اصفهان- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اعلام کرد: تکمیل شبکه فاضلاب کلانشهر اصفهان که شش ماه از آغاز عملیات آن می گذرد و قرار است در یک دوره سه ساله به اتمام برسد، تا پایان سال ۹۹ نهایی خواهد شد.

تکمیل فاضلاب کلانشهر اصفهان تا پایان سال ۹۹

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، هاشم امینی ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به فرارسیدن هفته صرفه جویی در مصرف آب، اظهارکرد:  یکم تا هفتم تیرماه هفته صرفه جویی در مصرف آب است که از ۳۰ سال پیش این نامگذاری انجام شده اما باید تمام زمان سال درباره مدیریت مصرف آب صحبت کرد.

وی با بیان اینکه مردم استان اصفهان در راستای مدیریت و مصرف بهینه آب در کشور پیشتاز هستند، افزود: در حال حاضر که موضوع کم آبی و خشکسالی برای همگان محسوس شده است، نباید صرفا به هفته صرفه جویی بسنده کرد و تمام ارکان مصرفی آب اعم از کشاورزی، شرب و صنعت باید در ارتباط با مصرف بهینه آب گام بردارند و فرهنگسازی های لازم را در این راستا انجام دهند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تصریح کرد: امسال هفته صرفه جویی در مصرف آب با شعار «سازگاری با کم آبی، خودباوری و هم افزایی» همراه است.

وی با بیان اینکه سال گذشته میزان آورده رودخانه زاینده رود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب بود و در شبکه توزیع آب شرب کمبودها احساس شد، گفت: امسال حجم آب پشت سد زاینده رود از سال گذشته بسیار کمتر بود به طوری که علیرغم بارش های فروردین ماه امسال، تنها  ۴۶۵ میلیون متر مکعب پیش بینی آورد است.

شرکت آبفا خط مقدم توزیع آب

امینی ادامه داد: در حال حاضر در شرایط سخت کم آبی به سر می بریم و شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با توجه به اینکه در خط مقدم توزیع آب قرار دارد، متهم ردیف اول کم آبی ها به شمار می رود در حالی که نقشی در تامین منابع آبی ندارد و تنها آب در اختیار قرارداده شده را توزیع می کند.

وی استفاده از سامانه تله متری در ۴ سال گذشته علیرغم اینکه هیچ کدام از استان های کشور از این امکان بهره مند نیستند، توزیع لوازم کاهنده آب که در مدیریت مصرف آب نقش زیادی دارد و دریافت هزینه آن به صورت اقساطی در قبوض آب را از جمله اقدامات شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در راستای مدیریت مصرف آب برشمرد و تاکید کرد: لوازم کاهنده آب در تمام دنیا حتی کشورهای پر آب جهت حفط منابع  برای آیندگان استفاده می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: یکی از گلایه های همیشگی مردم به شرکت آبفا آب مورد استفاده برای آبیاری فضای سبز بود که با تلاش مجموعه شهرداری ها امروزه آبیاری فضای سبز از شبکه شرب خارج شده و برای آبیاری فضای سبز از منابع آب های زیرزمینی استفاده می شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه در فضای ملی و استان های همجوار متهم هستیم که اگر آب کم است پس چرا اصفهان فضای سبز دارد، این در حالی است که برای آبیاری فضای سبز از آب شهر استفاده نمی شود و اقدامات خوبی برای تامین آب مورد نیاز فضای سبز از طریق منابع زیرزمینی و پساب ها صورت گرفته است.

امینی با بیان اینکه ۹۰ درصد مردم اصفهان زیر ۲۰ مترمکعب یعنی زیر حد استاندارد کشور آب مصرف می کنند، گفت: کاهش سرانه مصرف دلیل بر این نیست که سلامت و بهداشت مردم را به مخاطره بیندازیم، بلکه باید رفتار مصرفی خود را تغییر داده و از شیرآلات کاهنده استفاده کنیم تا مصرف آب مدیریت شود.

وی افزود: شاید زمانی ذوب آهن بیش از ۲ هزار لیتر آب مصرف می کرد، امادر حال حاضر با اقدامات انجام شده به میزان مصرف آب این کارخانه به ۵۰۰ لیتر کاهش یافته است، همچنین پالایشگاه، فولاد مبارکه و نیروگاه شهید منتظری نیز در کاهش مصرف آب اقدامات قابل تقدیری انجام داده اند.

برنامه ای برای جیره بندی آب نداریم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در خصوص شایعه جیره بندی آب در اصفهان، تاکید کرد: با توجه به اینکه تاثیرات منفی جیره بندی آب بیش از منفعت آن است، از این رو هیچ برنامه ای برای جیره بندی آب وجود ندارد.

وی تصریح کرد: علیرغم تمام مسایل و مشکلات اجازه ندادم شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به مجموعه ای سیاسی تبدیل شود چرا که نگاه ما مردم و خدمت رسانی به آنها است و ما  وظیفه خدماتی در راستای سقایی به مردم داریم.

امینی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان سال گذشته در واگذاری انشعاب فاضلاب رکورد زد، گفت: ییش از ۲۵۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت های خارجی برای فاینانس انعقاد شده تا اصلاح و نوسازی شبکه فاضلاب در خیابان هایی همچون لاهور، مشتاق، میر و چمران با استفاده از تکنولوژی های روز انجام شود، البته امیدواریم فاینانس تحت تاثیر تحریم ها قرار نگیرد.

وی اعلام کرد: تکمیل شبکه فاضلاب کلانشهر اصفهان که شش ماه از آغاز عملیات آن می گذرد و قرار است در یک دوره سه ساله به اتمام برسد، تا پایان سال ۹۹ نهایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص مدیریت آب، گفت: بخش اعظمی از پیشنهادهای این شخص، پیش از این در اصفهان در حال اجرا بوده است، اما نیازمند خودباوری بیشتری هستیم تا تمامی اقداماتمتن اجرایی شود. اگر همه به این باور برسیم که کمبود آب داریم می‌توانیم از پس مشکل برآییم.

وی تصریح کرد: باید از فعالیت‌های کوچک شروع کنیم تا مشکلات حل شود. بیش از هزاران سال است که با مشکل کم‌آبی زندگی می‌کنیم، برای عبور از این بحران پدران ما قنات را تعریف کردند تا مشکل حل شود، ما نیز باید به این مرحله برسیم.

شناسایی مشترکان پر مصرف آب و برگزاری ۵۵ جلسه آموزشی برای آنها

امینی با بیان اینکه این شرکت به ۲ میلیون و ۵۰ هزار واحد در استان اصفهان آبرسانی می کند و حدود ۸۳ درصد مصرف آب را بخش خانگی شامل می شود، افزود:  ۷۵ درصد مصارف آب در منازل استفاده می شود، از این رو مشترکان کل استان را به خانگی و غیر خانگی تقسیم و برای مشترکان خانگی برنامه ریزی های خوبی انجام داده ایم.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان مشترکان پر مصرف آب را شناسایی شده اند، اظهارکرد: امسال برخی از قبوض خاص برای مشترکان خاص طراحی کردیم که در آن نموداری با رنگ های سبز و زرد و قرمز برای مشترکان مشخص می کرد که میزان مصرف آنها چگونه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: در سال گذشته ۴۵۸ هزار اخطار به دست مشترکان پر مصرف که بالای ۱۵ مترمکعب آب مصرف می کنند، رسید و نتایج اخطارها  این بود که در هر منطقه جلسات آموزشی را برای مشترکان پر مصرف برگزار کردیم.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۵۵ جلسه آموزشی برای مشترکان پر مصرف آبفای اصفهان برگزار و ۵۵ هزار نفر در این دوره ها شرکت کرده اند تا مصرف آب به خوبی مدیریت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.