بیست و یکمین کنگره شعر دفاع مقدس، پس از شش سال وقفه و به دبیر محمود اکرامی‌فر برگزار می‌شود.

کنگره شعر دفاع مقدس سرانجام برگزار می‌شود

به گزارش قدس‌آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، مصطفی محدثی خرسانی شاعر گفت: چهارمین جلسه شورای سیاست‌گذاری شعر دفاع مقدس با موضوع «برگزاری بیست و یکمین دوره کنگره شعر دفاع مقدس» با حضور محمودرضا اکرامی‌فر، مصطفی محدثی خراسانی، رضا اسماعیلی، علی داودی، عبدالرحیم سعیدی‌راد، امیر نصیربیگی، محمدحسین کریمی‌پور و سیدرضا میربابا برگزار و در آن،  پیرامون بحث جریان‌سازی شعر دفاع مقدس در استان‌ها و چگونگی برگزاری این دوره و همچنین در ارتباط با بخش‌های محتوایی و جانبی جشنواره‌های شعر استانی، تولید شعرهای تازه و نو و همچتنین موضوعات مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت، مطالبی مطرح شد.

به گفته شاعر مجموعه «سلوک باران»، بیست و یکمین کنگره شعر دفاع مقدس،  پس از شش سال وقفه و به دبیر محمود اکرامی‌فر برگزار می‌شود. بیستمین دوره سال ۱۳۹۱ و در شهر تبریز برگزار شد و دبیری آن را اینجانب برعهده داشتم. حاصل بیستمین کنگره انتشار سه مجموعه شعر در ارتباط با مقاومت و بیداری اسلامی، «میدان‌های تحریر» و «لغت‌نامه ماهیان» مجموعه شعر برای کودکان و نوجوانان بود.

محدثی خراسانی در پاسخ به این‌که آیا کنگره شعر دفاع مقدس، گونه‌ای کار موازی با کنگره شعر کتاب دفاع مقدس نیست، بیان کرد: این دو جدا از هم هستند. کنگره شعر کتاب دفاع مقدس را نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌کند و بر اساس کتاب‌هایی است که در قالب رمان و داستان و خاطره‌نویسی و با موضوع دفاع مقدس منتشر شده اما کنگره شعر دفاع مقدس که بنیاد حفظ  نشر، مسؤول برگزاری ان است به همه موارد و محورها در این حوزه می‌پردازد.

او به ضرورت داشتن نگاهی تازه در توجه به مسایل هشت سال دفاع مقدس اشاره و بیان کرد: ما باید به بازتعریف جنگ و دفاع مقدس و مسایل مربوط به آن بپردازیم؛  شاید امروز،  گفتن از جنگ در قالب شعر و ترانه و سرود، به طور مستقیم وجود نداشته باشد اما همچنان می‌توان به مفاهیمی چون عدالت، استکبارستیزی و مبارزه با ظلم ازتوجه کرد. چراکه هنوز هم، همنوعان ما در یمن و سوریه و عراق، در حال ستیز با استکبارند و همچنان می‌توان از دستاوردهای دفاع مقدس گفت و سرود.

محدثی خراسانی در پاسخ به این‌که آیا شعر، قالب مناسبی برای گفتن از هشت سال دفاع مقدس به عنوان یک برهه از تاریخ هست یا نه بیان کرد: امروز قالب داستان و خاطره نگاری را برای گفتن از هشت سال دغاع مقدس ترجیح می‌دهند چراکه آن زمانف مجالی برای نوشتن رمان و خاطره نبوده اما شعر، بیان احساسات آنی است و در آن دوره، شاعران بسیار درباره جنگ گفته و سروده‌اند و حالا لازم است که از فرهنگ مقاومت و ایثار بگویند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.