شاید خیلی ها شنیده اند ضرب المثل گنه کرد درمصر آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری؛ اما این عده نمیدانند که تاکسیرانی مشهد با مستمسک قرار دادن برخی قوانین رانندگان بیچاره ای را که برای لقمه ای نان حلال جذب تاکسی های اینترنتی شده اند گردن میزند انهم به گناهی که یک شرکت تاکسی اینترنتی درمرکز کشور مرتکب شده است.

شهرداری مشهد دنبال یک مشت ریال درجیب رانندگان تاکسی اینترنتی

واقعیت این است که تاکسیرانی ازجای دیگری ناراحت است واین ناراحتی را درقالب جریمه کردن رانندگان از همه جا بی خبر تلافی میکند. تاکسیرانی برخلاف سیاستهای دولت و سیاستهای کلی نظام طی سالهای گذشته شکل گرفت. تا پیش ازاین تنها تشکل تاکسیرانی مشهد اتحادیه ای بود با عنوان اتحادیه تاکسیرانی مشهد که یک نهاد کاملا خصوصی و برامده از میان تاکسیداران مشهدی. اما شهرداری در دوره های قبل به هرجا که میشد دست اندازی کرد تا سودی برد وارد این زمین شد کما اینکه طی همین چند سال اخیر یک اتحادیه بخش خصوصی دیگر را هم منحل و سازمان حمل ونقل شهری را پایه گذاری کرد. اگر چه به ظاهر اینگونه عنوان میشود که هدف سامان دهی حمل ونقل درمشهد است اما واقعیت این است که باید برای اطرافیان کاری دست وپا شودو مدیریتی ساخته شود، ساختمانی مهیا گردد وکارمند وبگیرو ببندی باشد تا مدیری سرکار ایدو قوانین را رعایت کند. اما واقعیت این است که قوانین را میتوان مانند دهها وصدها اتحادیه دیگراز طریق بخش خصوصی هم اجرا کرد و این سازمان عریض وطویل چیزی جز هزینه دربر نداردهزینه ای که اکنون رانندگان تاکسی انرا از درامدشان میپردازند. شاید باورتان نشود که همین رانندگان قبل از شکل گیری چنین سازمانی درشهرداری مشهد حتی یارانه ماهانه هم دریافت میکردند.

برگردیم به اصل ماجرا که رانندگان تاکسی های  اینترنتی هستند. سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد بر اساس قانونی نصف ونیمه خواستار دریافت مجوز شرکتهای تاکسی اینترنتی درمشهد شد. شرکتهایی که همه دارای مجوز هستندو درسراسر کشور فعالیت میکنند. اما باز اینهم اصل ماجرا نیست بلکه ماجرا به جایی برمیگردد که این تاکسی های اینترنتی با نرخهای بسیار نازل خود بازار تاکسی های مشهد را کساد کردند به گونه ای که تاکسرانان مشهدی به سازمان شکایت بردندوانها هم قول دادند کرایه های تاکسیهای اینترنتی را انقدر بالا ببرند که حداقل  برابر با تاکسیهای زرد مشهد شود(حرکتی که درست برخلاف اصل رقابت و برخلاف مصالح عمومی مردم مشهد است) اما شورای شهر براین خواب اشفته خط بطلان کشید وبه تاکسیرانی اجازه تعیین کرایه تاکسیهای اینترنتی رانداد پس انها درصدد این برامدند تا هزینه های تاکسیهای اینترنتی راانقدر بالاببرند که دریافت کرایه های پایین مقرون به صرفه نباشد و چه چیزی از این بهتر که این هزینه های به حساب تاکسیرانی واریز شود تامدیر انتصابی شهردار درپایان سال بتواند صورتهای مالی پربارتری تحویل دهد.

اینکار به اسم ثبت نام رسمی از رانندگان شروع شد که اولین هزینه اش دریافتی های سنگین از رانندگان به اسم حق عضویت بود. زهرچشم را هم با همکاری بی چون چرای راهنمایی و رانندگی گرفتندو دریک روز دهها وصدها راننده بیچاره تسلیم جریمه افسران همراه با شهرداری شدند.

اما این پایان کار نبود دریافت حق عضویت سالانه فقط یکی از برنامه ها بود و هنوز تاکسیهای اینترنتی درشهرفراوان بودند وخدمات ارزان به مردم ارایه میکردند پس اینبار سراغ سرچشمه رفتند و خواستند تاشرکت ها ازتاکسیرانی مجوز بگیرند.

تااینجای کار اگر چه ناجوانمردانه اما توجیه پذیر بود واگر چه تاحدی جیب تاکسیرانی را پرکرد اما اندکی منافع مردم هم چاشنی کار شده بود اما وقتی شرکتهای تاکسی اینترنتی با یاری قانون و همراهی سازمان صنعت، معدن وتجارت عنوان کردند که مجوز دارندو نیازی به مجوز جداگانه از تاکسیرانی نیست و زورتاکسیرانی به انها نرسید دوباره گردن رانندگان بیچاره را زیر ساطور بردندو طی روزهای گذشته تهدید به جریمه کردن انها درمبادی ورودی مشهد کردند. شاید برای شما قابل درک نباشد که راننده ای که در طول روز کمتر از ۵۰ هزارتومان درامد کسب کرده وقتی بیگناه و فقط برای زهر چشم گرفتن شهرداری مشهد از یک شرکت ۶۰هزار تومان جریمه میشود چه حالی پیدا میکند؟ شاید باورتان نشود که باید این راننده نان زن وبچه اش را خرج شورای شهرو شهرداری کند که قرار بود نور امید را به خانه های مردم مشهد بتاباند اما امروز مدیرانش درفکر روشنایی خزانه های خودهستند ... بهتر است که اعضای شورای شهر و شهردار قبل از اینکه ظاهری خندان و حرفهای زیبا تحویل مردم دهندو با سایرسازمانها بخاطر بزرگراهی که معلوم نیست چه منافعی دران دارنددرگیر شوند به فکر شهروندانی باشند که قربانی تمایلات مدیریتی بخشی از زیرمجموعه شهرداری میشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.