فاطمه معتمدی: افزایش قیمت روزانه و گاه حتی ساعتی نرخ دلار، فعالیت بازارهای مرتبط با ارز را از جمله تلفن همراه و لوازم خانگی که بخش عمده آن از طریق واردات تأمین‌ می‌شود با چالش روبه رو کرده است.

بازار تلفن همراه در مشهد با کسی همراه نیست

به تناسب تب و تاب قیمت به اصطلاح غیررسمی دلار بویژه طی 10 روز اخیر، در سایر بازارهای مورد نیاز مردم نیز در صورتی کالای مورد نظر خردیدار -البته اگر در این بلبشو، خریداری پیدا شود- به فروش می‌رسد که فروشنده همان زمان و در آن واحد نرخ ساعتی دلار را از شرکت و بازار سؤال و بر مبنای آن قیمت برای کالا تعیین کند.
*
بلاتکلیفی در بازار
این اوضاع و احوال که فروشندگان دو صنف یاد شده و صد البته مردم به عنوان مشتریان آن در بلاتکلیفی بسر می‌برند، نمی‌تواند چشم اندازی روشن برای آینده این بازار پیش بینی کند هرچند عموم مردم معتقدند با توجه به شرایط فعلی از ارزانی خبری نخواهد شد و قیمت‌ها روند افزایشی خود را ادامه خواهد داد؛ مگر اینکه دولت با یک برنامه مشخص و عملیاتی و کارساز نسبت به مهار تغییرات قیمت دلار ورود یابد.
*
افزایش مراجعه برای تعمیر تا خرید!
فروشنده یک واحد صفنی تلفن همراه که در کار تعمیرات تلفن همراه فعال است،می گوید:از زمان گران شدن موبایل به دلیل افزایش نرخ دلار تعداد مشتریان برای تعمیر و خرید تلفن همراه‌های قدیمی بیشتر شده است هرچند که قیمت قطعات نیز نسبت به قبل حداقل دو برابر گران‌تر شده است.
وی اضافه می‌کند:بیش از 10 سال است که در حرفه تعمیر تلفن همراه مشغول به کارم، اما اخیراً شمار افراد مراجعه کننده برای خرید گوشی‌های قدیمی و یا تعمیر گوشی که اکنون در دست دارند، زیاد شده است و این به دلیل عدم توان خرید گوشی‌های نو و جدید است.
وی با بیان اینکه بازار تلفن همراه که به طور مستیقیم با دلار سر و کار دارد به خاطر نوسانات اخیر نرخ ارز در بلاتکلیفی بسر می‌برد،می افزاید:این موضوع بر روی قیمت قطعات نیز اثر گذار بوده و قیمت‌ها را افزایش داده است.
*
افزایش 40 تا 100 درصدی
متصدی واحد دیگری هم که در کار فروش تلفن همراه مشغول است با اشاره به رکود حاکم بر بازار تلفن همراه و نوسان شدید قیمت می‌گوید: طی سه ماه اخیر قیمت انواع گوشی گاه تا 100 درصد افزایش یافته و برخی برندها 70 و برخی نیز 40 درصد گران شده است که در این امر دلایل مختلف مانند نوسانات قیمت دلار و نیز اجرای طرح ریجستری مؤثر بوده است.
وی با بیان اینکه بازار تلفن همراه حتی در ماه رمضان هم بمراتب بهتر از وضعیت کنونی بود، می‌گوید: برخی واحدها ورشکسته شده‌اند و به دلیل اینکه نمی‌توانند چشم انداز روشنی برای وضعیت موجود متصور شوند از ادامه فعالیت منصرف و از این صنف خارج شده‌اند.
*
مردم گوشی به دست برای فروش
متصدی فروشگاه بعدی نیز با اشاره به کسادی بازار می‌گوید:اکنون بخش قابل توجهی از مشتریان بازار تلفن همراه را افرادی تشکیل می‌دهند که نه برای خرید گوشی جدید بلکه برای فروش گوشی خود مراجعه می‌کنند.الان به عنوان مثال یک مدل گوشی آیفون را که مشتری آن را 2 میلیون و 200 هزار تومان خریداری کرده، ما به عنوان خریدار 2 میلیون و 400 تا 500 هزار تومان می‌خریم. ضمن اینکه قیمت گوشی‌های نو نیز افزایش قابل توجهی داشته است از جمله قیمت یک گوشی یک میلیون و 600 هزار تومانی در پی نوسانات اخیر نرخ دلار به 2 میلیون و 600 هزار تومان رسیده است.
*
افت 70 درصدی بازار
فروشنده واحد بعدی تلفن همراه در یکی از بازارهای مطرح تلفن در مشهد می‌گوید: افزایش قیمت دلار طی روزهای اخیر سبب شده است حداقل 70 درصد میزان فروش خود را از دست بدهیم و به طور میانگین ظرف 10 روز اخیر قیمت گوشی‌ها 40 درصد گران شده است. ضمن اینکه بیشتر مراجعه مردم به این بازار برای فروش گوشی است تا خرید.البته همچنان پنج تا 6 درصد مشتریان همچنان به اصطلاح گوشی باز هستند و شاید هر دو هفته تا سه هفته برای خرید گوشی جدید به بازار مراجعه می‌کنند.
*
وعده کاغذی
وی درباره کف قیمتی گوشی تلفن همراه می‌گوید:نمی توان قیمت داد چراکه متناسب با افزایش قیمت دلار نرخ گوشی‌ها نیز تغییر می‌کند و باید قیمت لحظه‌ای داد.
وی در این باره که قرار بود دلار 4200 برای واردات گوشی تلفن همراه اختصاص یابد پس دلیل گرانی اخیر چیست، می‌گوید: دو ماه پیش از سوی دولت اعلام شد که ارز 4200 تومانی برای واردات گوشی تلفن همراه اختصاص می‌یابد، اما این وعده در حد حرف باقی ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.