قدس انلاین : مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اقدامات در حوزه پیشگیری از اعتیاد دیر بازده است و چنین برنامه هایی با یک جلسه آموزش به نتیجه نمی رسد لذا باید دانش پیشگیری را آموزش داد تا تغییر نگرش و سپس تغییر رفتار در کانونهای هدف رخ دهد.

اقدامات پیشگیرانه در حوزه اعتیاد دیر بازده است

عارف وهابزاده روز سه شنبه در همایشی به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در مشهد افزود: 22 دستگاه فرهنگی بطور مستقیم با موضوع پیشگیری از اعتیاد کار می کنند.

وی ادامه داد: امسال تفاهمنامه هایی با دستگاههای مرتبط به امضا رسیده و سهم هر کدام در این حوزه مشخص شده است. آموزش و پرورش یکی از این دستگاهها می باشد که اعتبار چند ده میلیارد تومانی بسیار خوبی اختصاص داده است.
مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در خراسان رضوی هم اعتبارات این حوزه افزایش یافته است. با ارائه و اجرای برنامه های استاندارد و اثربخش باید بیش از پیش در عرصه پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر فعالیت کنیم.
وی در ادامه همچنین گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده افزون بر 55 درصد والدین سه تا پنج سال دیر متوجه اعتیاد در فرزندشان می شوند. به همین منظور پارسال پارسال پنج میلیون نفر از والدین دانش آموزان در حوزه فرزندپروری در سطح کشور آموزش دیدند.
وهابزاده افزود: حدود 26 میلیون والدین دانش آموزان، یک میلیون نفر معلمان و کارکنان آموزش و پرورش در کنار جمعیت میلیونی دانش آموزان در کشور وجود دارند و کارهایی که در زمینه پیشگیری از اعتیاد انجام شده قابل تقدیر است.

* کاهش زندانیان مواد مخدر
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: میانگین آمار زندانیان مواد مخدر در کشور 60 درصد اما این آمار در خراسان رضوی از 45 درصد به 35 درصد نزول کرده است. مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر نیز در این استان به میزان 17 درصد کاهش یافته است.
محمدرحیم نوروزیان افزود: آمار شیوع شناسی مواد مخدر در خراسان رضوی با 2،6 درصد، نصف میانگین کشوری است. 270 سازمان مردم نهاد به شکل فعال در این استان در حوزه مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: سازمانهای بین المللی در موضوع مبارزه با مواد مخدر جدی نیستند. بارها به ایران پیشنهاد داده اند که مسیر ترانزیت هستید لذا پول خود را بگیرید و بگذارید محموله مواد مخدر از ایران عبور کند اما برای ما مبارزه با این مواد جدی و اعتقادی است.
معاون استاندار خراسان رضوی افزود: بیشتر موارد اعتیاد بخاطر افسردگی روحی، روانی، سرخوردگی و استرس است لذا باید فضاهای شادی و نشاط را مهیا کنیم. این مردم دیندار و مسلمان هستند و شادی آنها نباید به بی بند و باری تعبیر شود. نیازهای فرهنگی اجتماعی و سرگرمیهای مردم را باید ببینیم. در این مسیر نگاه امام(ره)، مقام معظم رهبری و قانون را مد نظر داریم.
وی همچنین گفت: در آخرین نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی تشکیل مرکز پژوهشهای علمی به تصویب رسیده است. دانشگاههای معتبر استان کمک مهمی در موضوع تحقیقات کاربردی، علمی و عملی به موضوع مبارزه با اعتیاد می کنند.

* بانک اطلاعاتی خرده فروشان مواد مخدر
سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب مشهد هم در ادامه همایش سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: امسال ایجاد بانک اطلاعاتی خرده فروشان مواد مخدر، ایجاد شبکه اطلاع رسانی مردمی به صورت آنلاین در خصوص فروش مواد و گزارش آن به پلیس، اصلاح فرآیند جمع و بازتوانی معتادان ماده 16 و اصلاح فرآیند مراقبتهای پس از خروج از مراکز بازپروری، اضافه شدن قطع آب، برق و گاز محل عرضه کنندگان مواد مخدر از جمله برنامه های حوزه مبارزه با مواد مخدر است.
مهدی خدابخشی افزود: در چرخه تولید مواد مخدر تکیه تولیدکنندگان بر فروشندگان است. باید کاری کنیم که خرده فروشان مواد مخدر ضربه بخورند و حذف شوند تا کاهش دسترسی به مواد و افزایش قیمت آن حاصل شود.
وی ادامه داد: ظرف 24 ساعت گذشته 45 مرکز عرضه مواد مخدر با همت پلیس و بسیج در منطقه شهرک شهید بهشتی مشهد پلمب شدند. همچنین این طرح در دیگر مناطق شهر مشهد طی روزهای آینده اجرا می شود.
سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب مشهد گفت: از ابتدای امسال پنج هزار 765 نفر در ارتباط با قاچاق مواد مخدر در خراسان رضوی دستگیر و هزار و 930 نفر از معتادان نیز جمع آوری شده اند.

* افزایش 22 درصدی کشفیات
سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی نیز گفت: امسال تاکنون 9 هزار و 536 کیلوگرم انواع مواد مخدر در این استان کشف شد که نسبت به مدت مشابه پارسال 22 درصد بیشتر شده است.
وحید اشرفی افزود: بیشترین نوع مواد مخدر کشف شده به ترتیب شامل تریاک، حشیش، هرویین و شیشه بوده است.
همچنین در همایش سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در مشهد از خانواده شهدای عرصه مبارزه با مواد مخدر قدردانی شد. پنجم تیر ماه مصادف با 26 ژوئن 'روز جهانی مبارزه با مواد مخدر' نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.