چین در اقدامی آشکار برای مقابله با آمریکا در یک نبرد تجاری بزرگ اعلام کرد تعرفه روی کالاهای وارداتی از چند کشور از جمله هند و کره جنوبی را کاهش می دهد.

کاهش تعرفه همسایگان، راهکار چین در جنگ تجاری با آمریکا

قدس آنلاین، این در شرایطی است که پیشتر آمریکا تعرفه هایی به ارزش 50 میلیارد دلار را روی کالاهای وارداتی از چین در نظر گرفته است و تا اواخر ماه جاری و یا اوایل ماه آینده میلادی به اجرا خواهد گذاشت.

با توجه به اینکه تعرفه های اعمالی باعث می شود تا کالاهای وارداتی به هر دو کشور گرانتر شود چین تصمیم گرفته است برای مقابله با آمریکا و برای رفاه حال چینی ها، تعرفه بر روی کالاهای وارداتی از کشورهای دیگر را کاهش دهد.

این اقدام چین موجب خواهد شد تا شهروندان چینی که مصرف کننده کالاهای آمریکایی بودند به دلیل گران شدن این کالاها از خرید آنها خودداری کرده و مصرف کالاهای کشورهای دیگر بویژه همسایگان چین را شروع کنند.

بر اساس اعلام وزارت بازرگانی چین از اولین روز ماه جولای (10 تیر) تعرفه روی کالاهای وارداتی از کره جنوبی، هند، سریلانکا، بنگلادش و لائوس به چین کاهش خواهد یافت.

کارشناسان کاهش این تعرفه ها را پاسخی به سیاست های ضد تجاری آمریکا در برابر چین دانسته و افزوده اند هر چقدر این نبرد گسترده تر شود، چین از حجم تجارت با آمریکا خواهد کاست.

بر اساس پیمان اقتصادی آسیا و پاسیفیک که از سال 2001 میلادی قبل از ورود چین به سازمان تجارت جهانی شروع شده است، تعرفه ها بر روی کالاهای وارداتی متقابل این کشورها کاهش می یابد.

پیش بینی می شود تا کمتر از یک هفته دیگر دستکم تعرفه های 25 درصدی آمریکا بر روی نزدیک به 34 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین شروع شود و چین نیز فهرستی برای مقابله به مثل آماده کرده است.

انتظار می رود کاهش تعرفه های چین شامل کالاهایی نظیر لباس، تجهیزات پزشکی، دانه های روغنی، فولاد، مواد غیرفلزی و برخی از محصولات سوختی شود.

**سیاست های آمریکا غیرقابل پیش بینی است
'گائو فونگ' سخنگوی وزارت بازرگانی چین در مصاحبه ای در پکن گفت آمریکا و سیاست های اقتصادی این کشور، غیرقابل پیش بینی و چالش برانگیز شده است.

او افزود به همین دلیل لازم است چین پاسخی با روش های مستحکم تر به اقدامات ضد تجاری آمریکا بدهد و اجازه ندهد راهبردی یکجانبه تجاری حمایتی این کشور مشکل ساز شود.

وی گفت ما مذاکراتی بسیار مثبت و سازنده و به نفع هر دو کشور برگزار کردیم اما یکباره دولت آمریکا موضع خود را تغییر داد و به یکجانبه گرایی تجاری روی آورد و به جنگ تجاری دامن زد و این می تواند مشکلات زیادی را برای کشاورزان و کارگران آمریکایی به وجود آورد.

این سخنگو مذاکرات با آمریکا را بیهوده توصیف کرد و گفت که این کشور از گفت و گو در واقع به عنوان یک چماق در دستانش استفاده می کند تا در موقع لازم بر سر حریف خود بکوبد و از او امتیاز بگیرد و این اقدامات غیرعاقلانه برای واشنگتن گران تمام خواهد شد.

گائو تصریح کرد: اگر آمریکا دست به صدور فهرست اعمال تعرفه و اقدامات ناقض تعادل تجارت جهانی بزند و باعث بی‌عدالتی تجاری شود، چین با آمادگی کامل و در نظر گرفتن ابزارهای کمی و کیفی، واکنشی قوی نشان خواهد داد و از منافع کشور و مردم خود دفاع خواهد کرد.

** ترامپ به تنش های تجاری دامن می زند
'وی جیان گوا' معاون سابق نخست وزیر چین هم از دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا انتقاد و او را به بی توجهی به منافع کشورها، مردم و تبعیض علیه سرمایه گذاران چینی متهم کرد که می کوشد به تنش های تجاری دو جانبه دامن بزند.

** آمریکا به دنبال فلج کردن اقتصاد چین است
'دونگ یان' از کارشناسان حوزه تجارت بین الملل آکادمی علوم چین هم می گوید آمریکا بخش فناوری ها و صنایع پیشرفته چین را هدف گرفته است تا اقتصاد چین را فلج کند و این نقشه واشنگتن بسیار خطرناک است.

او می گوید آمریکا پس از یکجانبه گرایی تجاری به بهانه حراست از امنیت کشور، منافع مردم آمریکا و حراست از فرصت های شغلی، در حال فشار آوردن بیشتر به چین در عرصه تجاری است.
به هر حال چین علیرغم مقابله با جنگ تجاری آمریکا و مقابله به مثل با این کشور، راهکارهای دیگری مانند همین کاهش تعرفه واردات از کشورهای همسایه را دنبال می کند تا آسیب کمتری به اقتصاد این کشور وارد شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.