قدس انلاین : مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) با مثبت ارزیابی کردن انتقال محوریت‌ اجرایی جشنواره امام رضا (ع) به مشهد مقدس از کیفی‌سازی این برنامه‌ها خبر داد و گفت: ما در تلاش هستیم که برنامه‌ها منظم‌تر و کیفی‌تر شود.

جشنواره امام رضا(ع) به دنبال کیفی‌سازی برنامه‌ها است
 
محمدرضا برازش ، با بیان اینکه در آستانه نزدیک شدن به دهه کرامت هستیم و خداوند این توفیق را داده که میزبان امام رضا (ع) و خاندان محترم ایشان باشیم، اظهار کرد: جشن‌های ولادت امام رضا (ع) از دیرباز در ایران و سایر کشورها انجام می‌شده و حدود ۱۶ تا ۱۷ سال پیش بحث‌های ساماندهی جشن‌های ولادت امام رضا (ع) مطرح شد و از سال ۸۲ تحت عنوان جشن‌های امام رضا (ع) و پس از آن دهه کرامت یعنی از اول ذی‌القعده تا دهم ذی‌القعده مطرح شد.
وی یادآور شد: این جشن‌ها ابتدا کار خود را از مشهد آغاز کرد آن هم با یک جشنواره شعر و پس از آن با هماهنگی‌هایی که انجام شد قرار شد در سال آینده هشت برنامه در این جشن‌ها برپا شود که محوریت آن هم در مشهد بود و کم کم بنا بر این شد که بخش بین‌الملل و حضور سایر شهرها را نیز در این جشن‌ها داشته باشیم. یکی از مشکلات ما در عرصه تمام فعالیت‌ها این است که می‌خواهیم محوریت را تهران قرار بدهیم اما این را بدانیم که مشهد می‌تواند در عرصه مسائل فرهنگی فعالیت‌های خوبی داشته باشد. مرکزیت این بنیاد مشهد بوده است و این نوع فعالیت‌های فرهنگی و هنری می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در کشور داشته باشد.
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) با مثبت ارزیابی کردن انتقال محوریت‌ اجرایی جشنواره امام رضا (ع) به مشهد مقدس گفت: باید به سایر شهرها هم بهای بیشتری داده شود به خصوص شهرهای بزرگ که پتانسیل بالایی دارند. این اقدام موجب می‌شود شهرها و شهرستانی‌ها احساس کنند بیشتر در مسائل کلان دخالت دارند و عواقب تمرکز در تهران هم کاهش پیدا می‌کند. تنوع فعالیت‌های فرهنگی یکی دیگر از مسائلی است که ما باید به آن بپردازیم. در این جشنواره در بنیاد امام رضا (ع) به سمتی حرکت می‌کنیم که به محتوا عمق بیشتری بدهیم. در سال ۹۲ بنیاد امام رضا (ع) تأسیس شد که یکی از کارکردهای آن هماهنگی جشن‌ها و جشنواره‌های مرتبط با فرهنگ رضوی بود.
برازش در ادامه با بیان اینکه ما باید این را در نظر داشته باشیم که سایر شهرها نیز پتانسیل برگزاری جشن‌های کلان و حضور در مسائل کشور را نیز باید داشته باشند، گفت: یکی از کارکردهای جشنواره ما این است که از تغییرات تکنولوژی که در جامعه بوجود آمده است، بهره ببریم. در این جشنواره باید از تغییرات تکنولوژی و نیازهای روز جامعه بهره ببریم. ما در ابتدا کارهای مقدماتی را انجام داده‌ایم و در سال‌های ابتدایی ممکن بود بتوانیم از ۲۰ یا ۳۰ کتاب شعر و یا آثار فاخر هنری در این عرصه تجلیل کنیم اما کم کم در سال‌های آتی حجم این تعداد کتاب و شعر و آثار هنری کاهش پیدا می‌کند و ما باید به سمت فضایی برویم که بتوانیم از تکنولوژی روز و مسائل فرهنگی بیشتر بهره ببریم.
وی افزود: چند سال گذشته عکاسی با موبایل و اینگونه مسائل خیلی تعریفی در برگزاری جشنواره‌ها نداشت اما با تکنولوژی‌هایی که به وجود آمده ما می‌توانیم از این محصولات و فعالیت‌ها در اینگونه عرصه‌ها نیز بهره ببریم. بنیاد امام رضا (ع) درصدد است که فعالیت‌ها صرفا معطوف به جشنواره نباشد بلکه در کل سال نیز فعالیت‌هایی داشته باشد. درصددیم در این بنیاد و جشنواره به سمت کیفی بودن حرکت کنیم. در حالی که شرایط مملکت تغییر کرده است و در یک بازه زمانی اقتصادی مهمی قرار داریم ما نمی‌توانیم از نظر مالی و ارزی دست و دلباز عمل کنیم بلکه باید هزینه‌ها را نیز در نظر بگیریم.
برازش تاکید کرد: تا کنون حدود ۲۰ کشور درخواست حضور در این جشنواره را داشته‌اند که با برگزاری کمیسیون‌هایی با وزارت ارشاد درصدد هستیم انتخاب‌های مناسبی را داشته باشیم. همچنین  رایزنی‌هایی با نهادهایی همچون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعه‌المصطفی العالمیه، مجمع تقریب مذاهب اسلامی و ...  داشته‌ایم.
وی اظهار کرد: اتفاق خوبی که رخ داده مردمی شدن جشنواره است؛در بسیاری از کشورها،موسسات داخلی آن کشورها در حال برگزاری برنامه‌ها هستند.هدف،واقعیت و تلاش ما هم دولتی نکردن جشنواره است.در سایر کشورهای جهان هم مساجد و شیعیان زیاد هستند و کم کم این برنامه در حال نهادینه شدن است که در دهه کرامت برنامه فرهنگی اجرا کنند. گستردگی این برنامه‌ها به حدی است که حتی ممکن است از برخی از آنها ما مطلع نباشیم بر همین اساس نمی‌توانیم آمار ارائه بدهیم.  
وی گفت: در جشنواره امام رضا(ع) تعدادی به عنوان خادمان رضوی انتخاب می‌شوند و تعدادی نیز به عنوان مهمان حضور دارند. در چهار عتبه ایران یعنی حرم امام رضا (ع)، شاهچراغ، شاه‌عبدالعظیم حسنی(ع) و حرم حضرت معصومه (س) چند موسسه و نهاد داریم که در راستای فعالیت‌های جشنواره و بنیاد امام رضا (ع) حرکت می‌کنند. خادمان رضوی از تمام شخصیت‌های کشوری انتخاب می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.