قدس آنلاین:معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: تا سال ۱۴۰۰ باید یک هزار و ۳۳۴ محله در ۵۴۳ شهر با جمعیت ۱۰ میلیون نفر در زیرمجموعه فعالیت‌های نرم افزاری و کالبدی طرح بازآفرینی قرار گیرند.

بازسازی  60 هزار واحد مسکونی خراسان رضوی در قالب طرح بازآفرین شهری

هوشنگ عشایری در نشست ستاد بازآفرینی شهری پایدار خراسان رضوی افزود:  در این چارچوب قرار است تا پایان اجرای برنامه ششم توسعه نیمی از محله‌های هدف طرح بازآفرینی شهری تحت پوشش طرح قرار گیرند که اجرای این طرح 66 هزار هکتار از زمین‌های شهری، 20 درصد مساحت شهری و 30 درصد جمعیت شهرهای کشور را در بر می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در این چارچوب دولت، شهرداریها، توسعه گران، تسهیل گران و بخش خصوصی در مورد نوسازی و مقاومسازی مسکن، ارتقای خدمات زیربنایی و روبنایی، فضاهای عمومی شهری و توان افزایی اقتصادی و اجتماعی ساکنان محله‌ها با محوریت مردم و رویکرد پایین به بالا نقش خود را ایفا می‌کنند.

گزارش قدس آنلاین به نقل ازسایت استانداری حاکی است ، عشایری تصریح کرد: در اجرای طرح بازآفرینی رویکرد ما حمایت از بخش خصوصی و توسعه گران برای ورود به محلات است و در پرداخت تسهیلات به سازندگان در کلانشهرها ومراکز استان‌ها 500 میلیون ریال وام دو ساله با سود دوره مشارکت 9 درصد و سایر شهرها 400 میلیون ریال برنامه ریزی شده است.

وی گفت: همچنین وام ودیعه مسکن برای کسانی که زمین خود را برای ساخت در اختیار سازندگان قرار می‌دهند 200 میلیون ریال در مراکز استان‌ها و 150 میلیون ریال در سایر شهرها و برای زوج‌های جوان نیز 600 میلیون ریال در شهرها و 800 میلیون ریال با سود شش درصد در تهران پرداخت می‌شود.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد: دولت 250 هزار میلیارد ریال اعتبار با کمک شهرداری‌ها و بخش خصوصی که تامین عمده آن با بخش خصوصی است برای این منظور در نظر گرفته است.

عشایری افزود: علاوه بر این دولت اجرای خدمات روبنایی و منابع مربوط به آن هم عهده دار است که مقرر شد 15 هزار میلیارد ریال نیز بدین منظور برای توزیع در اختیار محلات و تسهیلگران در کنار تمام تخفیف‌ها و مشوق‌های فعالیت در مناطق محروم و ناکارآمد قرارداده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: برنامه بازآفرینی شهری برمبنای سه تجربه قبلی و در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری به سران قوا مبنی بر توجه ویژه و خاص‌تر به ساکنان واقع در محلات هدف شهری یعنی حاشیه شهرها و بافت‌های فرسوده اجرایی شده است.

وی گفت: به همین دلیل در چارچوب مواد 59، 61 و 62 قانون برنامه ششم توسعه تاکید شده دولت و شهرداری‌ها برای بازآفرینی سالانه 270 محله ورود پیدا کنند و در این راستا باید برنامه اقدام مشترک به تصویب ستاد ملی بازآفرینی شهری برسد.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: در این راستا برنامه اقدام مشترک بازآفرینی شهری پایدار با شش فعالیت غیرکالبدی و نرم افزاری از جمله نهاد سازی، ابزارسازی و جریان سازی آغاز شد.

عشایری گفت: این برنامه از پروژه محوری به محله محوری با هدف بازآفرینی محلات تبدیل شد و یارانه مربوطه به جای ورود مستقیم به جریان مسکن که موجب سوادگری می‌شد، به متقاضی مسکن داده می‌شود چنانکه به مسکن اولی ها، تسهیلات با سود شش درصد پرداخت می‌شود.
 
*بازسازی  60 هزار واحد مسکونی خراسان رضوی در قالب طرح بازآفرین شهری

رشیدیان استاندار خراسان رضوی هم در ادامه این نشست گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی بر اساس قانون برنامه ششم توسعه باید ۳۰ درصد اعتبارات سالانه خود را در محلات مربوط به اجرای طرح بازآفرین شهری اختصاص دهند.

وی افزود: در عین اینکه شهرداران نیز بر این مبنا 30 درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافتی را صرف محلات مجری طرح بازآفرینی شهری کنند.

استاندار خراسان رضوی افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده در مجموع برنامه ششم توسعه باید در خراسان رضوی 60 هزار واحد مسکونی در قالب طرح بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری تحت پوشش قرار گرفته و اجرایی شود که هر سال 12 هزار واحد آن اجرایی می‌شود.

رشیدیان افزود: در صورتی که سهم استان از اعتبارات طرح بازآفرینی شهری که معادل 15 درصد از کل اعتبارات امسال است به موقع تخصیص یابد، بلافاصله پروژه بازآفرینی شروع می‌شود.

استاندار خراسان رضوی در ادامه با اشاره به وضعیت حاشیه شهر مشهد گفت: فقط طی یک سال اخیر بالغ بر 12 هزار میلیارد ریال اعتبار در پروژه‌های مختلف حاشیه شهر از سوی دستگاه‌های مربوطه هزینه شده و امید است در بحث بازسازی و بهسازی این مناطق در قالب ردیف بودجه‌ای و سایر حوزه‌ها اعتبارات بیشتر و بهتری تخصیص یابد.

وی گفت: در طرح بازآفرینی شهر در حاشیه شهر مشهد برنامه ریزی شده 9 فعالیت ویژه در این مناطق انجام شود که از جمله آن‌ها ارتقای هویت و حفظ ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی و مانند آن است که هم اکنون از سوی دستگاه‌های در دست طراحی و برنامه ریزی است.

وی با بیان اینکه در مصوبه جدید دولت برای طرح بازآفرینی شهری سرمایه گذاران محور عمل هستند، گفت:: در این راستا باید کمیته‌ای مرتبط در مرکز استان و نیز شهرهای مختلف تشکیل و نسبت به شناسایی سرمایه گذاران اقدام نماید.

استاندار با اشاره به وضعیت بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی گفت:: با توجه به اینکه شرایط امروز این بافت منظر اطراف حرم مطهر رضوی مناسب نیست، پیشنهاد می‌شود صندوق سرمایه گذاری حرمین از حالت فرمایشی خارج شده و با بهره گیری از مدیران باتجربه دوباره فعال شده و در این زمینه کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.