همدان - شورای حفاظت از منابع آب کبودرآهنگ بیست و چهارمین جلسه خود را در فرمانداری شهرستان برگزارکرد.

بیست و چهارمین جلسه شورای حفاظت ازمنابع آب شهرستان کبودرآهنگ برگزارشد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، مجید راشدی در بیست و چهارمین جلسه شورای حفاظت ازمنابع آب شهرستان کبودرآهنگ گفت: از ابتدای اجرای طرح تعادل بخشی تاکنون تعداد  ۸۳۲ حلقه چاه غیرمجاز درشهرستان کبودرآهنگ مسدود شده است که به میزان بیش از ۵۱ میلیون مترمکعب در مصرف آب زیرزمینی صرفه جویی در بر داشته است.

وی خاطر نشان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون نیز ۴۱حلقه چاه غیر مجاز در شهرستان مسدود شده است که به میزان بیش از یک میلیون مترمکعب صرفه جویی درمنابع آب زیرزمینی داشته است.

راشدی با بیان اینکه تعداد ۱۳۵۹ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان کبودرآهنگ تا کنون شناسایی شده است افزود: تعداد ۲۱۳۷ حلقه چاه مجاز در شهرستان وجود دارد که تعداد ۱۷۰۵ حلقه آن مربوط به بخش کشاورزی است.

وی گفت: تعداد ۳۰۵ حلقه چاه فاقد پروانه فرم یک و تعداد ۸۷۴ حلقه فرم ۵ نیز تشکیل پرونده شده است که اکنون در حال انجام روال اداری آنان هستیم.

راشدی تصریح کرد: تعداد ۳۰۵ دستگاه کنتور هوشمند آب وبرق بر روی چاه های مجاز شهرستان نصب شده است که امیدواریم با استقبال کشاورزان بتوانیم تعداد بیشتری را نصب و راه اندازی نمائیم.

مدیرمنابع آب شهرستان کبودرآهنگ ادامه داد: از ابتدای سال آبی ۹۷-۹۶ تا به امروز در شهرستان بمیزان ۳۳۲ میلیمتر بارندگی داشتیم که نسبت به سال آبی گذشته افزایش خوبی داشته است.

در ادامه این جلسه دکتر احمدی رحمت مدیرحفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای همدان گفت: با توجه به اخذ تصمیمات هیأت دولت در خصوص سازگاری با کم آبی دولت مصوباتی داشته است که می توان به کنترل کشت بهاره ، تحویل حجم آب در سقف ساعت کارکرد انجام شود و ...اشاره کرد.

وی کاهش حداکثر ۳۰ درصد از آب فضای سبز شهرداری‌ها و دستگاه‌های اداری تا پایان سال جاری را از دیگر مصوبات خواند و گفت: تعریف الگوی مصرف آب به منظور جلوگیری از مصرف بیش از حد آب از دیگر تصمیمات است.

مدیرحفاظت وبهره برداری شرکت آب منطقه ای همدان با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی و آگاهی رسانی به مردم به خصوص کشاورزان درخصوص وضعیت منابع آب ،  افزود: ترویج کشت های کم آب طلب در سطح مزارع موجود و تغییر کاربری آب چاه های کشاورزی برای تامین آب صنایع و خدمات تولیدی به منظور افزایش اشتغال در روستاها از جمله راهکارهای مقابله با کمبود آب می باشد.

احمدی رحمت افزود: میزان آب قابل برنامه ریزی برای دشت کبودرآهنگ ۲۰۷ میلیون متر مکعب است که باید با برنامه های پیش رو به این عدد برسیم.

وی گفت: یکی از راه های بسیار مهم در رسیدن به این مقدار آب قابل برنامه ریزی اصلاح و تعدیل پروانه بهره برداری چاههای مجاز دشت است.

مدیرحفاظت وبهره برداری شرکت آب منطقه ای همدان اظهار کرد: با توجه به مصوبه شورای حفاظت استان حریم چاههای آب شرب باید به میزان حداقل ۵۰۰ متر اجرا شود.

احمدی رحمت گفت: دشت کبودرآهنگ بدترین وضعیت را در بین دشت های دیگر استان دارد که باید با کمک تمامی دستگاه های ذیربط بتوانیم این دشت را زنده نگه داریم.

گفتنی است که در پایان این جلسه و همزمان با هفته قوه قضائیه از نوروزی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کبودرآهنگ تقدیر شد.

منبع فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.