سید حسین نقوی حسینی اظهار داشت: به دولت گفته بودیم اگر آمریکا از برجام خارج شود این توافق عملا خاتمه می‌یابد. اروپا قادر نیست به ایران بسته‌ قابل توجهی پیشنهاد دهد که خسارات خروج آمریکا از برجام را برای کشور جبران کند و همچنین تعهدات برجامی اروپا نیز عملیاتی شود.

برجام فوت شده است / اروپا قادر نیست بسته عملیاتی به ایران پیشنهاد دهد

سید حسین نقوی حسینی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی قدس آنلاین در تشریح آخرین وضعیت مذاکرات ایران با اروپایی‌ها درباره برجام و اظهارات اخیر عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه مبنی بر احتمال خروج ایران از این توافق در هفته‌های آینده، گفت: به اعتقاد ما برجام پایان یافته است. هم  در زمان امضای این توافق و هم قبل از خروج آمریکا از برجام، به این نکته اشاره کردیم که اگر آمریکا از برجام خارج شود این توافق عملا خاتمه یافته است و ساختار آن به ضرر ایران تنظیم شده است. البته در شرایط کنونی که آمریکا از برجام خارج شده و مقامات دیپلماتیک کشورمان در حال مذاکره با اروپایی‌ها برای ماندن در این توافق هستند نیز همچنان همین نظر را داریم.

وی اظهار داشت: اروپا قادر نیست به ایران بسته‌ قابل توجهی پیشنهاد دهد که خسارات خروج آمریکا از برجام را برای کشور جبران کند و همچنین تعهدات برجامی اروپا نیز عملیاتی شود. اروپا قادر به مقابله با تحریم‌های آمریکا نیست بنابراین برجام کن لم یکن است و در این شرایط، مذاکرات جز فرصت سوزی دستاورد دیگری برای ایران ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: جای خوشوقتی دارد که بالاخره آقای عراقچی پذیرفت برجام در حال احتضار است، اما به نظرم برجام نه تنها در حال احتضار بلکه فوت شده است. دولت باید برای دنیای منهای برجام برنامه‌ریزی کند و در دوران پسابرجام حقیقی به فکر پیشرفت باشد و از ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بهره برده و در نتیجه با شرایط جدید اوضاع را بهبود دهد.

نقوی حسینی همچنین با اشاره به سخنان ترامپ درباره اینکه با خروج آمریکا از برجام شرایط منطقه خاورمیانه بهتر شده است، بیان کرد: رئیس جمهور آمریکا علیه نظم بین المللی قیام کرده است و با قلدوری تمامی تعهدات بین المللی را زیر پا می‌گذارد، چنانچه شاهدید خودش راسا به وضع تعرفه اقدام می‌کند. ایران ملت مقاومی است و تحریم‌های سنگین‌تر از تحریم‌های کنونی را پشت سر گذاشته است. جامعه جهانی باید پاسخ عهدشکنی و زورگویی‌های آمریکا را  بدهد. اخیرا شاهد بودید که ترامپ نه تنها از برجام خارج شد بلکه معاهده پاریس را زیر پا گذاشته، از معاهده حقوق بشری خارج شد و تعرفه مالیاتی برای واردات وضع کرد و درنهایت باید گفت بدون اینکه در برابر اقدامات خود پاسخگو باشد به هر صورتی که می‌خواهد رفتار می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.