حکایت نابسامانی یادمان شهدای گمنام قصه تلخی است که بارها و بارها تکرار شده، اما این ماجرا همچنان ادامه دارد و هنوز یادمانی مناسب برای گرامیداشت یاد و خاطره این خورشیدهای درخشان جمهوری اسلامی ایران در گوشه و کنار کشور به‌ویژه شهر سلامی ساخته نشده است.

تکرار حکایت نابسامانی مزار شهدای گمنام شهر سلامی

به گزارش فارس، حکایت نابسامانی یادمان شهدای گمنام  قصه تلخی است که بارها و بارها تکرار شده، اما این ماجرا همچنان ادامه دارد و هنوز یادمانی مناسب برای گرامیداشت یاد و خاطره این خورشیدهای درخشان جمهوری اسلامی ایران در گوشه و کنار کشور به‌ویژه شهر سلامی ساخته نشده است.

هنوز یادمانی مناسب برای گرامیداشت یاد و خاطره این خورشیدهای درخشان جمهوری اسلامی ایران در گوشه و کنار کشور به‌ویژه شهر سلامی ساخته نشده است.

در سال 94، مردم سلامی میزبان 2 شهید گمنام دوران هشت سال دفاع مقدس بودند که پس از کش‌وقوس‌های فراوان در پارک الغدیر این شهربه به‌خاک سپرده شدند.

باگذشت قریب به 3 سال از تدفین این دو شهید گمنام هنوز المان مناسبی بر مزار آنها قرار نگرفته است و هنوز در همان غربت و گمنامی باقی‌مانده‌اند، حتی سنگ‌های مزارشان نیز همچون دل مادران شهدایی که هیچ خبری از فرزندانشان ندارند و منتظر بازگشت آنها هستند، ترک‌خورده است و مشخص نیست، چه‌کسی مقصر اصلی وضعیت نابسامان این مکان معنوی است؟

مکان دفن شهدای گمنام گویای گمنامی و فروتنی شهدا است

مردم شهر سلامی بیشتر اوقات ترجیح می‌دهند در جوار مزار مطهر این دو شهید گمنام به راز و نیاز بپردازند، مردم قدردان ایثار، گذشت و فداکاری این دو شهید هستند و به‌جایگاه رفیع‌شان در نزد پروردگار باور دارند، اما مسؤولان چطور؟ این در حالی است که بی‌توجهی مسؤولان به‌ساماندهی گلزار این شهیدان سبب نارضایتی بسیاری از شهروندان این شهر شده است.

یکی از شهروندان سلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خواف می‌گوید: مکان دفن شهدای گمنام و سادگی مزار آنها خود گویای گمنامی و فروتنی آنها بوده، اما قصور مسؤولان در خصوص ساماندهی و ایجاد آرامگاهی در شان شهدا نه تنها موجب شرمندگی مردم سلامی شده، بلکه بر غربت این شهیدان نیز افزوده است.

احمد دلیر می‌افزاید: از زمان میزبانی شهدای گمنام در شهر سلامی، مردم به‌صورت خودجوش به‌برگزاری مراسم مختلفی در این مکان اقدام می‌کنند که با استقبال پرشور مردم نیز روبه‌رو شده، اما با وجود استقبال مردم و برپایی مراسم مختلف در جوار شهدای گمنام، متاسفانه فضا و مکان فعلی به‌هیچ‌وجه در خور شأن و جایگاه شهدا نیست.

حجت مهری نیز یکی دیگر از شهروندان سلامی است که در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خواف بیان کرد: متاسفانه بعد از گذشت چند سال، هنوز مزار شهدای گمنام آن چنان که شایسته بوده، ساخته و تکمیل نشده است.

نبود عزم و اراده جدی برای ایجاد فضای مناسب و در شان شهدا در میان مسؤولان

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه خواف در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خواف اظهار داشت: بدون شک ترویج فرهنگ ایثار وشهادت از راه‌های مختلفی امکان‌پذیر بوده که یکی ازموثرترین آنها، حضور مطهر شهدای گمنام در شهرهای مختلف است تا فراموش نکنیم چه‌کسانی این همه عزت و سربلندی را برای ما به‌ارمغان آورده‌اند.

حجت‌الاسلام سیدعلی اکبر سیدالحسینی افزود: سه سال است که پیکرمطهر دو شهید گمنام در شهر سلامی در پارک الغدیر به خاک سپرده شده، ولی وضعیت فعلی مزار شهدای گمنام شایسته شهدا نیست.

وی با اشاره به‌اینکه عزم و اراده جدی برای آبادانی و ایجاد فضای مناسب در شان شهدا وجود ندارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه تا به‌امروز آن طور که باید و انتظار می‌رفت نسبت به‌تکمیل مزاری در شأن شهدای گمنام، اقدامی صورت نگرفته است.

مشارکت مردم و خیرین برای ساماندهی مزار شهدای گمنام

رئیس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران خواف نیز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خواف گفت: متولی امور مربوط به‌گلزار شهدای گمنام بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است که در مرکز استان مستقر بوده ودر شهرستان‌ها پیگیری امور مربوط به‌ساخت المان، مرمت و زیباسازی مجموعه گلزار به‌صورت هیات امنایی است و در چارچوب ضوابط تصمیم‌گیری می‌شود.

علی رمضانی ادامه داد: متاسفانه در این خصوص کد و سرفصل اعتباری که بتوان اقدامات شایسته‌ای انجام داد، برای هیچ کدام از دستگاه‌های متولی امر و کارگروه تعریف نشده است و بودجه خاصی که بشود، هزینه کرد، نیست که باید تلاش شود تا از مشارکت‌های مردمی و خیرین برای ساماندهی مزار شهدای گمنام شهر سلامی بهره گرفت.

اعلام آمادگی شهرداری سلامی برای ساماندهی مزار شهدای گمنام

شهردار سلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خواف در خصوص ساماندهی مزار شهدای گمنام این شهر، گفت: هر آنچه ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داریم، به‌برکت خون این شهیدان عزیز است.

روح ‌لله ایزدی افزود: باتوجه به‌اینکه شهدای گمنام به‌صورت هیات امنایی اداره می‌شوند، برای احداث المان و ساماندهی به‌قبور آنها، نشستی با حضور بنیاد شهید، شورای اسلامی شهر و جمعی از معتمدین و خیرین سطح شهر و بخش تشکیل شود، همچنین، بعد از انتخاب هیات امنای مکان مذکور نسبت به‌انجام ساماندهی و طراحی فضای مناسبی برای شهدای عزیز اقدام شود.

وی با اشاره به‌اینکه هنوز هیات امنای مکان مذکور انتخاب نشده است، خاطرنشان کرد: شهرداری آمادگی خود را در خصوص اجرای پروژه با مشارکت اعضای هیات امناء و خیرین اعلام می‌دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.