کتاب «به وقت اردیبهشت» مجموعه داستانی است که به تازگی توسط انتشارات «به‌نشر» منتشر شده است. داستان‌های این کتاب بر اساس زندگی شهید حسن قاسمی دانا، یکی از شهدای مدافع حرم نوشته شده است. 

دفاع از حرم « به وقت اردیبهشت»

به گزارش قدس آنلاین، مریم عرفانیان، نویسنده این مجموعه، رودرروی مریم طربی، مادر شهید حسن قاسمی دانا نشسته و زندگی، خاطرات و نحوه شهادت فرزند این بانو  را در قالب یک مجموعه داستان 19 روایتی به ثبت رسانده است. 
«به وقت اردیبهشت» روز گذشته در خبرگزاری تسنیم و با حضور نویسنده و مادر شهید رونمایی شد. 

■ انگیزه نوشتن من «پاسخ به یک پرسش» است 
مریم عرفانیان که سابقه نوشتن آثار زیادی را با موضوع دفاع مقدس و رزمندگان دارد، با نوشتن «به وقت اردیبهشت» اولین اثرش را با موضوع شهدای مدافع حرم منتشر کرده است. 
این نویسنده در خصوص نوشتن این کتاب و انگیزه‌اش برای ورود به زندگی شهدای مدافع حرم به خبرنگاران می‌گوید: انگیزه نوشتن درباره شهدا سال‌ها در من بوده است. در ابتدای تجربه نویسندگی‌ام بر اساس زندگی شهدا داستان‌های کوتاه می‌نوشتم که همه آن‌ها به صورت مجموعه داستان‌های کوتاه منتشر شد. 
در همه این سال‌ها و در مسیر نوشتن هر اثر یک مسئله برای من اهمیت داشت که شهدا با وجود همه دلبستگی‌های مادی که در همه انسان‌ها وجود دارد و علاقه مندی که همه انسان‌ها به زندگی دارند، چه طور قدم در میدان مبارزه گذاشتند؟! 
این بانوی نویسنده ادامه می‌دهد: تا به امروز حدود 30 اثر با موضوع شهدا نوشته‌ام که همه آن‌ها منتشر شده است؛ اما هنوز نتوانستم برای این پرسش پاسخی پیدا کنم. این پرسش و علاقه به نوشتن با موضوع شهدا چنان در من ریشه‌دار شده که دیگر نمی‌توانم رمان و داستانی با مضامین دیگر بنویسم و قلمم جز نوشتن برای شهدا به سمت دیگری نمی‌چرخد. 

■ سختی‌های نوشتن از شهدای مدافع حرم 
گفت‌وگوی 5 ساعته و ارتباط پیاپی با مادر شهید از آغاز نوشتن کتاب تا اتمام آن، دیدن همه فیلم هایی که در فضای مجازی با موضوع شهید حسن قاسمی دانا منتشر شده و خواندن خاطراتی که از دوستان و آشنایان ایشان موجود بوده منابع نوشتن نویسنده «به وقت اردیبهشت » بوده است.  
عرفانیان به عنوان نویسنده اثر همه این منابع را جمع آوری کرده و پس از مطالعه بخش هایی از منابع را که می‌توانسته برای نوشتن داستان جذاب باشد در روایت‌های داستانی‌اش مورد استفاده قرار داده است.
او می‌گوید: شهدای مدافع حرم مثل بقیه جوان‌ها زندگی عادی دارند. آن‌ها قبل از حضور در سوریه در عملیات جنگی شرکت نکردند و تجربه جنگی خاصی ندارند.
نویسنده با مطالعه سیر زندگی آن‌ها باید خودش بخش هایی از زندگی این شهیدان را که می‌تواند در بستر داستان مورد استفاده قرار بگیرد و برای نسل امروز هم جذاب باشد انتخاب کند و با یک روایت داستانی بنویسد.
این بانوی نویسنده در بخش دیگری از نشست در خصوص سختی‌های نوشتن برای شهدای مدافع حرم و تفاوت این نوشته‌ها با شهدای دفاع مقدس که مورد سؤال یکی از خبرنگاران بود، چنین پاسخ داد: بر خلاف آنچه تصور عموم است نوشتن برای شهدای حرم بسیار آسانتر از شهدای دفاع مقدس است چون خانواده‌های شهدای دفاع مقدس دچار کهولت سن شده‌اند و خیلی از خاطرات را فراموش کرده‌اند و یا بسیاری از بازماندگان شهید در قید حیات نیستند این نقص منابع، نویسنده و پژوهشگر را با مشکل مواجه می‌کند، اما منابع روایی شهدای مدافع حرم هنوز موجود است و دست نویسنده و مصاحبه گر در جمع آوری این خاطرات شفاهی باز است.در زمانه کنونی ارتباط مستمر و صمیمانه با خانواده شهدای مدافع حرم، دوستان و آشنایان میسر است و همین مسئله نوشتن را با سهولت بیشتری همراه می‌کند. 

■ بی‌تفاوتی، اتفاق تازه‌ای نیست 
نویسنده کتاب «پاییز آن سال ها» در پاسخ به این پرسش که عدم خبر رسانی و نبود شفافیت در خصوص مدافعان حرم و جنگ‌های منطقه خاورمیانه و واکنش‌هایی که در جامعه نسبت به این دفاع وجود دارد، چقدر بر نوشتن در این حوزه تأثیر می‌گذارد، می‌گوید: واکنش‌های امروز جامعه در قبال شهدای مدافع حرم را در زمان دفاع مقدس هم شاهد بودیم و این بی تفاوتی ها، اتفاق تازه‌ای نیست. 
در همان زمان هم عده‌ای می‌گفتند چرا باید از قسمت‌های دیگر کشور و از مرزهای جنوب و غرب کشور دفاع کنیم. در همان زمان هم عده‌ای دفاع مقدس را به سخره گرفتند و هیچ حمایتی از این دفاع و رزمندگان نکردند. 
این تفکر اکنون هم در دفاع از شهدای مدافع حرم وجود دارد. در حالی که ما نویسندگان باید از این شهدا بنویسیم تا اذهان مردم را نسبت به این دفاع روشن کنیم. شفاف سازی در شرایط امروز وظیفه ادبیات و نویسنده است. 
عرفانیان جذابیت این آثار و تلاش نویسنده برای از بین رفتن کلیشه‌ها را یکی از ابزارهایی می‌داند که می‌تواند خواندن این آثار را در میان مردم رواج دهد. او می‌گوید: نویسنده امروز که می‌خواهد از دفاع مقدس و یا شهدای مدافع حرم بنویسد باید کلیشه‌ها را کنار بگذارد و به مسائل خصوصی زندگی شهید نپردازد. در حالی که بسیاری از نویسندگان به جنبه هایی از زندگی شهدا پرداخته‌اند که سبب شده، شهدا برای عموم مردم جامعه و بخصوص نسل جوان امروز غیر قابل دسترس معرفی شوند. در حالی که شهدا جزیی از مردم همین جامعه بوده‌اند با همه دغدغه هایی که یک انسان زمینی دارد، اما در قسمتی از مسیر زندگی شان لطف خداوند شامل حال آن‌ها می‌شود. من در این کتاب تلاش کردم به همه جنبه‌ها و بخصوص جنبه‌های اجتماعی زندگی شهید حسن قاسمی دانا به عنوان جوان امروزی که در همین جامعه زندگی می‌کرده است، بپردازم. او مثل همه جوان‌های امروزی رفقا، دوستان و درگیری‌های زندگی خودش را داشته است و این مسئله نشان می‌دهد شهادت در شرایط امروز غیر قابل دسترس نیست فقط در کنار دیگر دغدغه‌های ذهنی دغدغه شهادت و زندگی درست هم در وجود این شهدا وجود داشته است. 

■ بیدارگری زندگینامه شهدا 
در بخش دیگری از این مراسم رونمایی، مریم طربی، مادر شهید حسن قاسمی دانا در خصوص اخلاق و رفتار این شهید صحبت کرد. او گفت: شهید حسن قاسمی رفاقت‌های زیادی داشت و همیشه از حال همه با خبر بود. 
دایره رفاقت‌های او گسترده بود و از همه طیف‌ها دوست و رفیق داشت. همیشه بر همه دوستانش تأثیرگذار بود و وقتی شهید شد بسیاری از دوستانش باور نمی‌کردند او را از دست داده‌اند. 
طربی با بیان اینکه نوشتن چنین کتاب هایی می‌تواند در بیداری جامعه تأثیرگذار باشد، گفت: نوشتن این نوع کتاب‌ها و بر اساس زندگی شهدا می‌تواند همه جنبه‌های زندگی شهید را نشان دهد و این مسئله را القا کند که شهدا جزیی از آدم‌های همین جامعه بودند فقط سعی کردند از بقیه بهتر باشند، مهربان‌تر باشند و حس نوع دوستی در آنان بیشتر از سایر افراد جامعه بوده است که توانستند جانشان را به راحتی برای نجات هموطنانشان در طبق اخلاص قرار دهند. 
شهید حسن قاسمی‌ دانا در شهریور سال ۶۳ به دنیا آمد.با آغاز جنگ در حرم معصومین(ع) لباس رزم پوشید و در فروردین ٩٣ به طور داوطلبانه به سوریه رفت.در همان مدت کوتاهی که در آنجا بود در عملیات‌های زیادی شرکت کرد و لیاقت‌های بی شماری را از خود نشان داد؛ اما طولی نکشید که در عملیات امام رضا (ع) که شامل پاکسازی خانه به خانه بود با اصابت چند گلوله به شهادت رسید.
پیکر پاکش همزمان با سالروز وفات حضرت زینب(س) در مشهد تشییع و در خواجه ربیع به خاک سپرده شد.
 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.