قدس آنلاین:،ملخ های مهاجم به مزارع کشاورزی شهرستان مشهد حمله نموده و واحد حفظ نباتات این شهرستان برای مبارزه با این آفت عمومی در سطحی بالغ بر 1500 هکتار محلول پاشی و سم پاشی انجام داده است.

حمله ارتش ملخ های مراکشی به مشهد/ آماده باش ماموران حفظ نباتات مشهد برای  مبارزه با هجوم ملخ ها

مهندس عبدالهی معاون فنی و رئیس اداره تولیدات گیاهی جهادکشاورزی شهرستان مشهد در این رابطه گفت: بر اساس قانون،مبارزه با آفات عمومی در هر منطقه بر عهده دستگاه اجرایی ذیربط آن شهرستان و منطقه است . ملخ به عنوان یک آفت عمومی همواره بصورت گروهی و تجمعی به مزارع و مراتع هجوم می برد و هر نوع ماده خوراکی و سطح سبز و شیرینی را در سر راه خود نابود می کند.در شهرستان مشهد واحد حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مشهد وظیفه مبارزه و جلوگیری از گسترش این آفت را بر عهده دارد و تا کنون در سه بخش شهرستان سطحی بالغ بر 1500 هکتار سمپاشی و محلول پاشی کرده است.
به گزارش قدس آنلاین، خانم مهندس تکلو مسئول واحدحفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان نیزدر رابطه با علت افزایش جمعیت این حشره زیان بار و هجوم آنها به مزارع گفت: در زمستان سال گذشته به دلیل عدم وجود سرمای شدید و نبود بارندگی مناسب و همچنین نداشتن یک دوره یخبندان در زمستان که باعث کاهش جمعیت آفات در سال بعد می گردد، متاسفانه جمعیت آفات و حشرات در سال جاری به شدت افزایش یافته است و به دلیل عدم وجود غذای کافی و مناسب در مناطق کوهپایه ای این حشرات به مزارع شهرستان هجوم برده و خسارات سنگینی را به کشاورزان تحمیل نموده اند.

وی در ادامه اضافه کرد: شهرستان مشهد با داشتن سه بخش مرکزی، احمدآباد و رضویه سطح وسیعی از کشاورزی استان را به خود اختصاص داده است. برای مبارزه با این آفت مهم در بخش مرکزی در روستاهای قلعه سیاه و گوجگی در سطح بخش احمدآباد که متاسفانه بیشترین آلودگی را شاهد بودیم در بیش از 10 روستا مانند شریف آباد،دهسرخ،قاسم آباد،بالندر و عارفی و چندین روستای دیگر مبارزه انجام شد.

در بخش رضویه نیز در روستای کریم آباد و مناطق وسیعی از اطراف این منطقه مبارزه و سمپاشی انجام در رابطه با نوع آفت مهاجم نیز بایدگفت: اغلب گونه های مهاجم از نوع ملخ بومی و ملخ مراکشی می باشند و مبارزه در مناطق آلوده همچنان در حال انجام می باشد.
وی بامثبت ارزیابی کردن نحوه مبارزه و آمادگی مدیریت شهرستان جهت مقابله مستمر گفت: ملخ دارای قدرت تخریب و ویرانگری بسیاربالایی بوده و زمانیکه در گروه های 1000تایی یا بیشتر به یک منطقه حمله می کنند هر چیزی را که بر روی زمین باشد مصرف می کنند.

به گفته وی گیاهان رشد کرده در سطح مزرعه به علت تازه بودن و آبداری و سطح قند زیاد بسیار مورد توجه این حشره قرار دارد و مورد تغذیه قرار می گیردو اگر اقدامات موثر و به موقع جهت مهار این حشره مهاجم انجام نمی گردید مزارع گندم،ذرت ،نخود و مراتع شهرستان دچار خسارت شدید می شد برای همین مهم همکاران  واحد حفظ نباتات مشهدو کارشناسان بخش های سه گانه جهت هرگونه اقدام لازم جهت کنترل این آفت و مبارزه با هجوم آن در حال آماده باش می باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.