مردم زلزله زده سرپل ذهاب و قصر شیرین با زندگی در چادرها و کانکس‌ها سختی‌های سرمای سوزناک زمستان را تحمل کردند و حالا به نظر می‌رسد باید مشکلات گرمای۵۰- ۴۰ درجه‌ای تابستان را متحمل شوند چون تمامی‌قراین و شواهد نشان می‌دهد روند اجرای طرح اسکان دائم آسیب دیدگان زلزله آن گونه که باید و شاید پیش نمی‌رود و این موضوعی است که حالا واکنش بعضی از نمایندگان مجلس را بدنبال داشته است.

زندگی در کانکس، گرمای ۵۰ درجه و وعده‌های بر زمین مانده

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین؛ به باور بهارستانی‌ها اجرای طرح اسکان دائم زلزله‌زدگان به کندی پیش می‌رود و با این روند پیشرفت  بسیار بعید است که دولت یا به عباردت بهتر بنیاد مسکن بتواند به قول خود درباره اسکان دائم آسیب دیدگان ظرف یکسال عمل کند.

دولت کم کاری کرده است

محمد ابراهیم رضایی عضو کمیسیون  امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ‌در گفت‌وگو با خبرنگار ما روند اجرای طرح اسکان دائم زلزله زدگان استان کرمانشاه را رضایت بخش ارزیابی نمی‌کند ومی‌گوید: طبق برنامه ای که در نخستین روزهای وقوه حادثه از سوی دولت و بنیاد مسکن اعلام شد، قرار بود کار اسکان دائم آسیب دیدگان زلزله یکساله یعنی تا پایان آبان ماه  امسال انجام بگیرد که فکر نکنم این اتفاق بیفتد.

نماینده مردم خمین در خانه ملت با اشاره به این که هنوزبسیاری از مردم شهرهای قصر شیرین و سرپل ذهاب که خانه و کاشانه خود را در زلزله از دست داده‌اند، در کانکس‌ها بسر می‌برند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد دولت در اجرای طرح اسکان دائم زلزله‌زدگان  کم‌کاری و سهل‌انگاری کرده است.

وی با  اشاره به ضرورت اسکان هرچه سریعترآسیب دیدگان، می‌افزاید: قطعاً این موضوع را در کمیسیون امنیت ملی  پیگیری می‌کنم تا کار ساخت و سازها سریعتر پیش رود .

انتظارات برآورده نشده است

شادمهر کاظم زاده عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران هم با انتقاد از روند اجرای طرح یاد شده به «قدس‌آنلاین» می‌گوید: از نخستین روزهای وقوع زلزله تاکنون چندین بار از مناطق زلزله زده بازدید داشته‌ایم و درجهت بهبود وضعیت آسیب دیدگان جلسات مختلفی با سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه برگزار کردیم اما در حوزه ساخت و سازها  انتظارت ما چندان برآورده نشده است. 

نماینده دهلران، آبدانان، دره شهر و بدره در مجلس شورای اسلامی ‌در همین زمینه می‌افزاید: آخرین گزارش‌های بنیاد مسکن به کمیسیون عمران نشان می‌دهد که کار ساخت و سازها و اسکان دائم زلزله زدگان در روستاها  تا ۸۰ درصد انجام شده است یعنی کار در روستاها در حال اتمام است اما در شهرها وضعیت این گونه نیست و تا رسیدن به شرایط مناسب فاصله زیادی داریم.

  

زندگی ۹۰ درصد زلزله زدگان در کانکس  

سید قاسم جاسمی ‌نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی‌اما بهتر وضعیت زلزله زدگان را تشریح می‌کند. اودر گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از اینکه دولت با دادن وعده‌های رنگین به زلزله زدگان دست آنها را در پوست گردو گذاشته است، تصریح می‌کند :۹۰ درصد ساخت و سازها و اسکان دائم مردم انجام نشده و مردم همچنان در دمای۵۰ درجه در کانکس و چادر به سر می‌برند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تأکید بر این که دولت به هیچ کدام از تعهدات خود در قبال زلزله‌زدگان عمل نکرده است، می‌افزاید: مقرر شده بود به روستاها ۳۵ میلیون و شهرها ۴۰ میلیون تومان وام داده شود اما متأسفانه این موضوع تحقق نیافت.اگر وام‌ها به موقع به مردم پرداخت می‌شد آنان می‌توانستند همان ایام مصالح مورد نیاز تعمیر منازل خود را فراهم کنند اما متأسفانه با تعلل دولت در پرداخت درحال حاضر قیمت میلگرد، پروفیل، آهن، آجر و سیمان نسبت به سال گذشته به ۳ تا ۴ برابر افزایش یافته است.

وی  در خاتمه نسبت به شیوع وبا و سالک و بیماری‌های واگیر  در مناطق زلزله زده، هشدار می‌دهد و می‌گوید: دمای مناطق زلزله زده در فصل تابستان به ۵۰ درجه می‌رسد و خطر عقرب و مارگزیدگی مردم را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.