رشد سحرآمیز قیمتِ سکه طلای بهارآزادی در یک دهه گذشته باور کردنی نیست. سکه‌ای که در سال 1387، 200 هزار تومان بود اندکی بعد و در سال 1390 به یک میلیون و 50 هزار تومان رسید. البته به همان هم بسنده نکرد و حالا تا رسیدن به مرز سه میلیون تومان راه زیادی در پیش ندارد.اینجا به دلایل و چراهای سکه شدن بازار سکه کاری نداریم، اما از آنجا که سکه‌ها در عرف تعیین کننده میزان مهریه ازدواج است، بیم آن می‌رود با اوج گرفتن خود ریشه‌های زندگی را سست کند.

مهریه‌های زیاد آغاز کننده بحران ازدواج است

به گزارش قدس آنلاین، رشد سحرآمیز قیمتِ سکه طلای بهارآزادی در یک دهه گذشته باور کردنی نیست. سکه‌ای که در سال 1387، 200 هزار تومان بود اندکی بعد و در سال 1390 به یک میلیون و 50 هزار تومان رسید. البته به همان هم بسنده نکرد و حالا تا رسیدن به مرز سه میلیون تومان راه زیادی در پیش ندارد.اینجا به دلایل و چراهای سکه شدن بازار سکه کاری نداریم، اما از آنجا که سکه‌ها در عرف تعیین کننده میزان مهریه ازدواج است، بیم آن می‌رود با اوج گرفتن خود ریشه‌های زندگی را سست کند.

سردرگمی و تردیدهایی که تنها برای آن‌ها که قصد ازدواج دارند، نیست؛ بلکه به گفته علی توکلی، رئیس دادگستری کرمان این افزایش بی‌رویه سبب افزایش پرونده‌های خانواده در ماه‌های اخیر شده است. افزایشی بی‌منطق که سبب شده مردها تقاضای تعدیل اقساط مهریه را به دادگاه ارائه دهند.

دکتر امان الله قرایی مقدم، استاد جامعه‌شناسی نیز پیش‌بینی کرده است که افزایش قیمت طلا و سکه در ماه‌های اخیر، کاهش شدید ازدواج را در پی داشته و کشور بزودی با بحران ازدواج روبه‌رو خواهد شد. کاهش ازدواج‌های رسمی و افزایش ازدواج‌های موقت از دیگر اثرات افزایش قیمت طلا و سکه عنوان شده و به ادعای او بر خلاف تصور، گرانی سکه سبب افزایش آمار طلاق در جامعه یا انصرف از ازدواج در مردانی که تمایل چندانی به ازدواج نداشته‌اند می‌شود. ضمن اینکه این افزایش، نگرانی‌های زیادی را برای افرادی که در حال پرداخت مهریه به همسرانشان هستند به وجود آورده است.

مهریه‌های زیاد آغاز کننده بحران ازدواج است

یک کارشناس خانواده در این خصوص می‌گوید: هر چه فناوری و تمرکز جمعیت در جامعه بیشتر ‌شود ناایمنی هم زیادتر می‌شود و برخی بر این باورند که اقتصاد می‌تواند امنیت از دست رفته را برگرداند. به همین دلیل خانواده‌ها فکر می‌کنند اگر سکه‌ بیشتری برای مهریه در نظر بگیرند تضمین ازدواج انجام داده‌اند. در حالی که تجربه 40 ساله من در مورد طلاق و بررسی علل آن بیان می‌کند که تعیین مهریه‌های زیاد دوام و بقای ازدواج را تضمین نکرده که حتی برعکس مرد را ناایمن می‌کند، زیرا او بر این باور است در صورت رسیدن به شرایط مالی ایده‌آل باید همه را به همسر تقدیم کند.

اصغر کیهان‌نیا تأکید می‌کند: مهریه‌های زیاد آغاز کننده بحران ازدواج است زیرا سبب می‌شود از همان پایه اول زندگی، ترس و نگرانی نسبت به آینده زندگی مشترک به وجود بیاید. بخصوص وقتی آمار و ارقام زندانیان به دلیل عدم پرداخت مهریه اعلام می‌شود این نگرانی‌ها بیشتر می‌شود.

به گفته این روان‌شناس، مهریه سنگین در کنار مصرفی شدن، چشم و هم چشمی، تجملات و تشریفات و بیکاری از دلایلی است که سبب می‌شود مردها به ازدواج تمایل نداشته باشند. او به افزایش قیمت سکه هم اشاره کرده و می‌گوید: افزایش قیمت سکه سبب انصراف از ازدواج بین مردانی می‌شود که شاید تا قبل از آن هم تمایل چندانی به ازدواج نداشتند. هر چند که امیدواریم قیمت سکه به این صورت نمی‌ماند اما دو اثر مخرب آن همراه جامعه خواهد بود. اثراتی که می‌گوید با این افزایش مردها از ازدواج می‌ترسند و دیگر اینکه زن‌ها به طمع می‌افتند به خاطر بالا رفتن ارزش ریالی سکه به جمع و تفریق کردن میزان مهریه بپردازند. کاری که خود منشأ اختلاف و بگو مگو و زمینه‌ساز مشکلات بزرگتری در کانون خانواده می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.