معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران مجموع جویندگان کار جامعه ایثارگران را ۶۷ هزار نفر عنوان کرد و گفت: از این رقم در سال گذشته ۱۱ هزار نفر  با استفاده از ظرفیت استخدام رسمی ‌شاغل شدند و۶ هزار و۵۰۰  نفر هم ازمحل  اعتبارات صندوق اشتغال استفاده کردند.

بی اعتنایی به برنامه اشتغال ایثارگران در تصویب قانون برنامه ششم

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین، مهدی ایزدی صبح امروز و در نشست با خبرنگاران رسانه‌های جمعی  در پاسخ به خبرنگار ما درباره آخرین آمار ایثارگران  متقاضی کار گفت: افراد جویای کار در بنیاد شهید دو دسته هستند. یعنی دسته‌ای که تحصیلات عالیه دارند و دارای شرایط استخدامی‌هستند و دسته ای که زیر دیپلم هستند و شرایط استخدامی‌ندارند  چون در حال حاضر دستگاه‌ها حتی برای جذب نیروی خدمات   داشتن مدرک دیپلم را شرط   قرار داده اند و به همین دلیل زیر دیپلم را پذیریش  نمی‌کنند.

وی با تأکید بر این که  شرط استخدام جامعه ایثارگری در دستگاه‌های دولتی داشتن حداقل مدرک لیسانس است، تصریح کرد: از آمار ۶۷ هزار نفری جویندگان کار، تنها ۲۴ هزار نفر واجد شرایط فوق بودند که ۱۱ هزار تن از آنان در سال ۹۶ استخدام شدند.

وی با اشاره به این ۴۳ هزار نفر از ۶۷ هزار تن جویای کار جامعه ایثارگران زیر دیپلم هستند که شرایط استخدامی‌ ندارند، گفت: از این تعداد ۶ هزارو ۵۰۰ نفر سال گذشته با استفاده از اعتبارات صندوق خود اشتغالی مشغول به کار شدند.

به گفته وی بنیاد شهید در چند سال اخیر از تمام ۲۵ درصد سهمیه استخدامی‌ ایثارگران استفاده کرده است به طوری که حتی یک درصد آن سوخت نشده است.

وی نرخ بیکاری در جامعه ایثارگران را ۴ درصد عنوان کرد و گفت: برخلاف گذشته با تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، دامنه جامعه مشمول بهره‌مندی از اشتغال افزایش یافت به طوری که در حال حاضر این موضوع شامل  فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و خواهر و برادر شهدا هم می‌شود.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه برخط  گفت: تا سال گذشته آمار مشخصی از جمعیت بیکار جامعه ایثارگر نداشتیم اما با راه اندازی این سامانه ضمن رفع مشکلات ثبت نام استخدام ایثارگران اطلاعات دقیقی از بیکاران این حوزه داریم.

وی گفت: در سال‌های ۹۰ و ۹۱  یک اقدام غیر کارشناسی صورت گرفت  و۶۰۰ هزار سهمیه استخدامی‌ به جامعه ایثارگران داده شد که ظرفیت و سهمیه استخدامی ‌دو دوره بعد از خود را پیش‌خور کرد.

ایزدی با اشاره به این که سهمیه استخدامی‌ ایثارگران بسته نشده به طوری که دولت از آذرماه سال ۹۵ تا  ۹۶، ۲ هزار ۳۸۰ مجوز استخدامی‌ به این جامعه داده است  اما بخش عمده ای از سهمیه‌ها یعنی ۳۰۰ هزار سهمیه ایثارگران  لحاظ نشده که این موضوع باعث شد ه تا با حجم زیاد متقاضی کار مواجه شویم.

به گفته وی اگر در سال ۹۰ و ۹۱   سهمیه‌های استخدامی‌ ایثارگران پیش خور نمی‌شد سالانه می‌توانستیم حدود ۶۰ تا ۶۵ هزار اسخدام داشته باشیم.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید همچنین به انتقاد از برنامه ششم توسعه پرداخت و گفت : در تدوین و تصویب  این برنامه‌ به برنامه مدنظر بنیاد شهید جهت اشتغال جامعه ایثارگران توجه نشده یعنی در این حوزه کارشناسی لازم صورت نگرفته است. به عنوان مثال سیاست به کارگیری بازنشستگان با وجود جویندگان جوان کار، سیاستی ضد اشتغال است که ضرورت دارد در این ارتباط بازنگرهای لازم صورت گیرد.

 ایزدی در ادامه ازپایان مهلت کارت شناسایی ایثارگران  از ۳۱ آذرماه امسال خبر داد و گفت: کارت شناسایی ایثارگران از سال ۱۳۹۰ تمدید اعتبار شده است اما  امسال کارت‌های هوشمند  جدید برای ایثارگران صادر شده است بنابراین کارت‌های قبلی فقط تا پایان تیرماه اعتبار خواهد داشت.

وی سپس در پاسخ به سؤال دیگر قدس درباره خدمات ارائه شده به  جانبازان و خانواده‌های شهدای مدافع حرم در سال گذشته گفت: جزئیات و آمار خدماتی که به جانبازان و خانواده شهدای مدافع حرم در سال گذشته ارائه شده است ندارم اما این موضوع قابل احصاست ضمن این که به این افراد و خانواده‌ها  مثل سایر خانواده‌های شهدای انقلاب اسلامی‌و دفاع مقدس از همه خدمات بنیاد شهید و امور ایثارگران برخوردار می‌شوند.

به گفته وی به تمام خانواده‌های شهدای مدافع حرم غیر ایرانی، کد تابعیت ارائه شده است بدین ترتیب  مشکلی در ارائه خدمات به این خانواده‌ها وجود ندارد و آنان ازهمه خدمات اعم از حقوقی و درمانی و... و. بنیاد شهید و امور ایثارگران بهره‌مند می‌شوند.  

ایزدی در پاسخ به سؤال دیگر قدس‌آنلاین  مبنی بر این که سالانه و به طور میانگین چه تعداد کارت جانبازی به کسانی که در دوران جنگ تحمیلی مجروح شدند اما به دلایل مختلف از جمله عدم اطلاع از مجروحیت خود برای دریافت کارت اقدام نکردند، صادر می‌شود؟ گفت: هر فردی که تحت پوشش بنیاد شهید و جانبازان انقلاب اسلامی‌ قرار می‌گیرد الزاماً به وی کارت داده نمی‌شود. درواقع درحال حاضر کارت جانبازی فقط برای جانبازان بالای ۲۵درصد صادر می‌شود اما  پس از بررسی‌ها لازم مقرر شده است که جانبازی ۵ درصد برای آن‌ها محسوب شود.

وی با اشاره به این که سال گذشته۱۵هزار نفر برای دریافت کارت جانبازی به بنیاد شهید و امور ایثارگران مراجعه کردند که بخش عمده آنها واجد شرایط جهت دریافت کارت جانبازی نبودند، گفت: پیش بینی می‌شود امسال حدود ۴۰ هزار نفر  متقاضی دریافت کارت جانبازی شوند.

ایزدی در خاتمه در خصوص  تبدیل بنیاد شهید و امور ایثارگران به وزارتخانه هم گفت:  این موضوع در بررسی‌های کارشناسی  کاملاً رد شده است چون  نه تنها مشکلات این مجموعه را کاهش نخواهد داد بلکه با تبدیل بنیاد شهید به وزارتخانه مشکلات آن بواسطه کاغذ بازی‌های اداری افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.