بشرویه- رییس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان بشرویه گفت: در حال حاضر اکثر عرصه شهرستان در سیستم بانک جامع املاک و کاداستر جانمایی و تثبیت شده است.

اکثر عرصه شهرستان بشرویه در سیستم  کاداستر جانمایی و تثبیت شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از بشرویه،"مهندس سید رضا صفائی"رییس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان بشرویه در گفتگو با قدس آنلاین بیان کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سازمانی است حاکمیتی و وابسته به قوه قضاییه، که به سوی بکارگیری مدیریت دانش محور، منابع انسانی کارآمد، ساختاری فراگیر و تحولگرا، با ظرفیتهای غنی نرمافزاری و سخت افزاری به سرعت در حال حرکت است و تلاش دارد ضمن اجرای صحیح مأموریت و برنامه های خود با بهره گیری حداکثری از منابع در اختیار و فناوریهای نوین و فرصتهای محیطی، امکان ثبت و صدور اسناد رسمی، مالکیتهای معنوی، شرکتهای تجاری و مؤسسات غیرتجاری به صورت الکترونیک و برخط در محیط مجازی امن، سنددار نمودن تمام عرصه کشور در سیستم کاداستر در چارچوب قوانین و مقررات روزآمد، ساماندهی و با توسعه ثبت رسمی ضامن و حامی حقوق مالکیت مشروع و قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی خواهد بود.

وی افزود: بی شک این وظایف نقش مهمی در نظم حقوقی، اقتصادی، اجتماعی و امنیت روانی جامعه داشته و در کاهش دعاوی و تشکیل پرونده در محاکم قضایی دارد.

 صفایی با اشاره به اینکه بهره مندی از فنآوری های نوین و راهکارهای جدید مدیریتی اولویت اصلی اداره ثبت اسناد و املاک است  گفت: بخش عمده ای از این امر در قالب ارائه خدمات استعلام الکترونیکی و برون سپاری خدمات از طریق دفاتر پیشخوان دولت، ادارات پست، نظام مهندسی و دفاتر اسناد رسمی هم اکنون در حال اجرا است. سیاست سازمان ثبت اسناد و املاک ایجاد بستر خدمات رسانی شفاف و سریع به مردم است البته تعامل ، همراهی و همکاری دستگاههای مرتبط نیز برای کمک به این امر ضروری است.

رییس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان بشرویه  افزود:در راستای اجرای مواد ۵ و ۶ آئین نامه قانون حدنگار دفاتر املاک الکترونیک جایگزین دفاتر املاک دستی و سنتی در ادارات ثبت شد با اجرای این طرح، مدت زمان صدور اسناد نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. ضمناً اسکن اوراق کلیه دفاتر املاک دستنویس در دستور کار قرار گرفته و در حال انجام است.

وی تصریح کرد: ایجاد آرشیو الکترونیکی و کاهش وابستگی به گردش پرونده‌ها و حذف کاغذ در ادارات ثبتی یکی از برنامه‌های مهم و بزرگ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است که بازسازی پرونده ها و اسکن اوراق را دربرمی گیرد .

صفایی با اشاره به سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت  گفت: در راستای اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی و به منظور دسترسی آسان متقاضیان جهت ارایه درخواست صدور سند مالکیت و اطلاع رسانیهای بعدی آن فراهم شده است.

رییس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان بشرویه  با اشاره به برخی اقدامات و عملکرد اداره ثبت اسناد و املاک بشرویه در طول دو سال از افتتاح و تاسیس اداره بیان کرد: در حال حاضر اکثر عرصه شهرستان در سیستم بانک جامع املاک و کاداستر جانمایی و تثبیت شده است، تاکنون کلیه نقشه محدوده روستا بخش مرکزی و بخش ارسک به بانک جامع املاک و کاداستر استان الحاق و دارای برچسب استاندارد است.

وی افزود:  تاکنون نقشه محدوده اراضی ملی به مساحت کلی ۲۰۰ هزار هکتار در بانک جامع کاداستری و اطلاعاتی جانمایی شده است  و  در الحاق نقشه بستر و حریم رودخانه های به بانک اطلاعاتی اضافه شده است.

صفایی با اشاره به دیگر خدمات ارائه شده بیان کرد: الحاق کلیه نقشه رقومی راههای استان به بانک جامع املاک و کاداستر استان،  الحاق نقشه رقومی مناطق چهارگانه محیط زیست استان به بانک جامع املاک و کاداستر استان از دیگر اقدامات موثر بوده است.

 رییس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان بشرویه در خصوص نقشه های ثبتی قدیمی موجود در واحدهای ثبتی تابعه گفت:  تاکنون تعداد ۶۰ نقشه ثبتی اسکن ، دادامایی و ژئورفرنس گردیده است همچنین  تعداد دو هزار سند مالکیت کاداستری در طول دوسال برای اشخاص حقیقی و حقوق صادر شده است.

وی همچنین از صدور اولین سند مالکیت قنات بشرویه خبرداد و گفت:  یکی از مشکلات کشاورزان و مالکین این قنات عدم سند مالکیت بوده که صادر گردید مالکین وکشاورزان قنات بشرویه از این پس می توانند با دریافت سند مالکیت کاداستری آنرا بعنوان وثیقه و رهن و غیره استفاده نمایند.

صفایی افزود: ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری مستند به قوانین و مقررات وضع شده، در ۸۰ سال گذشته به صورت کاملا سنتی و غیر مکانیزه انجام میشد. لذا سامانه جامع ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری طراحی و در سال ۹۲ راه اندازی و در مرکز استان پیاده سازی گردید، در سال ۹۳، در راستای تکمیل عملیات  پیادهسازی، مراجع ثبت شرکتهای استان تجمیع و هم اکنون ارائه خدمات به صورت متمرکز در مرکز استان انجام می پذیرد.

رییس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان بشرویه  تصریح کرد: به منظور استاندارد سازی و اصلاح فرآیند اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا، سیستم اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا طراحی و تولید شد. این سیستم از سال ۹۲ در تمام واحدهای ثبتی استقرار یافت و از تاریخ راه اندازی، فرآیندهای اجرا به صورت مکانیزه انجام می شود و کلیه قراداد بانکی و رهنی و اجرائیه چک و مهریه از طریق این شعبه انجام می پذیرد.

وی با اشاره به دفاتر ثبتی هم گفت: در حال حاضر حوزه ثبتی شهرستان دارای یک دفتر اسناد رسمی، ۳دفتر ازدواج و یک دفتر طلاق میباسد که بزودی یک دفترخانه اسناد رسمی در بخش ارسک راه اندازی خواهد شد .

رییس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان بشرویه افزود:  از مهمترین سامانه پیاده شده در سطح استان سامانه ثبت الکترونیک اسناد (ثبت آنی) در دفاتر اسناد رسمی است که اخیراً با بکارگیری گواهی امضاء الکترونیک و اخذ الکترونیکی اثر انگشت صاحبان سند این سامانه تکمیل تر شده است.

صفایی  با اشاره به اجرای مقررات ماده ۷ قانون جامع حدنگار (کاداستر) کشور مصوب ۲۹/۱۱/۹۳ و مواد ۵ و ۱۱ آئین نامه اجرایی این قانون مصوب ۲۲/۱/۹۵ گفت: این قانون  مبنی بر ایجاد دفاتر الکترونیک موضوع قانون ثبت اسناد و املاک و قانون دفاتر اسناد رسمی، در سال جاری دفتر الکترونیک سردفتر در تمامی دفاتر اسناد رسمی استان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی با اشاره به ثبت وقایع به صورت متمرکز گفت: طراحی و تولید سامانه ثبت وقایع ازدواج و طلاق در سال ۱۳۹۱ آغاز و با فراگیر شدن استفاده از سیستم در کل دفاتر ازدواج و طلاق در سال ۱۳۹۲، ثبت تمامی وقایع ازدواج و طلاق در دفاتر ازدواج و طلاق از طریق این سامانه متمرکز صورت میگیرد.

رییس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان بشرویه  همچنین خبر داد: در سالهای ۹۵ و ۹۶ تعداد ۳۶۱۴ سند در دفتر خانه اسناد رسمی تنظیم گردیده است.

صفایی  در خصوص  ارتباط الکترونیک  گفت: ارتباط الکترونیک با مراجع قضایی، نیروی انتظامی، ثبت احوال، روزنامه رسمی، امور مالیاتی، دفاتر اسناد رسمی، بانکها و سایر نهادها و دستگاهها برقرار شده است.

 وی با اشاره به تحویل یک قطعه زمین هم گفت: این زمین به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع از ناحیه ادره راه و شهرسازی جهت احداث ساختمان این اداره که بزودی شروع خواهد شد .

رییس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان بشرویه  از کمبود نیروی انسانی خبر داد و گفت: در حال حاضر عمده ترین مشکل این اداره کمبود نیروی انسانی است. این کمبود نیرو بدلیل حجم بالای کار کاملاً محسوس و مشهود است. 

صفایی  درپایان  با تقدیر از همکاری ادارات  بیان کرد: از مدیریت های اداره کل ثبت اسناد و املاک استان ، نماینده محترم مردم در مجلس ،فرماندار محترم و امام جمعه محترم ، شورای اسلامی شهر ، ریاست دادگستری و داستان محترم ، بخشداران محترم و کلیه ارگانها و نهادهای دولتی و غیر دولتی و خیرین و مردم عزیز شهرستان که این اداره را از ابتدای تاسیس تاکنون یاری و همکاری نموده اند تشکر می کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.