دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یک زمانی سهم تولید علم ایران با کشور عراق در رنکینگ‌ها را ۳ صدم درصد به صورت مشترکاً نام می‌بردند ولی امروز ۲ درصد تولیدات علمی دنیا فقط به نام جمهوری اسلامی ایران است.

سهم ایران از تولید علم در دنیا ۲ درصد است/ ثبت ۱۱۷ پتنت از ایران در اروپا و آمریکا

به گزارش قدس آنلاین،محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم استقبال از مقام‌آوران مسابقات جهانی ربوکاپ کانادا ۲۰۱۸ در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، با اشاره به تلاش‌های تحسین برانگیز جوانان ایرانی در عرصه‌های مختلف، اظهار کرد: آینده از آن این جوانان است و همه ما موظفیم در خدمت این نسل باشیم، برای آنها باید کار کنیم و زیرساخت‌های کشور را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: بنده دوران دانش‌آموزی قبل از انقلاب خود را به خاطر دارم و با دوره حال مقایسه می‌کنم؛ خیلی فرق کرده است؛ کشوری بودیم که در اولین‌های علمی خودمان وابسته بودیم.

مخبر دزفولی با بیان اینکه جزو کشورهای تأثیرگذار علمی در دنیا هستیم، اضافه کرد: یک زمانی سهم تولید علم ایران با کشور عراق در رنکینگ‌ها را ۳ صدم درصد به صورت مشترکاً نام می‌بردند ولی امروز ۲ درصد تولیدات علمی دنیا فقط به نام جمهوری اسلامی ایران است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این پیشرفت به استعدادی بر می‌گردد که  در جوانان کشور وجود دارد و امروز امکان شکوفا شدن آن فراهم شده است؛ امروز همه تلاش و پشتیبانی می‌کنند و وحمیت و افتخار به ایرانی بودن دارند.

وی خطاب به والدین مدال‌آوران ادامه داد: ما موظفیم بچه‌هایمان را طوری تربیت کنیم که به ایرانی بودن و مسلمان بودن‌شان افتخار کنند و پدر و مادرها وظیفه سنگینی دارند؛ ما هم به شما تبریک می‌گوییم و هم توقع داریم این روحیه را همچنان در فرزندان خودتان تقویت کنید.

مخبر با تأکید بر اینکه ما به انسان‌های متفکر و دانشمند احتیاج داریم، افزود: همانطور که وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد، این وزارتخانه تلاش می‌کند نگاه حافظه‌محوری که مبنای آموزش و پرورش قرار گرفته بود را به خلاقیت محوری و روحیه تفکر تبدیل کند. 

وی اضافه کرد: دانشمندان در مقام مقایسه با اقشار دیگر خیلی سر و صدا ندارند اما بسیار تأثیرگذار هستند؛ نمونه‌اش انرژی هسته‌ای را می‌بینید؛ دانشمندان انرژی هسته‌ای وقتی ۳، ۴ نفرشان شهید شدند، آنها را شناختید؛ قبل از آن کسی شهیدان شهریاری، علی‌محمدی و احمدی روشن را نمی‌شناخت. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: از جنس این دانشمندان، شما بعد از شهادت‌شان شناختید؛ چنین دانشمندانی در پزشکی، مهندسی، شیمی، علوم پایه، سلول‌های بنیادی داریم و اینها آینده‌های علمی کشور هستند؛ به همین دلیل موظفیم که خدمت‌شان بیاییم و در خدمت‌شان باشیم و خود را مکلف می‌دانیم هر کاری از دست‌مان برآید برای آنها انجام دهیم.

وی تأکید کرد: باید ما قدر خود را بدانیم و به ایرانی بودن و مسلمان بودن خودمان افتخار کنیم؛ همه باید تلاش کنیم و همدیگر را در این زمینه توصیه کنیم. 

مخبر گفت: سال گذشته، ۱۱۷ پتنت از جمهوری اسلامی ایران در اروپا و آمریکا ثبت شد اما یک یا دو دهه قبل، ۳ پتنت بود؛ آنهایی که کار تحقیقاتی می‌کنند، می‌دانند پیشران تجاری‌سازی پتنت است و ما در این زمینه عقب بودیم و هنوز هم فاصله داریم.

وی ادامه داد: ما احتیاج داریم ثبت اختراع کامل داشته و آن را به سمت تجاری شدن ببریم؛ امسال در ۵ ماهه اول سال میلادی، جمهوری اسلامی ۸۵ پتنت داشته است. یعنی در زمینه‌ای از علم صاحبت تکنولوژی است و وقتی این تکنولوژی بازار پیدا کند، ضمن خلق ثروت ثروت، قدرت برایتان ایجاد می‌کند. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: امروز رمز موفقیت ایران اسلامی در علم و تکنولوژی است که قدرت‌آفرین است و ما را در دنیا سربلند می‌کند. 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.