شورای عالی انتخابات ترکیه نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور را اعلام کرد. هرچند «ائتلاف» حزب حاکم توانست بیشترین آراء انتخابات را کسب کند، اما حزب، شاهد کاهش تعداد کرسی‌های خود بود.

نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ترکیه؛ کاهش کرسی‌های حزب اردوغان و تثبیت حیات سیاسی حزب «خوب»

قدس آنلاین، با شمارش تمامی صندوق‌های رأی، شورای عالی انتخابات ترکیه نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور را اعلام کرد.

طبق بیانیه شورای عالی انتخابات ترکیه (YSK) تعداد کل آرا مأخوذه ۵۱,۱۸۳,۷۲۹ و میزان مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی، ۸۶.۲% اعلام شد.

در انتخابات سراسری امسال برای اولین بار در تاریخ سیاسی ترکیه به احزاب اجازه داده شده تا با یکدیگر ائتلاف کنند. دو ائتلاف «مردم» و «ملی» در این انتخابات حضور داشتند.

«ائتلاف مردم» متشکل از حزب «عدالت و توسعه» (AKP) به رهبری «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و حزب «حرکت ملی‌گرا» به رهبری «دولت باغچه‌لی» متحد اردوغان توانست با ۵۳.۷% آرا (حدود ۲۶ میلیون و ۹۰۰ هزار رأی) اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست بیاورد.

در داخل همین ائتلاف اما حزب اردوغان با ۴۲.۶%، بیشتر آرا را به خود اختصاص داد و توانست ۲۹۵ کرسی پارلمانی را به‌دست بیاورد. حزب حرکت ملی‌گرا نیز با ۱۱.۱% آرا موفق شد ۴۹ کرسی برای نمایندگان خود تصاحب کند.

تعداد کرسی‌های حزب عدالت و توسعه با کاهش ۲۱ نفری و کرسی‌های حزب حرکت ملی‌گرا با افزایش ۱۴ نفری مواجه بود. شاید این امر نشان دهد که مردم ترکیه از عملکرد برخی نمایندگان حزب عدالت و توسعه چندان راضی نبودند.


میزان آراء انتخابات پارلمانی ترکیه به تفکیک احزاب

قدس آنلاین، «ائتلاف ملی» متشکل از سه حزب «جمهوری خواه خلق» (CHP)، حزب «خوب» (iP) و حزب «سعادت» (SP) با اختلاف بیست درصدی، توانست ۳۳.۹% آراء مردم ترکیه (حدود ۱۷ میلیون رأی) را به دست بیاورد.

در این ائتلاف به تفکیک احزاب، حزب جمهوری‌خواه خلق با ۲۲.۶ درصد ۱۴۶ کرسی و حزب خوب با ۱۰ درصد ۴۳ کرسی پارلمان را در اختیار گرفتند. حزب سعادت اما علی‌رغم کسب ۱.۳ درصد آرا، نتوانست حد نصاب داشتن حتی یک کرسی را به دست بیاورد.

این در حالی است که حزب جمهوری‌خواه خلق تا پیش از انتخابات، ۱۳۱ کرسی پارلمان را در اختیار داشت اما در این دوره توانست ۱۵ کرسی بیشتر کسب کند. حزب تازه تاسیس خوب نیز که سال ۲۰۱۷ ابتدا با فقط یک کرسی در پارلمان شروع به کار کرد، اکنون شاهد افزایش ۴۲ پله‌ای کرسی‌های خود و تثبیت حیات خود در پارلمان ترکیه است.

حزب دیگری که توانست خارج از این دو ائتلاف، در پارلمان ترکیه، کرسی به دست بیاورد، حزب کُردی «دموکراتیک مردمان» (HDP) به رهبری «صلاح‌الدین دمیرتاش» بود. این حزب با اقبال ۱۱.۷ درصدی کُردهای ترکیه توانست ۶۷ کرسی پارلمان را ازآن خود کند.

حزب دمیرتاش در دوره قبلی پارلمان، ۴۸ کرسی را در اختیار داشت که امسال با افزایش ۱۹ پله‌ای مواجه شد.

بخشی از بیشتر شدن کرسی‌های برخی احزاب در این دوره از انتخابات را می‌توان مرتبط با افزایش ۵۰ نفری کل کرسی‌های پارلمان دانست و بخشی را به عملکرد ضعیف نمایندگان حزب عدالت و توسعه در حوزه‌های داخلی و خارجی. سقوط ۲۱ پله‌ای حزب اردوغان (در حالی که تحلیلگران انتظار تصاحب حداقل ۳۰۰ کرسی را داشتند) نیز تقریبا همین مسئله را نشان می‌دهد.


میزان آراء انتخابات پارلمانی ترکیه به تفکیک استان‌ها

پارلمان ترکیه در قانون اساسی قبلی، ۵۵۰ کرسی داشت که بعد از برگزاری انتخابات سوم تیر و درپی تغییر قانون اساسی و تغییر نظام حکومتی تعداد کرسی‌ها به ۶۰۰ صندلی افزایش یافت.

انتخابات سراسری ترکیه (پارلمانی و زودهنگام ریاست‌جمهوری) روز یکشنبه (۳ تیر - ۲۴ ژوئن) در ۸۱ استان این کشور برگزار شد. اردوغان با ۵۲.۶ درصد در این انتخابات پیروز و مجددا رئیس‌جمهور ترکیه شد.

با توجه به همه‌پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه در سال ۲۰۱۷ (روز ۲۷ فرردین ۹۶) بعد از برگزاری انتخابات سراسری، نظام حکومتی این کشور از پارلمانی به ریاستی تغییر کرد. بر این اساس ۲۱ اصل قانون اساسی ترکیه تغییر می‌کند که مهمترین آن حذف پست نخست‌وزیری و اعطای ریاست دولت به سمت رئیس‌جمهور است.

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.