وزیر اقتصاد اظهارات ولی‌الله سیف در مورد ایجاد بازار ثانویه ارز را رد کرد و گفت: ما ارز را همان ۴۲۰۰ تومان ارائه می‌کنیم و راجع به بازار ثانویه در این زمینه تصمیم‌گیری نکردیم و اگر قرار باشد در این زمینه تصمیم جدیدی بگیریم آن را اعلام می‌کنیم پس اگر چنین چیزی گفته شده درست نیست.

تصمیمی برای ایجاد بازار ثانویه ارز نداریم/ اظهارنامه ارزی در بورس مبادله خواهد شد/ نرخ اظهارنامه‌های ارزی در بورس قابل کنترل است

به گزارش خبرنگار سیاسی قدس آنلاین: رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته از ایجاد بازار ثانویه ارز در کشور خبر داد و گفت: در این بازار صادرکنندگان خرد غیرنفتی می‌توانند برای تأمین ارز کالاهای گروه سوم، ارز خود را عرضه کنند.

وزیر اقتصاد اما دیروز در نشست خبری مشترک با سخنگوی دولت درباره مکانیزم بازگشت ارز حاصل از صادرات و فراهم شدن امکان مبادله ارز حاصل از صادرات گروه سوم کالایی و صادرات خرد غیر نفتی به داخل گفت: تصمیم ما درباره این‌که صادرکننده اظهارنامه صادراتی خود را به بورس وارد کند یکی از این مکانیزم‌هاست که واردکننده کالاهای دسته سوم می‌تواند این اظهارنامه را خریداری کند. مشوق‌هایی هم برای این کار در نظر گرفته‌ایم، معافیت مالیاتی صادرکننده، نبود مالیات بر ارزش افزوده برای صادرات، نبود استرداد حقوق گمرکی و کسب درآمد برای صادرکننده برخی از این مشوق‌هاست.

مسعود کرباسیان در پاسخ به سؤال خبرنگار قدس آنلاین درباره مکانیزم نظارتی و نحوه قیمت گذاری اظهارنامه‌های ارزی در بورس و راهکار دولت برای اینکه نرخ این اظهارنامه‌ها به نرخ ارز در بازار سیاه نرسد؟ گفت: ممکن است فرد صادرکننده هم اظهارنامه ارزی خود را در بورس بفروشد و هم ارز آنرا اما لزوما فروش اظهارنامه به معنای فروش ارز نیست. پس ممکن است که لزوما ارز را به فروش نرساند، در نتیجه ما با اظهارنامه‌ها کار داریم.

وی افزود: حالا سوال این است که آیا اظهارنامه‌ای که به ارز اضافه می‌شود امکان کنترل دارد یا نه؟  در اینجا باید توجه داشت که ارز حاصل از گروه سوم کالاهای صادراتی ۱۵ میلیارد دلار است و ما سقف معامله اظهارنامه ارزی را در این بخش ۵ میلیارد دلار تعیین کرده‌ایم. این در حالیست که اظهارنامه‌های عرضه شدن در بورس برای واردات کالا ثبت سفارش خواهند شد بنابراین افزایش غیر منطقی قیمت آن قابل کنترل است.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار قدس آنلاین که پیش‌بینی دولت از میزان مابه‌التفاوت ریالی نرخ اظهارنامه‌های ارزی در بورس با دلار ۴۲۰۰ تومانی چقدر است، گفت: ما داریم درباره این موضوع کار کارشناسی می‌کنیم و دنبال این هستیم که اظهارنامه بتواند خود را شفاف کند. ما نمی‌توانیم بورس را دستوری اداره کنیم، بورس میزان الحراره اقتصاد است و باید بگذاریم که کار بورس به خودی خود دنبال شود و ما نظارت بر آن داشته باشیم و حسن بورس نیز به همین است.

وزیر اققتصاد در ادامه این نشست خبری با اشاره به اینکه صادرات کشور در سه ماهه اول سال نسبت به سال گذشته ۱۵.۵ درصد رشد و واردات هم ۲.۷ درصد کاهش داشته است، گفت: در سه ماهه اول امسال واردات ۱۱ میلیارد دلار بود که نسبت به سال گذشته ۲.۷ درصد کاهش یافته و صادرات هم ۱۱ میلیارد ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه قطعات خودرو هم جزو واردات بوده است، گفت: تولید خودرو ۷ درصد افزایش داشت، وقتی تولید زیاد شده است و واردات تغییر نکرده است و ارز مورد نیاز با قیمت ۳۸۰۰و ۴۲۰۰ تومانی تامین شده‌ است، در این شرایط هم مصرف کننده حمایت شده و هم تولید کننده و در واردات و تولید اتفاقی نیفتاده است، ایا کار دیگری می‌شده انجام دهیم که ما انجام نداده باشیم؟، بنابر این افزایش قمیت خودرو در کشور منطقی نیست.

کرباسیان با اشاره به تعریف ۴ گروه کالایی برای تأمین نیاز کشور و کنترل بازار گفت: گروه اول کالاهای اساسی است که با ارز ۳۸۰۰ و ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود و دولت برای آنها قیمت تعیین می‌کند. گروه دوم کالاهای ضروری است که آنها هم باید از قیمت گذاری تبعیت کنند.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: در باره گروه سوم کالایی تصمیم جدید گرفته‌ایم صادرکنندگان ملزم نیستند ارز خود را به بانک‌ها بفروشند. آنها اظهارنامه صادراتی خود را در بورس تهران عرضه می‌کنند و وارد کننده نیز پس از ثبت سفارش آن اظهارنامه را خریدار ی می‌کند با این کار صادرکننده مورد حمایت قرار میگیرد، چون مابه تفاوت درآمدی از طریق اظهار نامه مالیاتی به دست می آید و از سویی‌ ارز، کنترل شده به بازار می آید با این کار کالاهای اساسی مردم به قیمت مناسب تامین می‌شود و از تولید داخلی و صادر کننده حمایت می‌شود، مقدمات این کار فراهم شده است.

وی ادامه داد: همچنین قرار شده است روزانه میزان واردات کالاها به نوع کالا روی سایت اعلام شود تا همه مردم بتوانند بر روی قیمت‌ها  نظارت داشته باشند.

معرفی واردکنندگان و صادرکنندگان شاید وقتی دیگر!

مسعود کرباسیان درپاسخ به این سؤال که اسامی صادرکنندگان و وارد کنندگان که از ارز دولت دولتی استفاده می‌کنند گفت: این موضوع را برای مرحله بعدی کار گذاشته‌ایم و به ئیژه اگر تخلفی در این زمینه صورت گرفته باشد که کسی با ارز دولتی واردات انجام داده و در قیمت گذاری به نرخ بازار سیاه عمل کرده باشد دستگاه های نظارتی باید وارد عمل شوند.

وزیر اقتصاد در اظهار نظری عجیب گفت: ما نباید اسامی صادرکنندگان و وارد کنندگان را اعلام کنیم چون ممکن است (آمریکایی‌ها) به ساغ آنها بروند و مانع کار آنها شوند.

وی افزود: ما اطلاعات واردات کالا با دلار ۴۲۰۰ تومانی را به تدریج روی سایت‌مان قرار می‌دهیم اما فعلا نمی‌خواهیم نامی از واردکنندگان بیاوریم ولی اگر لازم باشد این اسامی را هم اعلام می‌کنیم تا مردم در جریان قرار گیرند مانند موضوعی که روزهای اخیر درباره واردکنندگان موبایل رخ داد.

کرباسیان افزود: سیاستی که رییس‌جمهور ابلاغ کرده، این است که کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومان تامین شود و پیش‌بینی ما از نوسان این نرخ پنج درصد است، حتما این ارز تامین می‌شود و طبق آماری هم که اعلام شد تاکنون این ارز تامین شده است. موبایل با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است و نسبت به سه ماه اول سال گذشته واردات آن ۱۹۴ درصد رشد داشته است، اما یک کسی دنبال بهانه است تا موبایل را با قیمت بالاتر بفروشد که ما اجازه این کار را نمی‌دهیم.

وی خاطرنشان  کرد: در مورد اتفاقی که دیروز در بازار رخ داد سوال این است که چه مشکلی وجود داشت؟ ارز ۴۲۰۰ تومانی که تامین شده بود، ما باید از ابزار نظارتی استفاده کنیم و فضای روانی حاکم بر اقتصاد را کنترل کنیم، قیمت‌ها نباید تغییر کند. ما از حالا برای رفع مشکلات ناشی از تحریم‌ها در حال برنامه‌ریزی هستیم. اقتصاد کوپنی که برخی می‌گویند اکنون ضرورتی ندارد، اگر لازم است ما سیاست‌های کنترلی اعمال می‌کنیم تا مشکلی پیش نیاید. اینجا مساله‌ای مطرح می‌شود که مثلا خودروی سوزوکی گران می‌شود اما سوال این است که چقدر خودروی سوزوکی در کشور تولید می‌شود که با گرانی این خودرو، سایر خودروها هم گران می‌شود؟ آنچه در سبد کالای عامه مردم وجود دارد نباید گران شود، زیرا دولت ارز آن را تامین می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که در بخش نظارت بر قیمت‌ها وزارت اقتصاد چه برنامه‌ای دارد؟ اظهار کرد: مردم ابتدا باید ببینند که ارز در بازار تأمین می‌شود و کالاها فراهم می‌گردند یا نه، پس ما باید در مرحله اول تامین را انجام دهیم. ما وقتی می‌گوییم که ارز با قیمت ۴۲۰۰ تومان عرضه می‌شود کالاها را هم با همین قیمت عرضه می‌کنیم نه بیشتر از آن اما برخی در این میان زیاده‌خواهی می‌کنند و این موضوع باید کنترل شود که کنترل آن تنها بر عهده دولت نیست.

با تخلف در قیمت گذاری ها برخورد می‌کنیم

کرباسیان تاکید کرد: باید قیمت‌ها از سوی تولیدکنندگان شفاف اعلام شود و آنان برچسب قیمت بر کالاها بزنند تا در مکانیزم رسیدگی به شکایات نیز کار به درستی انجام شود پس مردم باید به طور کامل در جریان چگونگی تامین کالاها و قیمت‌ها باشند و با طراحی مکانیزمی که در گمرک در نظر داریم چگونگی ورود کالا، میزان ورود آن و کسی که کالا را وارد کرده مشخص می‌شود و قطعا دولت نیز با کسانی که بخواهند در این میان از راه‌های غیرقانونی عمل کنند برخورد خواهد کرد.

برای رفع مشکلات نیازمند هملی هستیم

کرباسیان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه دولت با امکاناتی که داشت موضوع برجام را دنبال کرد و امروز همه از منافع آن می‌توانند استفاده کنند، اظهار کرد: برخی مطرح می‌کنند که فلان شرکت با اتفاقات اخیر در مورد برجام از کشور خارج شده و می‌گویند که دیگر فعالیتی در ایران نمی‌کنند اما ما وقتی موضوع را پیگیری می‌کنیم می‌بینیم که این شرکت همچنان در حال فعالیت است اما چنین ادعاهایی نیز مطرح می‌شود. به هر حال من ظرف این یک ماه اخیر چهار بار به مجلس رفتم و توضیحاتی را ارائه کردم تا بتوانیم با همدلی کارها را پیش ببریم، ما امروز نیازمند همدلی هستیم تا بتوانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه معتقدم تولیدکننده داخلی باید اعلام کند چه مقدار ارز دریافت کرده و با چه مکانیزمی کالای مورد نیازش را وارده و چقدر از وی حمایت می‌شود، گفت: تولیدکننده بیاید و این موارد را مطرح کند و به این سوالات پاسخ دهد؛ چرا که ما توقع جدی‌مان این است که با حمایت‌هایی که انجام می‌دهیم تولیدکننده بتواند جوابگوی انتظارات مردم باشد البته این به معنای این نیست که بگوییم همه کارهایمان بی‌عیب است، خیر ما از نقد حمایت می‌کنیم تا کارمان را اصلاح کنیم، ممکن است ما نتوانسته باشیم ارز را به درستی در جایی برای تولیدکننده تامین کرده باشیم و بروکراسی‌مان ایرادی در جایی داشته باشد بنابراین می‌گوییم که تولیدکننده این مسائل را مطرح کند تا ما ببینیم کارهایمان را به خوبی پیش برده‌ایم یا ایراداتی هم وجود داشته است.

نرخ سود بانکی

کرباسیان در پاسخ به این پرسش که تمدید حساب‌های یک ساله با سود ۱۵ درصد در وزارت اقتصاد به کجا رسیده است؟ اظهار کرد: رسانه ها باید این موضوع را به بحث و بررسی بگذارند. ما در مقطعی سود بانکی را کاهش دادیم، اما هدف دولت تأمین سرمایه برای بانکها بود تا سرمایه در گردش بخش تولید تأمین شود. به همین دلیل در مقطعی ما اموال بانک‌ها را هم به فروش گذاشتیم اما این سرمایه به حد کافی تأمین نشد. در مقطعی هم که نرخ ارز جهش یافت دولت به صورت موقت سپرده ها با سود ۲۰ درصد را در قالب یک برنامه اجرا کرد. اما در مورد تغییر یا تثبیت نرخ سود بانکی هنوز تصمیم تازه‌ای نگرفته‌ایم و اگر تصمیم جدیدی بگیریم اعلام خواهیم کرد.

نظر رهبری درباره لوایح خارجی حجت است

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این سوال که با توجه به نقد جدی رهبر معظم انقلاب برای قراردادهایی مانند FATF برنامه دولت برای اصلاح و پیگیری پیوستن به این معاهدات چه تغییراتی می‌کند، گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه اینکه ما خودمان قوانین مربوط به این مسائل را داشته باشیم حجت تمام است.

کرباسیان با تأکید بر اینکه حتماً  منویات رهبری را دنبال خواهیم کرد افزود:  در این بحث چهار لایحه مطرح است که دو لایحه آن ناظر به قوانین داخلی است و فرمایش رهبری در مورد FATF آن نبوده است. یک مورد هم کنوانسیون پالرمو است که مربوط به قبل است. ولی کنوانسیون تامین مالی تروریسم که براساس همان سخن رهبری عمل خواهد شد و در جلسه شورای هماهنگی سران قوا بر همین امر تاکید شد. 

کرباسیان  خاطرنشان کرد: با مرکز پژوهش‌های مجلس، دبیرخانه شورای امنیت ملی، کمیسیون حقوقی قضایی مجلس و با کمیسیون‌های دیگر مجلس تعامل داریم تا حتما همین کار را دنبال کنیم. ما همین امروز صبح هم قبل از اینکه اینجا بیاییم در مجلس تشخیص مصلحت نظام بودیم. ما باید این موضوع را براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب به عنوان وظیفه دنبال کنیم. 

تزریق ارز به صرافی‌ها انجام نمی‌شود

کرباسیان در پاسخ به این پرسش که صرافی‌ها عملا وارد این بازار فعلی نمی‌شوند، اظهار کرد: صرافی‌ها رسمیت دارند اما تزریق ارزی به آنها انجام نمی‌شود. ما سال قبل ارز آزاد به بازار تزریق می‌کردیم که بتوانیم ریال پول ملی‌مان را حفظ کنیم آن هم در مقابل کسانی که به این پول ملی بی‌توجه بودند اما از ابتدای امسال پولی به بازار تزریق نکردیم و آن را جزء ذخیره مملکت قرار دادیم پس ما آمادگی داریم برای هر تصمیم که در آینده رخ دهد منابع‌مان را داشته باشیم بنابراین ما عوض اینکه این منبع را تبدیل به ریال یا دلار کنیم که برود در خانه‌ها نگهداری شود داریم در ذخایر نگهداری می‌کنیم تا بتوانیم آن را به عنوان تضمینی برای اجرای سیاست‌ها در زمینه نوساناتی که پیش می‌آید، در نظر بگیریم.

بررسی بکارگیری کارت اعتباری بجای ارز مسافرتی

وی تاکید کرد: ما باید نسبت به اتفاقات و رویدادها انعطاف داشته باشیم. من روز اول راجع به ارز صادراتی نظرمان چیز دیگری بود اما الان نظرمان چیز دیگری است. درباره ارز مسافرتی باید بگویم با توجه به بازخوردهایی که دریافت کردیم تصمیم جدیدی نگرفته‌ایم. به هر حال ممکن است ارز مسافرتی طور دیگری شود از جمله اینکه کارت اعتباری برای مسافران در نظر بگیریم و رایزنی کرده‌ایم که عوض اینکه پول نقد به مردم بدهیم کارت اعتباری به آنان تحویل دهیم و در این زمینه با بانک مرکزی مذاکراتی انجام دادیم. یا اینکه مذاکراتی با ترکیه، روسیه و کشورهای دیگر داشتیم که پول ملی دو کشور به صورت کارت اعتباری فعال شود و مسافران بتوانند از آن استفاده کنند که راجع همه این موارد در حال تصمیم‌گیری هستیم و ان‌شاءالله امیدواریم که آن را به نتیجه برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.