس  اشتباه بود

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا با کنار رفتن طرح تفکیک وزارتخانه‌ها در مجلس، دولت اقدامات تازه‌ای در این زمینه در نظر دارد، اظهار کرد: در حال حاضر ما در وضعیتی هستیم که باید بگوییم اینکه حوزه بازرگانی را در صنعت و معدن تجمیع کردیم کارآمدی مدیریت در این حوزه‌ها را باعث نشد، در واقع این موضوع زمانی انجام شد که ما می‌خواستیم دستگاه‌ها را کوچک‌تر و چابک‌تر کنیم، اما چنین اتفاقی نیفتاد و صرفا در انتخاب یک وزیر صرفه‌جویی و نهایتا در دو یا چند معاونت صرفه‌جویی به عمل آمد در حالیکه مثلا موضوع مسکن یک موضوع مهم است و جامعه این را از ما طلب می‌کند که درباره این موضوع به خوبی عمل کنیم اما اینکه یک نفر بخواهد هم برای مسکن و هم برای موضوعات مهم دیگر به تنهایی تصمیم بگیرد کار را برای او مشکل‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: پس بهتر بود که مجلس به ما اعتماد می‌کرد؛ چرا که در زمانه‌ای که در کشور ما بخش عمده‌ای از کارها توسط دولت انجام می‌شود الگوبرداری از کشورهایی که به تجمیع وزارتخانه‌ها پرداخته‌اند کار عملیاتی و کارشناسی به نظر نمی‌رسد، هر چند که در این زمینه نظر مجلس برای ما محترم است اما باید بگوییم که با این کار مجلس در نهایت کمکی به دولت انجام نشد و ما در هر جلسه این موضوع را با نمایندگان محترم مطرح کردیم اما در نهایت تصمیمی که گرفته شد چیزی نبود که به دولت کمک کند اما ما آن را حمل بر سوء نیت یا چنین مواردی نمی‌کنیم، معتقدیم که در نهایت به دولت نیز کمکی صورت نگرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نریمان ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    0 0
    یعنی وقتی از توچال برگشت . استراحت نمیکند ؟ 5 سال است که به همین منوال گذرانده و این 3 سال هم روش .